De officiële Engelse blog is inmiddels al een tijdje te lezen, maar nu heeft EA Benelux ook de Nederlandse versie van ‘Geluiden van de Stad’ online gezet. Lees de volledige tekst in het ‘meer lezen’ gedeelte van dit bericht!
Hallo, ik ben Kent Jolly, de audiodirecteur van de nieuwe SimCity die in februari 2013 in de winkels zal liggen. Ik werk al sinds 1998 voor Maxis. De eerste grote game waar ik aan meewerkte, was SimCity 3000, waarbij ik sounddesigner was. Daarna werkte ik aan The Sims, SimCity 4 en Spore. Het is geweldig om na al die tijd weer aan SimCity te mogen werken. We kunnen nu veel meer bereiken dan voorheen. Vandaag ga ik het hebben over het gebruik van verkeersgeluiden in deze game, en ik zal je een voorproefje geven van de muziek.
Een van de leukste aspecten van SimCity, en met name van deze nieuwe SimCity, is de sfeer van de stad met een druk verkeersnetwerk. Ik heb het specifiek over het verkeer omdat dat bij deze game volledig vernieuwd is. Vanwege de GlassBox-engine is het verkeer niet langer een file of een bepaald soort weg: nu zie je waar de bewoners naartoe gaan. Mensen gaan naar hun werk, ze gaan de stad uit, ze gaan naar de winkels, ze gaan naar huis, en ga zo maar door. Dat betekent niet dat auto’s zomaar verdwijnen omdat er geen ‘verkeer’ meer is, en vrachtwagens verschijnen niet alleen op industrieterreinen. Er gebeurt van alles in je stad omdat er grondstoffen van een fabriek naar een winkel worden vervoerd, enzovoorts. Welk invloed heeft dat op het geluid?
In voorgaande SimCity-games telden we simpelweg het aantal auto’s en dan lieten we willekeurige geluiden in dat gebied horen om de simulatie kracht bij te zetten. In een woonwijk hoorde je de autogeluiden die je in een woonwijk zou verwachten, terwijl je op een industrieterrein meer vrachtwagens hoorde. In deze SimCity worden de auto’s stuk voor stuk gevolgd! We wachten tot een auto bij een stoplicht komt en als hij de kruising verlaat, hoor je het geluid van een auto die optrekt. En niet zomaar een autogeluid: het juiste autogeluid! We volgen de auto tijdens zijn rit en we spelen geluiden af als hij voorbij rijdt.
We hebben ook het geluid aangepast aan de SimSpeed van het spel. De auto’s gaan sneller en we passen de audio aan, maar die klopt nog steeds met het huidige verkeer. We laten je de visuele aspecten van de audio zien: zo zal het er niet uit komen te zien in de game, maar zo krijg je een idee waar de geluiden vandaan komen en hoe ze klinken.
Dat is het verkeer in een notendop.
We zijn ook enthousiast over de muziek in de game. We hebben Chris Tilton ingeschakeld, een componist in LA die ook aan de tv-series Fringe en Alcatraz werkt. Hij heeft uitstekend werk voor ons verricht en eind augustus zullen we de muziek opnemen met een volledig orkest.
De muziek in SimCity is altijd al heel sterk geweest, maar er was geen interactie. We hadden een paar leuke nummers geschreven en er was een jukebox die de nummers in willekeurige volgorde afspeelde. In deze SimCity wilden we dat wel behouden. Je krijgt nog steeds goede muziek te horen, maar de muziek moest nu bij je ervaring passen. Dat kon op meerdere manieren, maar het belangrijkste was dat we de muziek aanpasten aan bepaalde situaties in de game.
Een voorbeeld: als je uitzoomt, hoor je een volledige versie van de muziek. Als je inzoomt, halen we bepaalde elementen uit het nummer. Dit geldt ook voor de muziek in het algemeen. Zo maakten we meer ruimte voor alle activiteiten in je stad. We hebben ook meerdere elementen toegevoegd aan de muziek die je hoort als je een informatiescherm opent. De muziek verandert ook als je een gebouw wilt aanpassen, waarbij de muziek een sneller ritme krijgt. Elke keer dat je de bewerker opent, kiest de muziek ter plekke een paar nummers. De nummers zijn geschreven als popmuziek, en tijdens het ontwikkelen en de groei van je stad, zul je de volledige speellijst horen
Dat was het! Dat waren slechts twee voorbeelden om aan te geven hoe de game de afgelopen negen jaar is veranderd. Er komt nog veel meer aan! Bedankt voor het luisteren.
Ik neem afscheid met een van onze eerste nummers. Er moeten nog wat dingen worden veranderd, maar het is al leuk genoeg om aan jullie te laten horen.