Een nieuw Nederlands blog is verschenen, dit keer geschreven door Guillaume Pierre met als onderwerp de starten van de grote stad. Wil je het volledige bericht lezen? Klik dan op de ‘klik hier om meer te lezen’ link.
Hallo, fans van SimCity! Ik ben Guillaume Pierre, hoofd gameplayscripting bij SimCity, en ik werk samen met mijn team aan de simulatie-effecten in het spel met behulp van de GlassBox-engine. Misschien herinner je je nog mijn bericht over het watersysteem uit april, maarvan het onderwerp van vandaag zal menig hartje sneller gaan kloppen: het openbaar vervoer!
Zonder enige vorm van controle zullen de auto’s de stad overspoelen. Dit resulteert in opstoppingen en ellenlange files, tot op het punt waarop de stad niet meer kan functioneren. Je Sims komen niet meer op tijd op hun werk, dieven kunnen vluchten aangezien de politie altijd in de file staat en het vuilnis stapelt zich op doordat de vuilniswagens niet meer aan hun rondes toekomen. Om de verkeersproblemen in SimCity op te lossen, presenteren wij het openbaar vervoer,met shuttlebussen, treinen en nog veel meer.
Shuttlebussen zijn de goedkoopste en eenvoudigste vorm van openbaar vervoer. Deze kleine bussen kunnen maar een beperkt aantal passagiers vervoeren en zijn geschikt voor kleine steden. Om ze in te zetten, plaats je een klein busstation, een paar bushaltes langs de straten van je woonwijken, commerciële zones en industrieterreinen, en dan zullen de Sims automatisch de shuttlebus nemen. Op een gegeven moment kun je ook in grotere stadsbussen investeren. Hier heb je alleen een volwaardig busstation voor nodig: de Sims zullen dezelfde haltes blijven gebruiken. Je kunt ook een paar bushaltes bij parkeerterreinen plaatsen, zodat je Sims daar hun auto’s kunnen parkeren en de rest van de route met de bus afleggen.
Bij deze SimCity introduceren we ook de tram, die een eigen spoorbaan op de weg heeft. Deze trams kunnen meer Sims vervoeren danshuttles en stadsbussen. De spoorbanen bezetten echter wel twee rijbanen, dus je kunt in het begin nog vrij veel last hebben van opstoppingen. Je kunt ook twee afzonderlijke delen van de stad direct verbinden met een afzonderlijke spoorbaan, die geen hele rijbaan of stoep in beslag neemt.
De grootste voertuigen die door je stad denderen, zijn de treinen. Die komen uit de regio en brengen meer toeristen en buren naar je stad dan de snelweg ooit zou kunnen aanvoeren. Je Sims kunnen deze trein ook nemen om van de ene locatie in je stad naar de andere te reizen, maar ze kunnen ook naar een naburige stad gaan. Het spoor is verreweg het populairste vervoersmiddel: zo lijkt het net alsof je stad bij een modelspoor hoort.
Net als in het echte leven hebben je Sims geen zin om een heel eind naar de halte te lopen. Daarom geven we de afstand tussen haltes aan met groene meters langs de stoepranden. Zo kun je gelijk zien welke wijken goed bereikbaar zijn en in welke wijken de Sims liever de auto pakken.
Bij elke halte moet duidelijk zijn wat de mogelijke bestemmingen zijn: een kantoor, een huis of misschien een andere halte die je Sims naar hun eindbestemming brengt. Je Sims kunnen hun reis beginnen met een plaatselijke shuttlebus, vervolgens overstappen op een tram en uiteindelijk de trein pakken om aan het werk te gaan bij de fabriek naast hun huis.
Spelers kunnen zelf zien hoe effectief hun systeem is: 1. Kijk hoeveel mensen er bij de halte staan te wachten. 2. Kijk hoe lang ze gemiddeld staan te wachten. 3. Kijk hoeveel passagiers er op dat moment gebruik maken van het openbaar vervoer, en: 4. Kijk hoeveel passagiers er die dag zijn uitgestapt.
Soortgelijke informatie vind je bij alle haltes, dus je kunt aan de hand van die gegevens bepalen of je meer voertuigen wilt inzetten op die route of dat je ongebruikte haltes wilt verwijderen.
Hou ook de SimCity Insider in de gaten voor meer informatie over de manier waarop de GlassBox-engine het verkeer simuleert.