Huisdieren in De Sims 4 Honden en Katten zijn in tegenstelling tot De Sims 3 Beestenbende niet speelbaar. Niet iedereen kon dat even sterk waarderen, dus om die keuze wat te verduidelijken is er deze community blog. Het is een lang verhaal, maar laat wel zien dat dit niet zomaar even een downgrade is.
Hoi Simmers! We vonden het fantastisch om eindelijk De Sims 4 Honden en Katten* aan te kunnen kondigen. Het was een enorme opluchting dat we er niet meer zo geheimzinnig over hoefden te doen. Een van de eerste dingen die de community ons voorschotelde was de vraag of honden en katten bestuurbaar waren.
Dit is eigenlijk heel toepasselijk omdat het ook een van de vragen was die wij ons stelden voordat we aan de game zelf begonnen. Het is een van de meest belangrijke ontwerpvragen voor het hele pakket, dus we wilden er wat dieper op ingaan. Het team zette zich vanaf het begin al schrap voor een creatief gevecht. Mensen (ja, ik ook!) hadden (en hebben) een HEEL duidelijke mening over dit onderwerp. We wisten dat het ongelooflijk belangrijk was. In De Sims 2 kon je huisdieren niet rechtstreeks besturen. In De Sims 3 wel. We speelden oude games weer opnieuw, pluisden de forums uit en deden onderzoek om dit aspect vanuit elk oogpunt te belichten.
We werden constant heen en weer geslingerd en uiteindelijk wees onze creative director ons op een belangrijk punt. De vraag is niet of we huisdieren moeten kunnen besturen. De vraag is wat we kunnen doen met een bepaalde oplossing en waarom we voor die oplossing kiezen. Wat winnen we ermee? Wat verliezen we?
Voordat we verder gaan, doen we even een stapje terug om andere aspecten te onderzoeken. Ik ben eigenaar van een hond en ben dat eigenlijk m’n hele leven al. Tijdens het weekend draait bijna altijd alles om mijn corgi, Peaches. Mijn vrouw en ik nemen haar mee naar het strand, zetten haar in de auto als we boodschappen doen en als we een boek lezen in de achtertuin, ligt ze gezellig naast ons. We zijn echt dol op haar.
Ik ben niet de enige uit het team die zo dol is op zijn hond of kat. Toen we dit pakket bespraken, probeerden we echt de essentie van onze huisdieren te begrijpen en waarom we zoveel van ze houden. Waarom ze ons aan het lachen maken. Waarom ze ons aan boos maken. Waarom we doorlopend foto’s van ze maken. We ontdekten dat we allemaal werden aangetrokken tot wat onze huisdieren zo speciaal maakt. Hoe ze op hun rug liggen te slapen. Hoe ze altijd naar één bepaald persoon lijken te blaffen. Hoe ze hun oren spitsen als ze weten dat het tijd is om uitgelaten te worden.
We wisten dat onze honden en katten in De Sims 4 Honden en Katten oplettend, gehoorzaam en dol op de Sims moesten zijn. Hun baasjes. Hun metgezellen. We wisten ook dat we ze verrassend wilden maken, dat ze op onverwachte en leuke manieren reageren en echt levende wezens zijn. We werden geleid door het idee dat honden en katten zoals Sims voor jouw Sims moesten zijn.
En dat brengt ons weer terug naar de besturing. Er zijn tal van factoren bij betrokken. Soms van technische aard, soms qua ontwerp, maar kort samengevat: als spelers elk aspect van hun hond of kat zouden zien en besturen, zou het lastig voor ons zijn om ze grappige, leuke en onverwachte dingen te laten doen. Toen we alle opties met elkaar hadden vergeleken, wisten we dat onze game het leukst zou zijn als we spelers niet de mogelijkheid gaven om honden en katten te selecteren, maar ze er andere dingen mee te laten doen. Toen we deze beslissing namen, hadden we ineens tal van ideeën over wat we met honden en katten zouden kunnen doen die we niet eens met Sims kunnen doen.
Dit betekent niet dat ze wild en volkomen stuurloos zijn. Integendeel. Ik zal wat voorbeelden geven, maar voor ik dat doe, heb ik een vraag: hoe bestuur jij je hond of kat in het echte leven? Hoe zorg je ervoor dat ze naar je toekomen als je ze wilt aaien of wilt dat ze gaan zitten als ze iets stouts hebben gedaan? Het antwoord zit in jou en dat is ook hoe het in de game werkt. Als huisdieren je aandacht nodig hebben om aan hun behoeften te voldoen, zullen ze dat kenbaar maken of zich op een bepaalde manier gedragen. Dus ja, de UI zal je vertellen wat ze nodig hebben. Je kunt het ze zelfs vragen!
Als ze zich misdragen, kun je ze trainen om daarmee op te houden. Als je ze aan je zijde wilt hebben, kun je ze roepen en komen ze onmiddellijk naar je toe. Maar zoals bij alle lieve honden en katten, is de kans groot dat ze al aan je voeten liggen, naast je lopen of samen met je Sims op de bank zitten. Als je wilt dat je hond paart met een andere hond, kun je dat regelen. Als je wilt dat je kat in een bepaald bed slaapt, kun je de kat die opdracht geven.
Kortom, je zult niet gefrustreerd raken door het ontbreken van de besturing. We hebben veel moeite gestoken in het ontwerp, de implementatie en het testen van tal van oplossingen en content om dat te voorkomen. Maar we hebben de game ook gevuld met unieke gedragingen en eigenschappen voor je honden en katten zodat je nog jarenlang verhalen met ze kunt vertellen.
Wij denken dat De Sims 4 Honden en Katten het beste uitbreidingspakket is dat we ooit hebben gemaakt en een van de grootste redenen is de vrijheid die we hebben gekregen door de besturing te verwijderen. Niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maar maak je geen zorgen, De Sims 4 Honden en Katten komt binnenkort uit en we zullen het in de aankomende maanden nog verder uitdiepen. We weten zeker dat jullie het in poot-entie een geweldig idee zullen vinden!
Tot de volgende keer.