De Sims bestaat als spel én franchise deze week achttien jaar. EA heeft vanwege deze speciale gebeurtenis een kort overzichtje gemaakt met hoe de franchise nou eigenlijk tot stand is gekomen en hoe het gedurende deze tijdsperiode verder is geëvolueerd. Hoewel de meeste Simmers de geschiedenis inmiddels wel kennen, blijft het interessant om te zien dat ieder spel toch een duidelijke eigen insteek heeft gekregen.
Het begin van het blogbericht kun je hier lezen, de rest op het blog van EA.
Duik samen met ons in de geschiedenis van een van de meest populaire en geliefde gamereeksen ter wereld.
In 1991 kreeg Will Wright, maker van SimCity, te maken met een reeks onfortuinlijke gebeurtenissen tijdens de bosbrand van Oakland-Berkeley. Doordat zijn huis in vlammen opging, moest hij zijn bezittingen en behoeften opnieuw onder de loep nemen. Wright was altijd dol geweest op architectuur en begon een idee te ontwikkelen voor een game waarin spelers hun dagelijkse activiteiten na konden spelen en compleet nieuwe huizen konden bouwen.
Dit idee ontwikkelde zich uiteindelijk tot De Sims. En dus werd achttien jaar gelden, op 4 februari 2000, de game op de pc gelanceerd. De non-objectieve en open gameplay sprak alle geslachten en leeftijden aan en gaf spelers de vrijheid om hun eigen doelen en die van hun Sims te bepalen, terwijl ze tegelijkertijd een compleet nieuwe gamegenre ontdekten.