In de Sims 3 is het helaas niet standaard mogelijk om een trap te maken die niet helemaal in 1 keer recht naar beneden loopt, ook wel een wenteltrap of een hoektrap genoemd. Een wenteltrap is helaas nog helemaal niet mogelijk in De Sims 3, maar een hoektrap kunnen we gelukkig wel maken, je moet alleen even weten hoe. In deze tutorial zal ik dat uitleggen.
In deze tutorial wordt alleen de basis uitgelegd van het maken van een simpele hoektrap, in deel 2 gaan we het iets moeilijker maken, maar daarmee krijg je wel een beter en mooier resultaat.
Uiteindelijk zullen we aan het eind van deze tutorial een trap maken die ongeveer gelijk is als de trap in het plaatje hieronder.
Voordat we beginnen met de tutorial is het volgende. Er wordt best vaak geëgaliseerd in deze tutorial. Dat herken je in de plaatjes door een groen vlak en een vloer/grond die overal weer van gelijke hoogte wordt. Als je niet weet waar je dat in het menu kan vinden zal het volgende plaatje je dat nu aanwijzen:
Alle plaatjes in deze tutorial zijn klikbaar, je kan er dus op klikken als je een groter plaatje wilt zien.
In deze tutorial beginnen we heel simpel, met een rechthoekig huis. Normaal gesproken zal je hier misschien niet heel snel een hoektrap in willen maken, maar voor deze les voldoet het.
Bouw datgene na wat ik in het plaatje hieronder gemaakt heb. Een rechthoekig huis van 2 verdiepingen op een fundering (zonder fundering kan ook, maar dan moet je in een volgende stap ook de fundering weglaten). Let ook op het stukje vloer dat ik alvast geplaatst heb op de eerste verdieping, daar komt straks een gedeelte van de trap op. Dat wordt de ‘hoek’ van de hoektrap.
Het dak dat je op het huis krijgt kan je er beter even afhalen, dat werkt wat handiger vind ik zelf.
Nu gaan we al aan de trap beginnen, maar het voorwerk daarvoor doen we in de tuin. Maak een gat in de grond door een trap te pakken en op een plek in de tuin te klikken. Dan zal je zien dat er 1 stukje trap komt en die gaat een stukje de grond in. Doe dit 3 keer, zoals ik ook op het volgende plaatje doe.
Het is belangrijk dat de grond waar je dit doet dezelfde hoogte heeft als de vloer waar het huis op staat.
Nu mag je alle 3 de trappen weer weghalen, vervolgens maak je vanaf het diepste punt van de kuil de grond over een wat groter stuk gelijk. De grootte van het gat maakt in principe niet erg veel uit.
Nu bouw je een fundering in het gat (als je geen fundering onder je huis hebt, maak je nu trouwens ook geen fundering). De grootte maakt niet bijzonder veel uit, zolang er maar een rechte lijn is naar het stukje vloer dat je al in je huis op de 1e verdieping geplaatst heb, de ‘hoek’ van de hoektrap.
Op de fundering (als je die gebouwd hebt, anders op de grond in het gat) plaats je nu een paar muren, zodat er een kleine ruimte ontstaat.
Type nu de volgende cheat in:
constrainFloorElevation false
Als je de cheat goed ingetypt hebt zorg je ervoor dat je het dak van het huis niet meer ziet (mocht die er nog opzitten) en sleep je vanaf het kleine kamertje dat je in het gat gemaakt hebt, met de egaliseer knop waarmee je ook de grond egaliseert, een lijn naar het stukje vloer dat je geplaatst hebt.
Als je het goed gedaan hebt ziet het er nu ongeveer zo uit:
Plaats nu een stukje trap op het stukje vloer wat nu verlaagd is.
Plaats vervolgens een stukje vloer op de verdieping er boven, waarschijnlijk moeten er 3 lege vakjes tussen beide stukken vloer zitten. Je ziet er maar 2, aangezien de 3e niet zichtbaar is doordat je het stukje vloer, waar je nu al een trap aan vast gemaakt hebt, verlaagd is met een cheat.
Plaats nu het 2e gedeelte van de trap en laat die aansluiten op het andere stukje vloer.
Als het goed is ziet er nu weer ongeveer zo uit. Ook zie je dat er nog rare schuine lijnen zichtbaar zijn op de muur, dit hoort. Ook is de bovenste verdieping nog niet recht.
Om de bovenste verdieping weer recht te trekken gaan we eerst helemaal omhoog met onze camera. Zoek een punt op het dak dat nog de originele hoogte heeft, zoals het groene blokje in het volgende plaatje. Klik daar op met de egaliseer tool, die je al eerder gebruikt hebt om de ‘hoek’ van de hoektrap te verlagen.
Trek nu vanaf dat punt een lijn naar de hoek die nog ‘ingezakt’ is.
Als je je muis weer losgelaten hebt zal het er zo uit zien als het goed is, maar je hebt nu nog steeds die rare scheve lijnen. Als je hier nu behang op wilt plakken, zal een groot deel daarvan vertekenen. Dit is te voorkomen, maar dat zal ik in deel 2 uitleggen.
Laten we eerst dat gat in de tuin maar opvullen, dat hebben we namelijk toch niet meer nodig.
Dit is het eindresultaat wat je er van zou kunnen maken.
Er zijn nog een paar kanttekeningen te maken als je een huis met een hoektrap maakt:
¤ Behang kan vertekenen als je het nu op gaat hangen.
¤ Je kan geen ramen, schilderijen, muur verlichting aan de muren ophangen waar er zo’n scheve lijn zichtbaar is zoals een paar plaatjes terug.
¤ Schaduwen/kleuren die opvallend verschillen tussen de 2 verdiepingen
¤ Er verschijnen nooit muren onder het 2e (bovenste) deel van de trap, er zit dus altijd lege ruimte onder.
In deel 2 zal ik een paar oplossingen aanbieden voor deze problemen. Bepaalde dingen zijn niet helemaal weg te halen, maar je kan er wel voor zorgen dat je er zo min mogelijk last van hebt.
Klik hier om deel 2 van deze tutorial te lezen |
Bedankt voor het lezen van deze tutorial, en hopelijk heb je er wat aan gehad!
Als je nog vragen of opmerkingen hebt mag je die in het topic (klik hier) op ons forum plaatsen.