Review: De Sims Middeleeuwen

Click here for the English version of this review.

INTRODUCTIE

Wie nog nooit iets gehoord heeft van De Sims Middeleeuwen, heeft de afgelopen weken echt geslapen. Het spel heeft volop in de media aandacht gestaan en verschillende reviews en previews zijn voorbijgekomen op Sims Nieuws.

Na het installeren van het spel kon ik bijna niet wachten met opstarten, en eenmaal het icoontje aangeklikt heb ik mijn ogen uitgekeken. De introductie van De Sims Middeleeuwen brengt je al helemaal in de stemming en de muziek klinkt ook goed in de oren. Na een verhaal over hoe jou koninkrijk ontstaan en vernietigd is begint het spel.

Als je de eerste, en op dat moment als enige beschikbare, missie heb geselecteerd, beland je in een erg uitgebreide tutorial, in de vorm van een Queeste (hier later meer over). De tutorial is erg goed uitgedacht, maar duurt wat lang. Hier tegenover staat wel dat je met alle mogelijkheden in het spel kennis maakt en gelijk weet hoe een Queeste werkt.

En dan, na de tutorial, mag je echt beginnen.

CREATE A HERO

De CAS kennen we allemaal al van De Sims 3. In De Sims Middeleeuwen is deze, natuurlijk, iets anders. Zo bevat de CAS bijvoorbeeld alleen kleding die bij het beroep van je Held passen. Zo zal de Koning geen kleding van de Smid kunnen (of willen) dragen.

De eerste Held die je zal gaan maken is de Koning, aangezien daar het verhaal in De Sims Middeleeuwen start. De Koning kan zowel een man als vrouw zijn, dat maakt niet uit, en voor beide geslachten is er evenveel luxe (maar nog steeds Middeleeuwse) kleding.

De Sims zijn in dit spel iets gedetailleerder. Volgens de makers van het spel is dit gedaan om alles een Middeleeuwse uitstraling te geven, ook de huid van je Sim. Je kunt zoals gewend de huidskleur aanpassen, de dikte van je Sim, de spieren, de ogen, de neus en noem maar op. Echter is er wel een nieuwe functie, namelijk de leeftijdsbalk. Als je deze naar ouder toeschuift, zal je Sim meer rimpels en vlekjes krijgen.

Er zit geen make-up in dit spel, dat is wel weer logisch, aangezien de meeste Bards geen make-up droegen in de Middeleeuwen. Er is een verscheidenheid aan kleding, die je helemaal van kleur en stijl kan veranderen, hiermee zal je wel een tijdje blij kunnen zijn. Er is (nog) geen Custom Content voor het spel beschikbaar, wellicht komt er nieuwe kleding in eventuele uitbreidingspakketten.

Als laatste kies je de eigenschappen van je helden Sim uit, twee goede en één slechte. Deze zijn anders dan in De Sims 3, al komen er wel een paar bekende terug. Wel leuk is, is dat als je bijvoorbeeld de eigenschap ‘Ouders opgegeten door Walvis’ kiest, er een Queeste zal zijn waarin je Held zijn of haar ouders wilt gaan zoeken.

De slechte eigenschap die je moet kiezen, zal er voor zorgen dat je Sim bijvoorbeeld gok verslaafd is. Dat betekent dat je Sim regelmatig een gokje wil wagen, als je dat niet doet zal je Sim minder geconcentreerd aan zijn Queeste kunnen werken.

QUEESTEN

Een Queeste is een opdracht met een einddoel, die je Held moet behalen. Jij als Wachter, een soort God die alle Sims aanbidden, helpt hem of haar daarbij. Een Queeste is naarmate je meerdere Helden in het spel krijgt op verschillende manieren uit te voeren. Zo zal er, om een Queeste te noemen, een keer een kind zoek zijn. Je krijgt dan deze keuze, los je deze Queeste op met (bijvoorbeeld) de Magiër, of doe je het liever met de Jacobaanse Priester?

Om een Queeste te doen, moet je deze ‘kopen’ met Queeste-punten. Als je een missie start, krijg je een bepaald aantal Queeste punten (50), en als deze op zijn, kan je geen Queeste meer doen (zonder cheats te gebruiken dan!). Op het moment dat deze Queeste-punten op zijn moet je dus klaar zijn met je missie. Maar ook als je al eerder je missie volbracht hebt, moet je de volle 50 QP-en opmaken voordat je missie als volbracht wordt geteld. Zodoende kan je nog niet met de volgende missie beginnen, die vrijgespeeld wordt door de huidige missie op een voldoende niveau te volbrengen.

De prijs van Queeste varieert tussen de 1 tot 4 QP, dat ligt aan de lengte van de Queeste. Sommige Queesten duren lang (soms wel 2,5 uur in het echt), en met sommige ben je in 5 minuten klaar. Er zijn heel wat Queeste in het spel, maar uiteindelijk toch te weinig naar mijn mening. De Queesten in De Sims Middeleeuwen zijn dan wel een heel goed onderdeel, dat niet. Misschien zal EA in de toekomst met ‘Queeste Pakketten’ komen, of komen er nieuwe Queesten in een mogelijke uitbreiding, wie weet…

Een Queeste speel je niet altijd met maar één Held, een Queeste kan ook gespeeld worden met twee, of zelfs meerdere Helden. Wel heeft het een klein nadeel, het in de gaten houden en onderhouden van meerdere Helden tegelijkertijd zorgt ervoor dat je veel dingen vergeet. Zo kreeg ik het niet goed voor elkaar om alle ‘dagelijkse taken’ van alle drie mijn Helden te voltooien, omdat ik bezig was met de Queeste. Misschien had EA hier iets op kunnen verzinnen, bijvoorbeeld dat er maar één ‘dagelijkse taak’ per Held is als je met meerdere tegelijkertijd speelt.

Verder vind ik het wel jammer dat veel Queesten toch wel op elkaar lijken. Het zijn vaak dezelfde handelingen die je moet verrichten, zoals het praten met ander Sims. Ook moet je vaak interacties uitvoeren met standaard objecten, zoals een gevechts-stragie uitdenken op de strategie tafel. Deze interacties hebben eigenlijk altijd dezelfde animatie, waardoor deze animatie soms totaal niet bij de interactie past. Het is toch jammer dat er niet iets meer aandacht is besteed aan deze animaties.

DE VERSCHILLENDE HELDEN

Om nou de hele tijd met één held te spelen is natuurlijk niks, daarom heeft het Sims team ervoor gezorgd dat je Queeste met verschillende Helden kan spelen. Deze helden zijn allemaal uniek door hun eigen beroep.

De Helden in het spel zijn de Koning, Smid, Jacobaanse Priester, Peteraanse Priester, Spion, Bard, Arts, Magiër, Ridder en Handelaar. Al deze helden kan je bij het plaatsen van een nieuw gebouw (een Jacobaanse kerk, of een Barak voor Ridders) zelf maken. Je kan ze weer twee goede en één fatale eigenschap geven en ga zo maar door.

De verschillende Helden zien er niet alleen allemaal anders uit, en zijn dus niet alleen voor de show, maar handelen in Queeste ook allemaal anders. Zo zal een Peteraanse priester alles lief en aardig willen doen, terwijl de Jacobaanse priester zijn mensen lokt door middel van het zaaien van angst en verderf.

Deze verschillende Helden zorgen ervoor dat de gameplay niet elke keer hetzelfde is, maar elke keer net iets anders gaat. De Helden hebben allemaal een eigen manier om hetzelfde doel te halen. En soms kunnen ze in één Queeste goed samenwerken. Deze afwisseling vind ik erg prettig.

HET SPELEN IN DE SIMS MIDDELEEUWEN

Jouw Held heeft allerlei behoeften en verplichtingen naast de Queeste die hij of zij moet voltooien. Dat maakt het soms nog wel eens lastig. Er zijn altijd twee ‘dagelijkse taken’, die zijn bij elke Held verschillend. Een Smid moet bijvoorbeeld een bestelling van een klant maken en afleveren, en een Koning moet nieuwe wetten maken. Het is leuk bedacht, maar deze taken hebben erg weinig diepgang. Zo is het namelijk erg leuk dat je een referendum kan houden over een nieuwe wet, maar echt persoonlijk Sims over kopen of op een andere manier manipuleren om op jou wet te stemmen ontbreekt. Je kan er wel voor zorgen dat er meer mensen op jou stemmen, maar dat is wel op een hele simpele manier gedaan. Ik had hier graag wat meer invloeden op gehad.

Gelukkig zijn de dagelijkse taken niet steeds hetzelfde, maar zijn het verschillende die elkaar afwisselen. Toch zal je na een tijdje spelen merken dat de taken wel in herhaling vallen. Naast de taken, heeft je Held ook nog twee behoeften, eten en energie. Deze behoeften kan je vervullen door, goh je raad het al, te eten en te slapen. Eten koken doe je in een pot boven het open vuur, en slapen in een bed.

Als je een van deze twee, of allemaal natuurlijk, niet doet of volbrengt, zal de concentratie van je Held omlaag gaan door negatieve moodlets, of zal je Sim uiteindelijk sterven, rede genoeg dus om het wel te doen. Want met een slechte concentratie zal je Sim geen werk kunnen uitvoeren of Queeste kunnen volbrengen.

In de Middeleeuwen hadden ze natuurlijk geen dure auto’s in allerlei flitsende en felle kleuren, logisch. Daarom heeft EA besloten dat je Held alles te voet zal moeten doen, wat wel erg vervelend is, want het lopen van het begin naar het einde van het dorp neemt toch al ruim een à twee uur (in Sims tijd) in beslag. Maar volgens EA was er geen vraag naar Paarden in het spel (ik kan het me niet voorstellen, maar goed..).

Verder voel je heel snel thuis in de Middeleeuwse wereld, in het begin is alles nog een beetje kaal en leeg. Maar met de Koninkrijk Punten, die je verdient bij het voltooien van Queeste, zal je al snel wat meer gebouwen kunnen plaatsen. Toch vind ik het nog steeds een nadeel dat het niet mogelijk is uitgebreid te bouwen in De Sims Middeleeuwen, maar wie weet komt daar ook nog wat op later.

Een klein puntje, de besturing in De Sims Middeleeuwen is erg ongemakkelijk. Zo kan je niet om gebouwen heen draaien, maar alleen erin kijken via het ‘poppenhuis-effect’, want het moeilijk maakt om foto’s van binnenin te maken. Tevens werkt de camera buiten de gebouwen niet erg goed mee, waardoor denk ik veel spelers (die dagboeken en/of foto’s en video’s maken) heel veel moeite moeten doen om een mooi shot te krijgen.

Wat wel erg goed gedaan is, is dat je ook de mogelijkheid hebt om even van de Queeste af te zien, zo zullen er geen alarmen gaan zwaaien als je even de Queeste-opdracht negeert en wat gaat drinken in de kroeg, of gaat trouwen of iets dergelijks. Want al deze elementen zijn nog steeds aanwezig. Trouwen is nog mogelijk, maar ruzie maken komt ook te pas. Bijna alles wat we kennen uit De Sims 3 komt, weliswaar in een Middeleeuws jasje, terug in De Sims Middeleeuwen. Door deze mogelijkheid is het mogelijk wat afwisseling in het spel te brengen en even niet te denken aan de Queeste.

(GE)BOUWEN

De gebouwen in De Sims Middeleeuwen zijn allemaal al gebouwd, wat erg jammer is. Er zijn geen uitgebreide bouwmodes, alleen verven en andere kleine opties zijn beschikbaar, waardoor het dus niet mogelijk is zelf je kasteel of herberg te bouwen. Een grote tegenvaller voor vele spelers.

Daarin tegen zijn de gebouwen die er dus al zijn, wel erg mooi. Ik had het persoonlijk erg fijn gevonden als je dan nog kon kiezen uit een paar standaard gebouwen. Dus dat het mogelijk was om uit drie verschillende kastelen te kiezen. Alle gebouwen zijn erg netjes afgewerkt tot in de kleinste detail.

Alle gebouwen bekijk je via het al eerder genoemde ‘poppenhuis-effect’. Opzicht is dit geen probleem, het werkt goed en het controleren van je Sims gaat prima als je speelt. Alle gebouwen in De Sims Middeleeuwen zijn opnieuw in te richten (als je geld hebt) en ook de kleuren van elke muur en tegel kunnen aangepast worden.

CONCLUSIE

De Sims Middeleeuwen is een typische Sims game, met een groot Middeleeuws thema. De Queeste in het spel voegen een belangrijk element toe, je hebt voor het eerst een doel in het spel. Maar een nadeel is, is dat bij elke ‘nieuwe’ Ambitie dezelfde Queesten kunnen terugkeren (als je dezelfde gebouwen plaatst), waardoor het spel dus al snel eentonig en saai wordt, want om nou 10x dezelfde Queeste te doen is ook niet geweldig.

Humor is nog steeds aanwezig, want als je Sim ge-executeert wordt, gebeurd dit natuurlijk weer op een typische Sims manier. Je Sim zal opgegeten worden door een blauw monster dat diep in de put leeft, of zal het overleven, dat is de vraag.

Het dorp in De Sims Middeleeuwen is heel mooi uitgewerkt, maar toch blijft het nadeel van het niet goed kunnen bouwen elke keer weer aanwezig. De Sims in het rijk zijn ook allemaal anders, door hun karaktereigenschappen.

De kwaliteit van de graphics is op sommige punten beter dan in De Sims 3, maar verschilt niet heel veel. Soms heb je wel het idee dat het water in de revieren de verkeerde kant op stroomt, of gewoon totaal verkeerd, om maar één van de kleine puntjes te noemen. Ook de nieuwe animaties zijn erg mooi en leuk en je ziet dat het team achter De Sims er steeds beter (en creatiever) in beginnen te worden. De muziek tijdens het spel is zeer aanstekelijk.

PLUSPUNTEN:

– Eindelijk een doel hebben in het spel onderscheid De Sims Middeleeuwen van de andere Sims-spellen, afgezien van het Middeleeuwse thema.
– Goede Middeleeuwse sfeer door muziek en vernieuwde, en betere, graphics.
– Redelijk leuke Queesten, die je op verschillende manieren en aan de hand van keuzes tijdens het spelen kan oplossen.
– Elke held heeft zijn eigen taken en beroep wat voor afwisseling zorgt tijdens het spelen.
– De typische humor van De Sims is ook in dit spel nog aanwezig.
– De artworks (tekeningen) zijn erg mooi gemaakt.
MINPUNTEN

– Je Held moet alles te voet doen, en dat neemt veel tijd in beslag.
– Sommige punten, zoals dagelijkse taken, hadden wel wat meer diepgang mogen hebben.
– Alle ambities bevatten allemaal dezelfde Queesten, waardoor het spel na enkele Ambities eentonig wordt en in herhaling valt.
– Je kan een volgende ambitie pas vrijspelen nadat je de volle 50QP verbruikt hebt. Ook al heb je al lang en breed aan de eisen voldaan.
– Er is maar één koninkrijk, dus bij iedere ambitie speel je in dezelfde omgeving
– Bouwmodus zijn uitgekleed, wat een tegenvaller is voor heel veel spelers.

Cijfer: 8/10

Deze review is geschreven door Jimmy met aanvullingen door Xelles.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *