SN Interview: Anita – Senior Community Manager EA Benelux


In de Nederlandse De Sims Community lopen allemaal Simfans rond die op hun eigen manier De Sims spelen en hun liefde (of verslaving) voor de game op allerlei manieren uiten. Dat kan het maken van dagboeken zijn, het maken van in-game video’s (machinima’s), het actief zijn op allerlei forums, het runnen van een fansite of een magazine over De Sims en nog op veel meer andere manieren.

Die diversiteit binnen de Nederlandse De Sims Community is voor ons reden om zo nu en dan een Simfan eens flink in het zonnetje te zetten.

Ons 12e Sims Nieuws interview, gemaakt door AnsjJ2, is extra speciaal omdat het met Anita – Senior Community Manager van EA Benelux –  is.

Anita (aka SimGuruNita) is ooit gewoon lid van de officiële Nederlandse De Sims 1 community geweest, is daar toen Moderator geworden en heeft tijdens haar opleiding een stage bij EA gelopen. Na haar afstuderen kon ze meteen aan de slag bij EA Benelux en is ze inmiddels dus opgeklommen tot Senior Community Manager.

‘Dit jaar zit ik alweer in het derde jaar van het MBO, ook weer een examen jaar. Daarvoor zijn bepaalde onderdelen die je verplicht moet doen. Toen mijn lerares Nederlands zei dat wij een interview moesten afnemen met iemand van een bedrijf die je ambieert, dacht ik gelijk aan Anita van EA games. Na wat heen en weer mailen wou Anita graag mee doen! Daarvoor wil ik haar nogmaals bedanken en hier onder is het interview te lezen’

AnsjJ2

We mogen dit interview nu ook met jullie delen en daar zijn we erg blij mee. Het interview geeft een goed beeld wat Anita zo allemaal doet bij EA Benelux en we weten hoe nieuwsgierig jullie allemaal zijn naar wat er zoal bij EA achter de schermen gebeurt.


AnsjJ2: Kunt u mij wat meer vertellen over Electronic Arts?
Anita: EA is een van de grootste uitgevers en ontwikkelaars van games, voor de pc, consoles en mobile devices, dat laatste is tegenwoordig ook een heel erg belangrijk gaming platform geworden. We zijn opgericht in 1982 en hebben wereldwijd meer dan achtduizend medewerkers. De studio’s, waar de games worden gemaakt, zitten onder andere in LA, Vancouver, Engeland, Zweden en Australië.

In Nederland en België zijn wij verantwoordelijk voor de lokale sales, marketing en CRM activiteiten van onze games. We zorgen dat de games in de winkels verschijnen en dat onze klanten op de hoogte zijn van de producten die wij uitbrengen. Daarnaast houden wij contact met onze klanten om te informeren naar hun ervaringen, wensen en problemen.

AnsjJ2: Wat voor vooropleiding heeft u moeten volgen voor uw huidige functie?
Anita: Het is eigenlijk best grappig. Ik wilde altijd programmeur worden, want mijn vader was dat, en daar kijk ik enorm tegen op. Maar ik wilde ook graag iets doen met mensen. Dus ik heb een opleiding gedaan waar bedrijfskunde, communicatie en ICT samen kwamen. Binnen die opleiding was het belangrijk dat je een brug vormde tussen aan de ene kant de technische programmeurs en aan de andere kant de klanten die niet altijd de juiste kennis hadden van technische zaken maar wel een ICT oplossing nodig hadden.

Als community manager vervul je ook een brugfunctie maar dan vooral tussen EA en de consument. Zelf was ik – nu zo’n 9 jaar geleden – ook zo’n consument en nam ik actief deel aan de De Sims community. Dit is EA ook niet ontgaan en al snel was ik moderator en admin op de officiële website. Toen had ik al enorm veel lol in het organiseren van events en wedstrijden en vond ik het belangrijk dat issues van de fans geadresseerd werden. Ik kon dit nog beter doen toen ik door EA werd aangenomen als stagiaire. En na die stage ben ik gelijk aan de slag gegaan in mijn rol als community manager, dat is nu bijna 7 jaar geleden.

Mijn verhaal zie je vaker bij EA: mensen die dicht betrokken zijn bij een game die vervolgens worden aangenomen, juist omdat zij zoveel kennis, ervaring en gevoel hebben bij zo’n game. Wat betreft een vooropleiding zijn er vele mogelijkheden in de richtingen communicatie, pr of marketing maar wat ook belangrijk is dat je een passie hebt voor games.

AnsjJ2: Wat heeft Electronic Arts als eisen gesteld voor de functie Community Manager?
Anita: Het is belangrijk dat je vaardig bent in je communicatie. Je moet goed kunnen vertellen over de producten van EA maar je moet vooral ook goed kunnen luisteren naar wat de community te vertellen heeft. Je moet ook vooral koel kunnen blijven, want de feedback kan natuurlijk niet altijd positief zijn, en dan is het belangrijk dat je neutraal blijft en mensen zo goed mogelijk op de hoogte probeert te houden.

Je moet ook dingen geheim kunnen houden, soms mag je iets niet vertellen en daar moet je sterk voor in je schoenen staan als je het zelf bijvoorbeeld een heel leuk nieuwtje vind. Het is ook belangrijk dat je feeling hebt met (online) marketing, want aan het eind van de dag is het natuurlijk wel de bedoeling dat de games verkopen. Daarnaast moet je zeker stress bestendig zijn.

AnsjJ2 en Anita tijdens het interview op het kantoor van EA Benelux
AnsjJ2: Wat zijn de taken die u verricht binnen het bedrijf?
Anita: In mijn rol werk ik vooral op De Sims, samen met een stagiaire die mij daarin ondersteunt. Samen bedenken we leuke acties voor De Sims en De Sims 3 Store en zorgen we dat onze kanalen – zoals de officiële website en onze Hyves – en de fansites goed op de hoogte zijn van de laatste activiteiten en nieuwtjes. Daarnaast werk ik ook aan andere games zoals Need for Speed en Star Wars the Old Republic. Het is dus een erg veelzijdige baan!
AnsjJ2: Hoe ziet een dag van een community manager er uit op kantoor?
Anita: Dat verschilt per dag en ligt ook aan de projecten die spelen. Je bent vooral veel aan het communiceren; met je collega’s, met de community en met bureaus die voor ons bijvoorbeeld websites, speciale acties of leuke goodies ontwerpen. Daarnaast houd je goed in de gaten wat er online afspeelt bijvoorbeeld op onze eigen website of op onze sociale kanalen waar onze fans ook zitten. Verder ben je eigenlijk altijd wel bezig met de organisatie van ofwel een event ofwel een leuke promotie. Het is dus enorm veelzijdig!
AnsjJ2: Hoe ziet een voorbereiding er uit op een ‘De Sims 3‘ event, voor een community manager?
Anita: Een event begint met het opstellen van je gastenlijst. Als het een groot event is nodigen wij vaak mensen van onze Hyves pagina en de officiële De Sims 3 website uit. Is het een wat kleiner event, dan nodigen wij vaak alleen de fansites en beheerders en moderators van onze sites uit. De volgende stap is het zoeken van een geschikte locatie, je gaat kijken of er eventueel catering bij moet komen, je moet de games gaan regelen, de consoles en de pc’s.

Op het event zelf is het voornamelijk het ontvangen van de mensen en natuurlijk zorgen voor een inleiding, waarmee je het event opent. meestal is er daarna de mogelijkheid om de game te spelen. Soms zijn er ook producers aanwezig die aan het spel hebben gewerkt, en dat is natuurlijk extra speciaal, zowel voor de fans als voor de producers. Natuurlijk praat je op een event ook met de fans wanneer zij de game spelen, waar later dan door de fansites een stuk over wordt geschreven. Heel veel bespreek je over de e-mail, maar af en toe is het veel leuker om mensen persoonlijk te spreken.

AnsjJ2: Reist u veel voor u beroep naar het buitenland?
Anita: Niet zo veel als ik eigenlijk zou willen. Ik hou heel erg van reizen, en net zoals met de fans zitten je collega’s ook over de hele wereld, en eens in de zoveel tijd zijn er dan meetings en dan is het leuk om elkaar weer te zien. Soms worden fans ook uitgenodigd door de studio en dan gaan wij mee ter begeleiding. Ik heb nu zelf twee keer de studio bezocht waar De Sims 3 wordt gemaakt, in San Francisco. En ik ben naar Vancouver geweest voor een andere game. Dat was echt wel heel gaaf om te zien, vooral wanneer je over zo een game vloer loopt want dan besef je eigenlijk hoeveel mensen er werken aan één product. Dat zijn zulke grote teams, maar ze zijn allemaal weer met andere dingen bezig.
Uit de oude doos: Anita samen met fans en webmasters tijdens een sneak peak van De Sims 2.
AnsjJ2: Heeft u in de afgelopen jaren veel ervaring op gedaan? Via buitenlandse community managers, of een community manager die voorheen er was.
Anita: Ik ben de eerste community manager voor EA Benelux, maar je werkt zeker wel heel veel samen met de andere community managers vooral met die van Frankrijk, Engeland en Duitsland. We zijn door de jaren heen allemaal kennissen / vrienden geworden, want op een event zoals Gamescom kom je elkaar tegen, praat je gezellig met elkaar en als het event afgelopen is dan willen we nog wel eens een drankje gaan drinken. Je praat met elkaar op Facebook, je belt elkaar, wisselt veel informatie met elkaar uit en zo leer je weer van elkaars werk en leer je elkaar ook weer goed kennen.
AnsjJ2: Wat vind u persoonlijk het leukste aan uw functie?
Anita: De variatie; geen dag is hetzelfde en je leert keer op keer weer nieuwe dingen. Je wordt ook telkens uitgedaagd om nieuwe dingen te verzinnen; stel er komt een nieuw spel uit en hoe kunnen we dan de fans weer opnieuw enthousiast maken.
AnsjJ2: Wilt U nog iets kwijt aan onze lezers waarvan U vind dat ze dat echt moeten weten?
Anita: Ik wil alle Sims fans op Sims Nieuws bedanken voor hun enthousiasme en support. De De Sims studio is een fantastische studio om mee samen te werken juist omdat zij hun fans zo’n warm hart toe dragen.

We willen Anita ontzettend bedanken voor dit leuke interview. De volgende keer gaan we weer iemand anders uit de Nederlandse De Sims community interviewen. Wie dat zal zijn weten we al, dus hou Sims Nieuws goed in de gaten!

| klik hier om meer Sims Nieuws interviews te lezen |


Dit is trouwens niet het eerste interview wat we met Anita hebben gedaan. Rond de release van De Sims 3 Ambities hebben we, in mei 2010, een video interview online gezet. We vonden het leuk om dat video interview er ook nog even bij te zetten.


Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *