Zullen we ’s wat olie op het vuur gooien?
Hoi, SimCity-fans. Wat fijn om de afgelopen weken al die reacties op onze video’s en blogs te lezen. Het is mooi om te zien dat jullie je zo verheugen op de game die we met zo veel enthousiasme voor jullie maken.
Bij het ontwerpen van het brandsysteem wilden we al deze spelers op hun wenken bedienen. Als je je stad wilt beschermen, zijn er talloze mogelijkheden. Natuurlijk heb je op de eerste plaats een brandweerkazerne nodig. Net als de meeste openbare gebouwen in de stad bestaat je brandweerkazerne uit diverse onderdelen: garages, brandweerauto’s, voertuigen voor gevaarlijke stoffen, helikopters en nog veel meer. Hoe groter de kazerne, des te duurder hij is, dus je moet de inkomsten uit je belastingen zorgvuldig besteden. Een indrukwekkende brandweerkazerne is echter niet genoeg om je stad brandvrij te houden. Als de verkeerswegen constant verstopt zitten, komen je brandweerauto’s altijd te laat. Zelfs als de brand maar een paar straten verderop is.
Je kunt grote branden ook voorkomen door je zones zorgvuldig in te delen. Leg bijvoorbeeld geen grote industriële zones aan. Industriële gebouwen willen nog wel eens langdurig heet worden en gevaarlijke luchtverontreiniging veroorzaken (vooral als er brandstof en chemicaliën bij aan te pas komen). Kleine gebouwen bevatten minder brandbare materialen dan grote, dus je kunt omvangrijke branden voorkomen door je stad niet helemaal vol te bouwen. Let er ook op dat er voldoende ruimte is tussen je gebouwen, zodat het vuur zich niet zo snel kan verspreiden.
Als je je stad liever ten onder ziet gaan in een verwoestende vlammenzee, moet je juist de tegenovergestelde strategie hanteren. Gooi brandweerkazernes plat, leg overal volgebouwde industriële zones aan en zorg ervoor dat gebouwen zo dicht mogelijk bij elkaar staan. Ik zou ook bezuinigen op de politiemacht, want dat werkt brandstichting in de hand!
Branden kennen verschillende fases: eerst ontstaat rook en daarna vuur, dat zich vervolgens verspreidt en uiteindelijk dooft. Al die fases activeren weer andere simulatie-effecten. Sims ontsnappen ongeschonden uit rokende gebouwen, maar rennen bij vuurontwikkeling met brandende hoofdjes de straat op. Als er dan geen ambulance ter plekke is, verpulveren de Sims tot as (dat klinkt dramatisch, maar op de een of andere manier werkt het gigantisch op de lachspieren). Tijdens de verspreidingsfase zorgt de hitte van het vuur voor rookontwikkeling in nabijgelegen gebouwen, waarna de cyclus zich herhaalt. Als de brandweer niet op tijd arriveert, verwoest het vuur uiteindelijk al het brandbare materiaal en blijft er van het gebouw niets anders over dan wat zwartgeblakerd puin.
Elk type gebouw in de game heeft zijn eigen brandeigenschappen! Houten gebouwen vatten snel vlam, bakstenen zijn zo goed als volledig brandwerend en gebouwen met gevaarlijke stoffen kunnen exploderen, waardoor een gigantische vuurbal ontstaat!
Hopelijk heb je genoten van deze vroege simulatievideo’s! De komende weken zullen we nog veel meer coole dingen met je delen, dus hou ons in de gaten voor informatie uit de eerste hand!
Ik vind er niks aan. Waarom?
Omdat we nog zo lang moeten wachten 🙁
Maar het is wel heel realistisch en mooi gemaakt, behalve de voorlopige graphics. Al zien die er wel al beter uit dan de oude simcities 😛
en dan brand mijn stad af bedankt voor het kijken