5 juni vond er een videochat plaats met de producers van SimCity, hierin werden verschillende punten uitgelicht en ook een behoorlijk aantal nieuwe dingen verteld. Even anders dan normaal heeft Snatenaar de belangrijkste punten verzamelt en op een rijtje gezet, zodat jullie deze allemaal nog even kunnen terug lezen!
Alle punten zijn te vinden in het ‘meer lezen’ gedeelte van dit bericht. Voor enige vragen en opmerkingen kan je ook terecht in het SimCity-gedeelte op ons forum, en natuurlijk kan je ook een reactie achter laten op dit bericht.
- Je kunt zelf je brandweer/politie op pad sturen en ook de gebouwen aanpassen; bv. meer auto’s of andere upgrades.
- Er zijn maar drie type zones; woonwijk, commercieel en industrie.
- Het is mogelijk om alleen te spelen; je kunt je regio op de standen privé of openbaar zetten. Bij privé speel je alleen, bij openbaar kun je vrienden uitnodigen.
- Alle keuzes die je vrienden in de regio maken hebben invloed op de hele regio. Als iemand bv. een kolencentrale in zijn stad maakt die veel vervuilt, dan zul je het effect daarvan ook merken in jouw stad.
- Dichtheid van zones wordt bepaald door het type weg en hoeveel verkeer er overheen rijdt.
- What you see is what you get, dus alles wat je ziet wordt real-time gesimuleerd. Zelfs de remlichten van auto’s en de verkeerslichten worden apart gesimuleerd.
- Elke Sim in de stad wordt in de gaten gehouden. Van elke Sim is bekend waar ze wonen, waar ze werken. Als ze dicht bij huis werken kunnen ze gaan lopen, maar als ze wat verder weg wonen kiezen ze een geschikt vervoersmiddel. Als je dus niet genoeg bushaltes hebt zie je dat meteen. Zodra je er een plaatst kun je meteen het effect op het verkeersprobleem zien.
- De steden in SimCity gedragen zich volgens natuurkundewetten(physics) dus een tornado zuigt bv. Sims en auto’s e.d. op.
- Veel verschillende manieren om energie te genereren. Zoals kolen, olie, wind, zonne-energie en kernenergie. Door de GlassBox-engine is een windkaart mogelijk, dus als je je windmolen bv. op een plek met veel wind plaatst wekt hij meer energie op dan op een plek met minder wind. De kolencentrale heeft natuurlijk kolen nodig, maar genereert veel banen en stroom. Die kolen moet je dus uit de grond zien te halen. Het nadeel van een kolencentrale is alleen dat het heel erg veel vervuiling produceert.
- Bij multiplayer bestuurt elke speler één stad tegelijk. Je kunt natuurlijk wel meer steden besturen, maar twee spelers kunnen niet één stad besturen.
- Je kunt verschillende typen steden bouwen. BV een stad met een stadion om toeristen aan te trekken, of een stad met vervuilende industrie om goedkoop kolen te winnen.
- Er komen ‘Great Works’, gebouwen als een internationaal vliegveld, een lanceerplatform voor een Space Shuttle, een Arcologie (Futuristisch gebouw uit SimCity 2000, eigenlijk een stad in een stad) en een zogeheten Solar Farm(?). Deze ‘Great Works’ vereisen samenwerking tussen steden, en als ze klaar zijn merk je het effect ervan in de hele regio.
- De belangrijkste verandering aan de wegen is dat je nu bochtige wegen kunt maken. Ook kun je wegen, hoofdstraten, hoofdstraten met rails e.d. maken.
- Er zijn ook attracties(stadions, parken, casino’s) en bekende gebouwen. De bekende gebouwen zullen nu functioneel zijn, dus ze genereren banen en trekken Sims aan.
- Alle winkels hebben spullen nodig van je fabrieken. Als de spullen er niet zijn gaan óf de winkels failliet óf je kunt alles importeren van je buursteden.
- Multiplayer geeft je meer opties dan singleplayer.
- Multiplayer challenges georganiseerd door EA.
Klinkt veelbelovend, kan niet wachten tot feb 2013!
Solar farm is trouwens een veld met zonnepanelen.