Ook dit jaar was ik, FranSor, weer op Gamescom en in plaats van één dag was ik er 5! Drie hiervan waren gevuld met De Sims 4, De Sims 3 Vooruit in de Tijd en De Sims 3 film accessoires. Op deze pagina kan je alle avonturen, verslagen en previews lezen. Omdat er op de presentaties van De Sims 4 bouwen en animaties nog embargo’s zitten en de preview van De Sims 3 Vooruit in de Tijd nog niet klaar is zal deze pagina in de loop van de tijd groeien.
Hi allemaal! Vandaag begint SimsCamp dan echt, we starten de dag met een tour door Keulen zelf en om half 4 gaan we richting GamesCom voor de EA persconferentie. Deze kunnen jullie live met mij meekijken om 4 uur, de stream vind je onderaan dit bericht. Ik hoop natuurlijk dat we niet alleen de trailer van De Sims 4 gaan zien maar ook een klein stukje gameplay. Hoe dan ook zal de aankondiging groot zijn, we zitten hier namelijk met ongeveer 30 YibSim!
Veel plezier met het kijken van de livestream, ik zal naar jullie zwaaien en zo snel mogelijk een verslag van de presentatie online zetten.
Verslag EA persconferentie
Vandaag was het dan tijd voor de EA persconferentie. Tijdens deze persconferentie lieten ze verschillende spellen zien waarna ze er ook iets over vertelden. Maar ons gaat het natuurlijk om De Sims 4! Behalve dat ze de trailer lieten zien, liet Rachel Franklin ook wat in-game materiaal zien zoals een soort Create a Sim, de bouwmodus en een klein stukje gameplay. Geen zin om te kijken? Hieronder geef ik je een korte samenvatting van alle drie de onderdelen.
Create a Sim is helemaal omgegooid lijkt het. Je kan nu gewoon een stukje lichaam aanklikken en hieraan trekken of het induwen om het lichaam te vormen, zoals klei. Leuk detail: Je kan zelfs het loopje van je Sim aanpassen!
De bouwmodus heeft een aantal onderdelen die we herkennen uit De Sims 3 zoals de blauwdrukken en de mogelijkheid om muren te verslepen. Er werd echt benadrukt hoe makkelijk het is om een heel huis snel te bouwen.
Het meest interessant was de gameplay die we hebben gezien. Alles lijkt te draaien om de emoties van de Sims. Bij bepaalde emoties horen bepaalde interacties of juist niet, je kan bijvoorbeeld niet flirten als je ontzettend boos of deprisief bent! Maar niet alleen beïnvloeden de emoties de interacties, ook schijnt de omgeving invloed te hebben op de emoties. Leuk detail is dat je Sims nog steeds de interactie ‘Woohoo’ kunnen beoefenen, zelfs in een rakket!
Veel meer valt er niet te halen uit de persconferentie, maar woensdag en donderdag krijgen we nog veel meer te zien wat ik natuurlijk allemaal met jullie zal delen!
Dag 2! Na een nacht met een betere nachtrust ben ik er helemaal klaar voor. Vandaag krijgen we twee presentaties; één over het maken van Sims, dit is met een hands-on dus verwacht vanavond al meer info hierover!, en de ander gaat over emoties en de invloed ervan. Daarnaast mogen we ook De Sims 3 Vooruit in de Tijd spelen. Een drukke dag dus vol speelplezier! Ik zal zo snel mogelijk alles uittypen en posten voor jullie, hopelijk staat alles er rond middernacht op!
Create a Sim
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik had het idee dat de De Sims studios het zich er makkelijk van af had gemaakt met deze nieuwe cartoony stijl. Na het zien van de gelekte screens had ik mijn mening al klaar; vlak, nep, makkelijk van af gebracht en vooral niet wat ik wilde zien.
Maar tijdens de presentatie van SimGuruJill veranderde dit allemaal. Wel een disclaimer op alles dat je in deze post leest en ziet: Dit is pre-alpha materiaal, de studio is er nog hard aan aan het werken en zijn nog lang niet klaar, zelfs niet met Create a Sim. Ook zul je op de screens zien dat er wel heel weinig haarstijlen en kleren zijn, dit wordt nog aangevuld. Ze wilden echt alleen maar de kleren die er ‘af’ uitzagen laten zien. De informatie hieronder is een samenvatting van alles dat Jill heeft verteld en van het uurtje dat wij zelf hebben kunnen spelen met Create a Sim.
Wat allereerst opvalt is hoe licht CAS is, de achtergrond schijnt nog te veranderen maar op dit moment ziet het er licht en vrolijk uit en is de focus echt helemaal op de Sims want het lijkt net alsof er geen menu is! Links kan je nog wel het welbekende menu vinden met de leeftijden, 5 in totaal waarvan het nog onbekend welke het zijn, het geslacht, de karaktereigenschappen, de levenswensen en de stemmen. Een nieuwe geweldige optie is het aanpassen van het loopje van je Sim. Je kan kiezen voor een normaal loopje, maar voor wat extra karakter kun je ook kiezen uit vrolijk, tuttig en swag.
Maar het echte ‘paradepaardje’ van De Sims 4 Create a Sim is toch wel het manipulatie systeem. Je hebt geen sliders meer voor bepaalde lichaamsdelen, in plaats daarvan grijp je vast wat je aan wil passen en beweeg je je muis. De enige sliders die je hebt zijn de spier en vet slider. Het detail systeem is er nog wel, maar ook hier zijn er geen sliders meer. Er zit zoveel detail hierin dat je zelfs de borsten kunt laten hangen of de kont extra kan laten uitsteken. Maar zelfs de voeten en de irissen kunnen groter of kleiner worden gemaakt.
Over de items in Create a Sim kan ik nog niet veel zeggen. Zoals eerder vermeld is het allemaal pre-alpha materiaal, wat we hebben gezien is nog lang niet alles en er waren zelfs maar 4 items als topjes. Maar wel kan ik vertellen dat de spullen veel dynamischer zijn. Zo kan je een hoedje gewoon opzetten op elk kapsel, het haar past zich een beetje aan waardoor het er mooi uitziet. Dit geldt ook voor schoenen. Is een broek strak? Dan verdwijnt die in je schoenen. Toch wijdere pijpen vandaag? Dan valt het er mooi overheen.
Als laatste iets dat ik nog wilde vertellen maar was vergeten tot ik jullie comments zag, want wat zijn die drie knoppen onderin? Waarom staan daar een boos, blij en verdrietig gezichtje? Met deze knoppen kan je zien hoe je Sim eruitziet in één van deze emoties. Het is verder niet zo dat dit dit enige emoties zijn die er in de game zijn! Maar meer over emoties komt in het volgende stuk.
Al met al is Create a Sim wel even erg wennen maar binnen 5 minuten wil je niet anders en voelt de Create a Sim in De Sims 3 erg onhandig.
Emoties
Daar waar het in De Sims 3 vooral draaide om de behoeftes en de wensen, en deze allemaal positief/groen houden, van je Sims, is de gameplay van De Sims 4 volledig gericht op de emoties. Voor deze aanpak is gekozen omdat emoties helemaal niet negatief zijn. Als je eens verdrietig bent is het niet zo dat je dag gelijk verpest is, je gaat anders met dingen om. Dat was ook de drive van de ontwikkelaars voor de gameplay, je wordt als speler uitgedaagd om rekening te houden met de emoties en van daaruit te spelen en niet met het idee dat je het beter moet maken.
Het standpunt is dus, wat kan je allemaal doen in een bepaalde emotie. Maar hoe weet je nou in welke emotie je Sim is? Zoals eerder in het Create a Sim stuk vertelt hebben Sims bepaalde loopjes. Maar je Sim zal niet altijd zo lopen, wanneer je Sim bijvoorbeeld boos of verdrietig is dan zal je dit heel makkelijk aan de lichaamshouding zien. Boze Sims lopen wat sneller, met de schouders opgetrokken, de handen tot vuisten gebald en voeten die wat stampen maar verdrietige Sims laten de schouders hangen, lopen wat langzamer en nemen geeneens de moeite om hun voeten op te tillen. Je kan het niet alleen zien maar ook merken in de interacties met andere Sims. Nu krijg je niet alleen enkel de interacties te zien die gepast zijn bij de relatie maar ook die bij je emotie passen. Zo zal een boze Sim niet iemand kunnen troosten en een depressieve Sim vertelt natuurlijk geen grapjes.
Maar hoe raak je nou in een bepaalde emotie? Allereerst moet je weten dat je Sim niet ineens en zonder reden van emotie verandert. Het kan door alles beïnvloed worden, en enkel wanneer er genoeg invloed is veranderd je emotie. Alles kan je invloed beïnvloeden, dit betekent alleen niet dat ook alles dat doet. Bepaalde kledingstukken en meubelstukken zullen deze eigenschap hebben. Zo kan je een rood jurkje aandoen waardoor je je net iets zelfverzekerder voelt maar je kan natuurlijk ook je huis heel donker inrichten omdat je van depressieve Sims houdt. Nu is het alleen niet dat je door alle meubels om je heen beïnvloed wordt, je moet echt in de buurt zijn of het meubel gebruiken om het te voelen.
Maar de emoties gaan veel verder. Sommige beroepen vereisen bijvoorbeeld een bepaalde emotie, zoals een creatief beroep is gebaad bij geïnspireerd zijn. Handig om te weten is, is dat alle leeftijden emoties hebben maar ze zullen er anders mee omgaan. Daarnaast hebben ze niet allemaal dezelfde hebben, een baby die zich flirterig voelt is wel heel raar! Verder moet je niet te lang in een negatieve emotie blijven want anders kan je Sim zelfs dood gaan! Dit zal niet zomaar ineens gebeuren maar als je Sim al dagen boos of zwaar depressief is kan het zijn dat zijn of haar leven daarom eindigt.
Bouw en Koop
Dag 3 alweer! En ik moet deze dag al vol schaamte beginnen omdat ik gisteren geen tijd heb gehad om de dingen te posten die ik beloofd had. We hadden gisteren namelijk diner op een boot en tot onze verbazing schoven de Guru’s bij ons aan! Aan het einde van de avond stond ik zelfs te ‘feesten’, het was niet een uitbundig feest dus begrijp me niet verkeerd, met King, Grant en Jill!
Vandaag krijgen we alles te horen over de animaties en de bouwmodus, hier zit helaas een embargo op tot midden september dus nog even geduld. Verder is er vanmiddag de live broadcast waar we live bij zullen zijn! Dus als je allemaal mensen in een groen shirtje ziet, dat zijn wij.
In de loop van de dag hoop ik dus wel de dingen die ik gisteren heb beloofd te posten, want ik begrijp dat jullie nieuwsgierig zijn! Zouden jullie het leuk vinden om als eerste meer te weten te komen over Create a Sim?
Wat opvalt aan de hele bouwmodus is dat het een stuk intuïtiever er uitziet. Natuurlijk zijn er nog wel de bekende dingen zoals losse muren die recht en diagonaal kunnen maar door kleine verbeteringen is het veel makkelijker om een huis te maken en dat was het hele doel. Iedereen moet huizen kunnen bouwen. Dit is ook de reden waarom het veel makkelijker is om een kamer te maken en te verplaatsen. Wanneer je muren aan elkaar maakt en dus een ruimte creëert, vult het spel deze ruimte direct in met een behangetje en een vloer. Dit is een standaard setting waardoor je ziet dat het spel de ruimte nu ziet als kamer waardoor je er verschillende nieuwe dingen mee kan doen. Één van deze dingen kennen we, het groter en kleiner maken door middel van het trekken aan de pijlen bij de muren. Maar ook is het mogelijk om een hele kamer op de tillen en te verplaatsen. Je kan de kamer heel netjes naast een andere kamer zetten maar je kan ook de kamers in elkaar over laten lopen, dus dat je de ene kamer een soort van in een andere kamer plaatst. Het verwijderen van muren kan je of per stukje doen zoals we nu al gewend zijn of je kunt hele stukken muur die gelijk zijn aan elkaar weghalen met één simpele klik. Een innovatief detail is, is dat de hoogte van de muren aan te passen zijn, ook per verdieping. Er zijn in totaal drie verschillende hoogtes die zelfs aan te passen zijn wanneer er al een verdieping bovenop is geplaatst.
Maar een huis bestaat uit meer dan alleen muren. Ramen plaatsen is voor veel beginners vaak een probleem, want hoe vaak en waar plaatst je ze? Met één simpele klik is het mogelijk om voor een gehele verdieping ramen op een logische plek te plaatsen, dit doet het spel voor je. De ramen zijn nog steeds wel individueel te verwijderen maar ook te plaatsen. Fundering is ook altijd een lastige, want wil je dat wel of niet en past het uiteindelijk wel bij je huis? Soms besluit je op het laatst dat het toch niet is wat je wil, of juist wel! Maar dan is het al te laat want bij De Sims 3 moest je dan altijd je hele huis weer opnieuw maken, maar met De Sims 4 hoeft dit niet meer. Met een simpele slider kan je alsnog fundering laten verschijnen onder je huis en deze met de pijlen uitrekken om het ook om je huis te laten verschijnen. Op dit moment is het mogelijk om 3 verdiepingen te hebben, een fundering en een dak. Of dit uitgebreid gaat worden is onbekend.
Een dak kan je nog steeds heel simple plaatsen door op een knopje te drukken maar de meer ervaren bouwer wil natuurlijk meer vrijheid en dat is er. Je kan de daken nog steeds per stuk plaatsen maar ze zijn nu ook per stuk aan te passen ondanks dat ze elkaar aanraken! De daken zijn natuurlijk ook weer uitrekbaar maar ook makkelijk hol/bol te maken. Zo kan je ze zo bol maken dat ze helemaal de grond aanraken! Dit hol en bol maken kan je per los dakstuk dat je hebt geplaats toepassen maar ook kan je de kleuren per dakdeel aanpassen. Veel vrijheid dus met de daken, maar er is ook ruimte voor details. Doordat daken altijd wat uitsteken, krijg je zo’n vreemd randje en wanneer je je hier echt heel erg aan stoort kan je hier een afgewerkt randje op plaatsen. Dit klinkt heel erg vreemd maar wanneer je het ziet maakt het je huis wel echt af.
Voor een echt ‘af’ huis heb je natuurlijk nog meer dingetjes nodig en dat zit hem echt in de details. Zo kan je ‘friesen’, een decoratief randje, hangen aan de rand van een plafond waardoor je je huis een bepaalde sfeer kan geven. Maar ook zijn er natuurlijk weer hekjes en pilaren, deze laatste zijn trouwens op elk moment ook in/tussen de hekken te plaatsen zonder de hekken eerst weg te moeten halen.
Over de binnenkant van het huis en dus de koopmodus hebben we niet veel gezien maar een nieuwe feature waar ik helemaal lyrisch om ben kan ik wel delen. Er is nog geen officiele naam voor maar het lijkt verdacht veel op een magazine met koopmogelijkheden! Er zijn verschillende thema’s voor verschillende kamers, je kan een thema aanklikken en dan op een kamer die je zo wil hebben en alles van dat plaatje staat dan ook in jouw kamer! Een soort blauwdrukmodus maar dan hoef je niet meer de kamer erbij te plaatsen. Ook is het filter systeem geüpdate, zo kan je instellen dat je bepaalde meubels of juist bepaalde kleuren wil zien waardoor het nog makkelijker is om je huis in te richten.
Ik hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden door deze informatie, nogmaals sorry dat er geen plaatjes zijn om de uitleg te ondersteunen maar wellicht zullen er snel meer screens van De Sims 4 komen. Nogmaals de disclaimer: Wat wij hebben gezien is nog niet de uiteindelijke versie, het kan dus zijn dat er alsnog dingen veranderen.
Animaties
Tot en met 18 september mag ik hier nog niks over zeggen, nog even geduld dus!
OEF! Daar zijn we dan, aangeland bij de laatste dag van Gamescom. Vandaag geen De Sims 3 of 4 maar gewoon wat rondlopen in de gekte. Afgelopen paar dagen waren geweldig en ik heb zoveel geweldige mensen ontmoet die jullie ongetwijfeld ook kennen! Houd Simsnieuws aankomende dagen in de gaten voor nog meer verhalen over Gamescom maar vooral over De Sims 4, De Sims 3 Vooruit in de Tijd en De Sims 3 Film accessoires.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe dankbaar ik ben voor deze week, dus als mijn bedankjes gaan uit de EA en natuurlijk naar iedereen die ik heb mogen ontmoeten voor de gezelligheid.
Heb jij nog vragen over De Sims 4 naar aanleiding van dit alles? Stel ze dan hier!
Natuurlijk wil ik iedereen van EA ontzettend bedanken voor deze mogelijkheid, maar ook de mensen van de De Sims studio’s voor al hun tijd. Daarnaast ook een shoutout naar alle andere YibSim, want zonder hun was het een stuk saaier geweest!