Ruim 5 jaar na het uitkomen van De Sims 3 is de langverwachte opvolger van de reeks er dan eindelijk: De Sims 4. In dit nieuwe deel zijn er weer een hoop nieuwe extraatjes bijgekomen. Emoties spelen bijvoorbeeld voortaan een grote rol in het dagelijkse leven van je Sims wat weer een compleet nieuwe draai aan de gameplay heeft gegeven. Ook Creëer een Sim en bouw- en koopmodus hebben een aardige metamorfose ondergaan. Daartegenover staat dan echter wel dat er daarvoor in de plaats een aantal grote functies afwezig zijn in De Sims 4. Denk bijvoorbeeld maar aan Creëer een Stijl en zelfs peuters. Iedere Simmer die De Sims 3 gewend is, zal altijd wel iets missen in De Sims 4, maar maakt dat gemis De Sims 4 ineens slecht? In deze review ga ik, Rudy, je alles vertellen over de ins en outs van De Sims 4!
We hebben de review opgedeeld in verschillende pagina’s zodat het niet uren duurt voor alle mooie screens zijn geladen. Bij elke pagina zal je onderaan een link vinden die leidt naar de volgende pagina. Veel leesplezier!
Create A Sim
Creëer een Sim is natuurlijk DE plek waar je jouw Sims daadwerkelijk tot leven brengt. In De Sims 4 is ook dit systeem weer flink veranderd ten opzichte van De Sims 3. De eerste stappen zullen echter nog vertrouwd aanvoelen. Je begint zoals altijd namelijk nog met het bepalen van het geslacht en de leeftijd. Vervolgens krijg je de optie om je Sim’s karaktereigenschappen (één voor kinderen, twee voor tieners en drie voor (jong) volwassenen en ouderen) te kiezen, welke helaas wel nog zo’n beetje dezelfde zijn als die uit in De Sims 3, en tevens een doel waarbij je automatisch een bonuseigenschap meekrijgt die je moet helpen je doel sneller te bereiken. Dan kun je nog kiezen welke stem je Sim krijgt. De stemmen zijn trouwens over het algemeen een stuk fijner om naar te luisteren qua klank en helderheid dan in De Sims 3, wat weer wat prettiger werkt. Wat daarna dan al wel echt nieuw is, is dat je je Sim nu ook één van de zeven loopstijlen kan meegeven als zijn of haar standaard loopstijl. De loopstijlen zijn vrij divers en lopen van onder andere stoer tot juist vrouwelijk. Vaak zorgen ze wel voor een leuke extraatje om de persoonlijkheid van je Sim net wat duidelijker uit te kunnen drukken.
Wanneer je dan voor het eerst begint aan vormgeven van je Sim, zul je, zeker de eerste paar keren, wel even flink moeten wennen aan het nieuwe mechanisme. De ‘sliders’ die we gewend waren vanuit De Sims 3 zijn nu namelijk, op twee voor het gewicht en spiermassa na, allemaal weer weggehaald. Daarvoor in de plaats kun je nu op je Sim zelf van alles uitrekken met je muis op het gezicht of lichaam van de desbetreffende Sim. Het is in het begin zeker even zoeken hoe het werkt en al helemaal wat je allemaal kunt veranderen, maar zodra je het doorkrijgt, werkt het toch een stuk gemakkelijker dan in De Sims 3. Door steeds naar links, rechts, boven of onder te bewegen met je muis krijg je toch het gevoel dat alles simpeler en sneller gaat en zeker ook realistischer lijkt te worden.
Ook bestaat er weer de mogelijkheid om te kiezen uit een groot aantal al bestaande gezichtskenmerken zoals bijvoorbeeld de neus, mond of ogen. Hierdoor krijg je al vrij snel al een mooie Sim, die je met hier en daar een klein beetje heen en weer slepen gemakkelijk naar eigen wens kan aanpassen. In dezelfde menu’s kan ook worden gekozen voor oog- en huidskleur. Voor de ogen zijn er dertien kleuren om uit te kiezen en voor de huid maar liefst achttien.
Dan kun je kiezen welk haar je je Sim wil geven. Je merkt hier echt dat De Sims 4 qua haarstijlen weer helemaal terug naar de basis is gegaan. Zeker bij mannen zie je dat er eigenlijk niet veel verschillende kapsels zijn terwijl je er echter wel meer zou verwachten aangezien de vrouwen veel meer keuze hebben, maar zelfs deze basis is op zich absoluut niet slecht te noemen; noch voor mannen noch voor vrouwen. In vergelijking met het basisspel van De Sims 3 is het model van de haarstijlen ook wat realistischer geworden en heeft het ook meer details gekregen. Nu het kleuren wiel echter verdwenen is, kun je ook je Sims’ haarkleur zelf niet meer maken waardoor er nu achttien verschillende kleuren voor in de plaats zijn gekomen, hoewel een redelijk deel daarvan felle kleuren zijn zoals roze of blauw. Al met al heb je qua haarkleur dus ook niet veel mogelijkheden, maar genoeg om iets passends te vinden. Toch mis je soms toch wel echt bepaalde tinten blond die net wat anders zijn dan de nu al aanwezigen.
Daarnaast bestaan er ook nog twee haarstijlen met highlights voor vrouwelijke Sims. Op papier klinkt dat als een leuke manier om wat meer afwisseling te creëren, alleen in de praktijk is het jammer dat je hier de kleuren van de highlights zelf niet kunt bepalen aangezien die afhankelijk zijn van de reguliere haarkleur. Dat is dan ook de reden waarom je die twee haarstijlen in normaliter niet veel zal (kunnen) gebruiken, terwijl het idee wel een goede potentie heeft. Als het echter wel past bij je Sim is het wel echt een leuk extraatje.
Qua accessoires en hoofddeksels krijg je ook al meteen een vrij ruime keuze; voor zowel het hoofd als het lijf. Nieuw is hier dat de hoofddeksels voortaan nagenoeg compleet onafhankelijk zijn van welk haar en welke haarkleur je kiest. Dat is iets dat ervoor zorgt dat petten of hoedjes weer een stuk interessanter worden in De Sims 4 en gelukkig zitten er ook redelijk wat verschillende hoofddeksels in. De meeste sieraden en verdere items zien er over het algemeen ook gewoon goed afgewerkt uit en hebben daarnaast ook genoeg beschikbare kleuren. Wat ik wel wat minder vind is dat mannen maar één ketting hebben, terwijl er voor vrouwen toch aardig wat beschikbaar zijn. Het is maar een klein puntje, maar wel wat minder dat het er niet is.
Daarnaast heb je ook nog de keuze om tatoeages aan te brengen op je Sim. Voor zowel de mannen als de vrouwen zijn er hier een aantal beschikbaar. Dit is echt iets wat sommige juist mooi vinden en anderen niet. Al met al is het leuk dat het al in het basisspel zit, maar het meest speciale is het nou ook weer niet.
Vervolgens kun je nog make up opdoen bij je Sims. Hierbij heb je de keuze om oogschaduw, eyeliner, blush of lippenstift aan te brengen. Alle vier bevatten enkele verschillende soorten make up wat er meestal wel voor zorgt dat je genoeg hebt om uit te kiezen. Alleen de blush voor op je vangen valt hierin wel redelijk tegen. Er is maar één blush met met slechts vijf verschillende kleuren om uit te kiezen, terwijl een aantal ervan redelijk lelijk afzetten tegen de beschikbare huidskleuren. De andere drie soorten make up zijn daarentegen wel echt goed te noemen en hebben zelfs, ondanks dat er geen kleuren wiel is, nog genoeg variatie aan kleuren aanwezig.
Het assortiment van kleding zelf ziet er over het algemeen ook best wel aardig uit. Er zijn redelijk wat kledingstukken aanwezig, een stuk meer zelfs dan in het basisspel van De Sims 3, waardoor er, voor een basisspel, al zeker een rijkelijke variatie aanwezig is. Je merkt van alle kanten natuurlijk nog wel dat het echt nog ‘maar’ een basisspel is aangezien het er allemaal nog tamelijk netjes en zonder al te veel opvallende kleding is die er echt tussen uitspringt in stijl, thema of details. Dat maakt het desalniettemin echter zeker niet slecht, maar zorgt juist voor een goede en solide basis.
Ook bestaat er voortaan een zogenoemde ‘uitgelichte look’. Voor spelers die wat minder tijd of ervaring hebben om voor hun Sims een goede outfit samen te stellen is dit een vrij handige oplossing. Bij elke leeftijds- en kledingscatagorie kun je zo steeds uit een stuk of drie uitgelichte looks met ieder weer een aantal kleuren de juiste look zoeken. Ook nieuw is dat je voortaan niet meer verplicht bent om bijvoorbeeld alleen maar nachtkleding te kiezen als je de nachtkleding aan het plannen bent. Vaak zul je dat niet gebruiken, maar het is zeker handig om de momenten dat je het wel nodig denkt te hebben.
Dit keer is de kleding voor mannen gelukkig ook origineler en vooral ook beter dan voorheen. Waar je bij De Sims 3 vaak nog wel merkte dat er een stuk meer aandacht werd besteed aan de kleding voor vrouwen, lijkt dat nu toch een stuk minder. Hoewel de variatie aan kleding voor vrouwen dus altijd nog wel meer is dan bij mannen, heb je nu bij mannen tenminste ook al genoeg keuze. Dat was alleen ook zeker wel nodig aangezien het kleurenwiel vanaf heden niet meer beschikbaar is in De Sims 4 wat je keuzes natuurlijk weer aardig limiteert. Gelukkig zijn er meestal wel redelijk wat voorgeselecteerde kleuren waarmee je vaak wel genoeg verschillende kledingstukken kan vinden die passen bij je Sim’s persoonlijkheid. Het feit alleen dat het kleurenwiel eruit is gehaald blijft in situaties waarin je kleren gewoon net niet matchen, natuurlijk wel jammer, zeker voor de fanatieke Simmer, maar houdt je ook zeker niet tegen in het maken van mooie en diverse Sims. Tevens laadt het spel en Creëer een Sim daardoor echt een stuk sneller dan in De Sims 3. Dat merk je vooral als je switcht tussen Sims of outfits. Of dit ook zal zijn als er straks meerdere uitbreidingen bijkomen, zal nog moeten blijken, maar voorlopig lijkt het in ieder geval een stuk vlotter te zijn.
Voor kinderen is er nu gelukkig echt een stuk betere kleding beschikbaar dan in De Sims 3. In verhouding zijn er nu veel meer kledingstukken aanwezig en tevens bevatten die vaak ook nog eens een hoop leuke motiefjes of andere accenten die echt passen bij kinderen. Qua haarstijlen en -kleuren ben je wel nog altijd wat gelimiteerd aangezien er maar een paar stijlen beschikbaar zijn die vaak nog eens op elkaar lijken, maar dat vormt niet echt een groot nadeel. Bij tieners zie je dan weer dat de kleding precies hetzelfde is als bij (jong)volwassenen en ouderen. Dat is altijd al wel zo geweest, maar aangezien de kleding vaak nog tamelijk netjes is bij een basisspel zoals nu ook weer, mis je soms gewoon iets dat écht bij tiener past. Zeker bij jongens heb je dan relatief saaie en strakke kleding voor tieners. Bij meisjes merk je dit ook wel, maar daar heb je tenminste nog vaak kleding met vrolijke motieven of lekker felle kleuren.
Kopen en bouwen
De bouw- en koopmodus brengen in De Sims 4 weer een aantal wijzigingen met zich mee. De belangrijkste conclusie die we er nu ook wel uit kunnen trekken is dat alles een stuk makkelijker, simpeler en sneller is geworden. Zeker voor spelers die niet al teveel tijd willen steken in het bouwen van een huisje voor hun familie, of spelers die gewoon niet zo van bouwmodus houden is dit zeker een aardige uitkomst. Veel van de veranderde functies lijken zich ook vooral te richten op die groep spelers terwijl enkelen de gevorderde bouwers juist meer lijkt te limiteren.
Een belangrijke nieuwe functie die echter wel voor iedereen handig kan zijn, is dat het plaatsen en vormgeven van kamers is een stuk gemakkelijker is geworden. Met een paar klikken van je muis kun je zo alle muren van je kamer verslepen of zelfs je gehele kamer verplaatsen. Hoewel dat in het begin wel even wennen is, werkt het op den duur toch wel prettig. Op eenzelfde manier kun je ook hekken en funderingen plaatsen en verslepen, aangezien deze voor het spel ook ‘kamers’ zijn. Als laatsten vallen ook nog de daken onder dit vernieuwde mechanisme. Bij elk apart stukje dak krijg je de keuze om de afmetingen, hoogte, bolling en zelfs ook een verschillende textuur of dakrand te bepalen. Daar kun je vaak lekker speelse effecten mee maken en dat geeft je huis zeker net die extra uitstraling.
De funderingen zelf hebben echter ook nog een ander leuk trucje gekregen; je kunt nu namelijk ook je fundering op elk moment verhogen of verlagen zonder daarbij cheats te hoeven gebruiken. Daarvoor heb je de keuze tussen acht verschillende hoogtes; van een klein opstapje tot twee derde van de hoogte van de laagste muren. Al met al is het zeker een positief nieuw punt, aangezien je funderingen nu niet allemaal meer vooraf hoeft te plannen en plaatsen en het zelfs op elk moment nog kunt toevoegen, alleen brengt het nieuwe systeem wel een limiet met zich mee. Je moet nu namelijk onder elke muur die je zet óf wel, óf niet een fundering plaatsen. Net als de afwezigheid van de cheat constrainfloorelevation van De Sims 3 is het nu dus niet meer mogelijk om op eenzelfde verdieping meerdere hoogtes van muren te hebben. Voor veel gevorderde bouwers is dit wel jammer, maar niet bepaald een ramp. Gelukkig is hiervoor wel een kleine andere functie voor in de plaats gekomen: Vanaf nu kunnen verdiepingen namelijk standaard drie verschillende hoogtes hebben. Dat heb je dan wel weer op die hele verdieping, maar het geeft je wel de mogelijkheid om meer variatie toe te voegen aan je huizen. Bovendien zijn er zo ook enkele ramen en deuren die speciaal voor bepaalde hoogtes zijn om toch de hele hoogte op te kunnen vullen.
De rest van de mogelijkheden om je tuin te maken zijn gelukkig wel goed aanwezig. De variatie aan verschillende soorten planten is goed aanwezig en daarbovenop heb je vaak ook nog eens de optie om verschillende bloemen en rotsen van kleur te veranderen. De rest van de opties voor tuinen spreken ook wel redelijk voor zich en borduren nagenoeg volledig door op wat we al gewend zijn van De Sims 3. Een minpuntje is dan wel weer dat zwembaden afwezig zijn, maar dat is toch niet iets dat je echt erg mist. Het valt immers relatief gemakkelijk te vervangen door andere decoratie in de tuin zoals bijvoorbeeld een fontein.
Al met al hebben de bouw- en koopmodus dus wel aardig wat wijzigingen gekregen. Wanneer je er eenmaal aan gewend raakt, gaat alles in stuk sneller dan in De Sims 3. Dat is zeker voor de spelers die bouwen maar niks vinden erg handig, maar voor degene die dat juist wel willen voelt het af en toe toch wel aan alsof je wat gelimiteerd wordt. Desalniettemin lijken de bouw- en koopmodus toch een stap vooruit te hebben gezet waar de meeste Simmers zeker niet ontevreden over hoeven te zijn.
Buurten
Standaard komt De Sims 4 met twee compleet verschillende buurten, namelijk de groene en bosrijke wereld Willow Creek en een woestijn wereld Oasis Springs. Beiden verschillen gelukkig flink wat dus zullen de spelers afwisseling geven. Later in de review gaan we nog even wat dieper in op de twee werelden, maar nu eerst gaan we het hebben over de werelden in het algemeen. Het systeem van de werelden is flink onder handen genomen. In plaats van een volledig open buurt zijn we nu weer terug naar een model met enkele kleine buurten binnen een wereld waarbij je tussen het wisselen van een kavel, ongeacht in welke buurt je Sim zich bevindt, een laadscherm krijgt. Eigenlijk is het wel redelijk vergelijkbaar met De Sims 2. Dit systeem is er, simpel gezegd, bedoeld om ervoor te zorgen dat het spel ook op computers met wat mindere hardware goed speelbaar zal zijn. Tot nu toe lijkt dat ook zeker wel aardig goed te lukken. Ook op computers die net aan de eisen voldoen loopt het spel ook eindelijk eens soepel, iets wat bij De Sims 3 nog lang niet altijd het geval was.
Desalniettemin staat hier dan dus wel tegenover dat je constant tegen laadschermen aanloopt, zelfs bij kavels binnen één buurt. Dat is echt jammer. Het zou een stuk interessanter worden als er bijvoorbeeld een optie bestond voor goede computers om laadschermen binnen een buurt uit te kunnen zetten. Helaas is dat er dus niet en zullen we ermee moeten leren leven. Aan de andere kant zijn de laadtijden gelukkig wel tamelijk kort. Zelfs het opstarten van De Sims 4 gaat echt een stuk vlotter. Ook bieden laadschermen per kavel weer de mogelijkheid om veel meer Sims binnen een buurt en kavel te spawnen en dat speelt echt een stuk fijner. Die drie compenseren de zaak dan wel weer een beetje, maar het is en blijft toch als een groot minpunt aanvoelen na de open wereld die we gewend waren van De Sims 3, zelfs met alle voordelen.
Een ander punt dat wat minder is, is dat allebei de werelden flink veel kleiner zijn geworden dan die van De Sims 3. Al met al hebben de werelden nu nog maar een kwart van het aantal kavels dat de werelden van De Sims 3 hadden. Dat is jammer aangezien je juist met dit nieuwe systeem van de buurten toch had verwacht dat de werelden zo eindeloos veel kavels zouden kunnen bevatten zonder dat dit al teveel impact zou hebben op de prestaties. Als je daar dan tegenover zet dat je nu vrij tussen werelden kunt reizen, maakt dan wel weer iets goed, maar het blijft jammer.
Willow Creek
Willow Creek is een wereld die qua uiterlijk aardig vergelijkbaar is met de buurten die we kennen uit de vorige delen van de De Sims reeks. Je kunt Willow Creek dus echt wel de ‘basis’ wereld noemen. De wereld oogt namelijk weer groen en vrolijk en straalt dat ook aan alle kanten uit, maar springt er dus niet echt uit als een echt bijzondere wereld. Voor een wereld van een basisspel verwacht je echter ook geen speciale wereld en moet het juist een goede wereld zijn om mee te beginnen en dat is Willow Creek zeker wel. Over het algemeen ziet de wereld er namelijk vrij netjes en verzorgd uit met ook enkele leuke en creatieve details in de wereld en achtergrond. Vooral de wolkenkrabbers die vanuit enkele buurten te zien zijn geven een originele draai aan de achtergrond van de wereld. De woonhuizen zelf zijn wel tamelijk simpel qua uiterlijk en aankleding, maar voelen desalniettemin zeker niet saai aan. Wel lijken ze soms ietwat teveel op elkaar, waardoor je af en toe toch de variatie in stijl mist, maar al met al ziet de wereld er in z’n geheel zeker niet slecht uit en speelt het ook erg prettig. In totaal bevat de wereld eenentwintig kavels waarvan er vijf openbare kavels zijn, vier bewoond, negen bebouwd en drie leeg zijn. Verder heeft Willow Creek veertien Sims.
Rechtsboven vind je dan een iets luxer buurtje met een aantal huizen voor modale families. De huizen zien er hier al weer iets gevarieerder uit qua stijl, maar zijn nog altijd goed te associëren met de stijl uit de rest van de wereld. Ook hier heb je weer vijf kavels waarvan er één kavel leeg is, één bewoond en drie onbewoond.
In het midden bovenin bevindt zich dan een buurtje met huizen die weer wat duurder zijn en zichzelf daarom ook villa’s noemen. Hier zijn vier kavels aanwezig waarvan er wederom één bewoond en één leeg is, maar nu maar twee onbewoonde kavels. Ook hier sluit de stijl weer aan op wat de andere buurten ook hadden, hoewel de stijl hier toch net iets klassieker oogt dan de rest van de huizen, zeker qua exterieur. Verder staat hier ook het huis van de – ondertussen wel karakteristiek aanwezige – Van de Kerkhof familie. Het is wat jammer dat hun huis zo donker afzet tegen de rest van de wereld die over het algemeen aardig veel wit of lichte kleuren gebruikt.
Als laatste heeft Willow Creek ook weer een ontgrendelbaar gebied genaamd Sylvanheuvel. Om niet teveel prijs te geven, zullen we nog maar niet vertellen hoe dit gebied precies vrij kan spelen, maar alleen iets zeggen over het gebied zelf. Het gebied zelf ziet er namelijk al met al toch best wel aardig uit, hoewel het toch wel wat klein is door het feit dat er geen kavels op staan. Door de lichteffecten en mist ziet het er erg mysterieus uit en dat maakt het toch wel weer iets speciaals. Heel bijzonder is het gebied niet, maar er zijn wel visplekken en een klein meertje te vinden om zo speciale items te kunnen vinden.
Oasis Springs
De tweede wereld die je krijgt bij het basisspel is Oasis Springs. Je merkt in elk opzicht goed dat dit een totaal andere wereld is dan Willow Creek. Het belangrijkste kenmerk is natuurlijk dan dat Oasis Spring gelegen is in een woestijnachtig gebied. Maar zelfs ondanks dat het één grote woestijn is, voelt de wereld toch best nog wel goed aan en is ook zeker niet saai. Het directe gebied rondom alle woongebieden bevat zo bijvoorbeeld een aantal leuke details zoals tankstations of zelfs een reuze dinosaurusbeeld, maar zelfs de gebouwen in de wereld zijn een stuk gevarieerder dan in Willow Creek. Ook de planten en bomen zijn hier nog verrassend groen gebleven. Voor een wereld in de woestijn bevat Oasis Springs dus toch nog aardig wat afwisseling. Wat dan wel wat minder is, is dat de achtergrond die je steeds ver om de buurten heen ziet er dan wel weer wat minder uitziet aangezien die hier echt aanvoelt als een platte foto om de wereld heen zonder enige details. Meestal je je hier dan wel niet teveel aan, maar het mist toch wel net dat beetje extra gevoel dat je wel hebt in Willow Creek. Oasis Springs zelf bevat eenentwintig kavels waarvan er vijf een openbare kavel zijn vier bewoond, negen bebouwd en drie een lege kavel zijn. Ook zijn er twaalf Sims aanwezig.
Emoties
Gameplay
Conclusie
Na alle uitbreidingen die we kennen van De Sims 3, is De Sims 4 natuurlijk weer echt terug naar de basis. Dat is altijd weer even wennen, maar hoe verhoudt deze basis zich dan tot die van De Sims 3? Van de ene kant zie je dat er echt een hoop nieuwe dingen bij zijn gekomen. Creëer een Sim is helemaal opnieuw opgebouwd en geeft je nu letterlijk de mogelijkheid om je Sims naar wens te ‘kneden’. Ook de bouw- en koopmodus brengen weer een aantal wijzigingen met zich mee en lijken het bouwen vooral een stuk gemakkelijker en sneller te maken met een hoop nieuwe trucjes. Qua gameplay heb je dan natuurlijk de toevoeging van emoties en dat je Sims een stuk ‘slimmer’ zijn door bijvoorbeeld de mogelijkheid te hebben om op elk moment te kunnen multitasken of weer sterker te reageren op je eigen of andermans emoties. In alle opzichten zijn er zeker een hoop dingen verbeterd en verbeterd.
Aan de andere kant zie en merk je dan wel dat er daarvoor in de plaats een aantal belangrijke functies en dingen zijn weggelaten. De buurt is zo bijvoorbeeld flink verkleind en geeft bovendien laadschermen bij het reizen tussen kavels en tevens is Creëer een Stijl vervangen door een aantal voorgeselecteerde kleuren. Beide ‘oplossingen’ moeten dienen om de game beschikbaar te maken voor computers met lagere hardware. Voor de meeste Simmers echter is dan misschien nog wel het ergste dat peuters afwezig zijn terwijl die toch wel onderhand een vast onderdeel van de serie leken.
Al met al is er dus zowel in positieve, als in negatieve zin een hoop verandert, maar wat telt nu zwaarder? Dat is iets dat voor iedereen wel anders ligt. Sommigen zullen De Sims 4 geweldig vinden, anderen weer niet. Over het algemeen denken wij in ieder geval dat De Sims 4 wel een degelijke vooruitgang is t.o.v. De Sims 3. Het mag dan misschien niet de game zijn waar we allemaal op hadden gehoopt, maar het heeft in ieder geval een goede basis gelegd voor eventuele uitbreidingen die later kunnen volgen. Zeker in de emoties en de gameplay ligt nog een grote potentie om later op door te bouwen, maar ook in het wereldsysteem of koop- en bouwmodus liggen nog altijd om hoop mogelijkheden om uit te breiden. De tijd zal ons in dit geval echter moeten leren wat EA in petto heeft voor toekomst van De Sims 4; voorlopig lijkt er in ieder geval een brede basis gelegd te zijn met De Sims 4.
Meningen van de teamleden
Imme:Tot nu toe ben ik erg tevreden over De Sims 4. In het begin was het wel even wennen aan de nieuwe user interface. Ik bleef steeds zoeken waar alles zat. De nieuwe bouwtools zijn erg leuk om mee te werken, vooral de daken geven je veel meer opties! Ik moet echter nog steeds erg wennen aan de nieuwe tools. Het is zo anders dan in De Sims 3. De cheat moveobjects mis is wel heel erg en de buydebug cheat met onzichtbare lichten had ook niet mis geweest. Zeker gezien het feit dat je Sims in huis er erg donker uit zien. De laadschermen zijn mij persoonlijk erg meegevallen. Het laden duurt nooit erg lang en de kavels zijn erdoor echt een stuk levendiger! Er zijn in De Sims 4 wel een paar objecten die ik mis, zoals vaatwassers, auto’s en fietsen. Dit had het spel weer een stukje realistischer gemaakt. Al met al ben ik zeer tevreden over De Sims 4. Ik zal er zeker weer uren speelplezier aan beleven!
Ray:Ik moest in het begin aan De Sims 4 wennen. Alles is zo anders dan De Sims 3. Ik moet wel eerlijk toegeven dat alles fijn in elkaar zit. Daar ben ik behoorlijk blij mee!
Het laadscherm dat is een minpunt. Ik vind het behoorlijk jammer dat de wereld niet meer open is. Gelukkig duurt het laden niet zo heel erg lang! De kavels die zijn wel lekker druk. Dit is uiteraard handig voor de vertellingen die je kan maken op forums!
De emoties die zijn grandioos gemaakt. Je Sims kunnen allemaal zo verschillend zijn. Dit is zo fantastisch voor dagboeken en projecten!
De kinderen die zien er schattig uit. Ze hebben ook een schattig stemmetje in deze nieuwe Sims. De kleding die de kinderen kunnen dragen zijn ook erg elegant.
Uiteraard is dit een basispakket en we missen een scala een items en andere toevoegingen in dit spel. Dit is erg jammer en moeten we wachten op uitbreidingen! Maar laten we het zo zeggen het begin is gemaakt en het is niet eerlijk om De Sims 4 nu al te vergelijken met De Sims 3 versie! Als we eenmaal uitbreidingen hebben is het een fantastisch spel! Let maar op mijn woorden!
Koen:Vantevoren had ik erg veel zin in de Sims 4. Eindelijk komt er in de Sims 4 de cartoonstijl terug! Want zelf vind ik dat erg fijn om mee te spelen. Maar eenmaal toen ik de Sims 4 had geïnstalleerd en begon te spelen, was mijn plezier in de Sims 4 meteen weg. Ik hecht me snel aan oude dingen en kan moeilijk tegen veranderingen. Zo mis ik in de Sims 4 een buurtoverzicht. Zodat je gelijk kan zien hoe mooi dat de wereld eigenlijk is. Ik heb daar in tegen geen probleem met het laadscherm. Ook de verhalenlijnen van de bekende personages van de Sims waren door elkaar gemixt en er klopte helemaal niks meer van. Het ‘fijne’ gevoel tijdens het spelen van de Sims heb ik daardoor niet meer bij de Sims 4.
FranSor:Ik keek net als ieder ander heel erg uit naar De Sims 4 maar ik was wel een klein beetje teleurgesteld toen ik het spel zelf eindelijk echt mocht spelen. Je moet weer echt terug naar de basis. Hoewel er veel te doen is in het spel doordat er al veel vaardigheden en verzameldingen zijn mis je toch de bijzondere dingen uit de uitbreidingen. Het spel loopt wel lekker soepel en ziet er erg mooi uit. De Sims 4 is veelbelovend en ik kijk heel erg uit naar de toekomst. De fundering is gelegd, nu heb ik wel behoefte aan uitbreidingen
Meningen van onze leden
LindaV:Ik speel met Sims 3 en 4.. kan nog geen afscheid nemen van 3. Dat had ik bij de voorgaande spellen wel altijd. Ik mis vooral verhaalvoortgang en ook de stamboom. De sims zelf vind ik wel echt een verbetering en als de Sims uit 4 in het spel van 3 zouden zitten, zou het voor mij echt perfect zijn 🙂
Iris.:Ik ben er nog niet over uit. Ja er zijn bepaalde dingen die vooruitgang geboekt hebben maar ook heel veel dingen niet. Laadschermen is mee te leven. Dat valt me tot nu toe nog reuze mee. Verder zou ik graag mijn kleuren kiezen voor de kleren, meubels of wat dan ook.
Ik denk dat ik gewoon nog te verwend bent door de Sims 3 en nog even moet wennen.
Edit: Ik word nu al gek van 2 bugs. De eerste is dat ik mijn rekeningen met geen mogelijkheid betaald krijg. Het tweede is dat mijn sim naar het werk gaat, daarna thuis is maar volgens de sims nog op het werk is. Ik word er nu al gestoord van.
EA denkt echt alleen maar aan de centjes…
SpiderLady:Ahm..ik had geen moeite met installatie, alles liep ook goed, alleen gedoe met de camera 😛
die krijg ik niet op sims 3 stand op de 1 of andere manier 😕
Maar…ineens is mijn computer uit en geeft aan dat ik moet rebooten! ik helemaal in de gordijnen, want ik ben een totale noob op dit vlak… uiteindelijk uitgevonden dat ik gewoon op windows moet booten o.i.d….weet ik veel :$
Heeft iemand anders dit gehad met de Sims 4? kan er een virusje opzitten?
Ik durf het spel op dit moment in ieder geval niet te spelen 🙁
nb: ik heb net een nieuwe computer met een goede CPU, grafische kaart, etc
Sims 3 kan ik op de hoogste kwaliteit spelen en ook spellen als WoW, geen probleem
Knoetiee:Ik vind het echt leuk! Ondanks het uiterlijk grafisch iets nepper is is het innerlijk van de sims veel echter. De interacties per emotie is soms echt geniaal! En bouwen is erg leuk alleen moet ik het nog een beetje verder uitpluizen. En die laadschermen duren helemaal niet lang ik denk rond de 7 sec.per laadscherm. Bij mij dan. Maar ik ben tevreden! Want die emoties maken het gewoon veel leuker! 😀
Beoordeling: 7,3
De Sims 4 begint weer helemaal bij het begin en dat is weer even wennen, zowel in positieve zin als in negatieve zin. De Sims 4 speelt fijner en intuïtiever maar heeft af en toe wel erg veel moeten korten. Laadschermen zijn daarbij misschien nog wel de grootste ergernis. Aan de andere kant is Creëer-een-Sim juist weer een schoolvoorbeeld van innovatie.
Rudy
- Item gereviewd: De Sims 4
- Prijs: € 59,99
Subonderelen
Creëer-een-Sim: | |
---|---|
Koop- en Bouwmodus: | |
Emoties: | |
Werelden: | |
Gameplay: |