Op gamescom hebben we het De Sims 4 Beleef het Samen Expansion Pack* aangekondigd, dat in november gelanceerd wordt. De game laat spelers kennis maken met de nieuwe wereld Windenburg, die een Europees tintje heeft. Verder zijn er allerlei leuke groepsactiviteiten, nieuwe vaardigheden en een gloednieuw onderdeel dat Clubs heet, waar mee Sims alle spelregels kunnen breken.
Sims zijn autonoom in De Sims 4, wat betekent dat ze gewoon hun eigen gang gaan als je dat toelaat. Allereerst zullen ze aandacht besteden aan hun fysieke behoeften (zoals eten of drinken). Vervolgens gaan ze aan de slag met hun karakteristieke behoeften (zoals flirten of ondeugende dingen). Aan de hand van clubs kun je nieuwe regels voor Sims opstellen, waarbij deze logica aan de kant wordt gezet.
Beleef het samen
Wanneer je in De Sims 4 Beleef het Samen een club opricht, kun je de hangplek van de club bepalen, kiezen wat de leden dragen wanneer ze samenkomen en bepalen wie er toe wordt gelaten in jouw club. Maar clubs zijn meer dan een groep Sims; het zijn groepen die bepaalde regels opvolgen, die door jou worden opgesteld. Dit werkt bijzonder goed binnen een simulatiegame.
Moet de fitnessclub samenkomen in de sportschool, of juist op het plein midden in de stad gaan sporten? Mogen kinderen lid worden? Mogen alleen kinderen lid worden? Wat moeten ze dragen? Typische sportkleding, of juist formele kleding? Je kunt clubs opdragen om gemeen te doen tegen de romantische club, of romantisch te zijn met de buitenbeentjesclub.
Daar begint het pas echt leuk te worden: zo gauw jouw Sims samenkomen met hun club (wat we intern ook wel de clubbijeenkomst noemen), kunnen ze dingen doen die je juist niet van hen zou verwachten, zo lang de clubregels dat dicteren. Van nature vreedzame Sims kunnen een potje beginnen te vechten als ze lid zijn van een vechtclub en verlegen Sims kunnen als echte versierders uit de hoek komen als ze lid zijn van een flirtclub.
Deze regels overschrijven de gedragsregels alleen terwijl jouw Sims een clubbijeenkomst bijwonen. Toen we aan deze game begonnen, wilden we de clubregels altijd van toepassing laten zijn. We realiseerden ons al snel dat als dat het geval was, de levens van Sims volledig door clubs gedicteerd zouden worden. Het normale gedrag van de Sims zou hierdoor overtroffen worden. Er zouden ook problemen kunnen ontstaan met regels van andere clubs die in tegenstrijd zijn met elkaar, waardoor ze voortdurend met conflicten te maken zouden krijgen. Want wat zou er gebeuren als mijn Sim lid was van een club die graag televisie kijkt en tegelijkertijd lid was van een club die dat juist haat?
We hebben niet alleen tijd besteed aan het controleren van de manier waarop regels werken, maar we hebben ook heel wat stiften leeg gekrabbeld op ons whiteboard om ervoor te zorgen dat we snel konden zien welke Sims in de buurt van jouw Sim ook lid zijn van een club. Het resultaat is vrij eenvoudig. Het stelt je in staat om met de muis over Sims heen te bewegen, om zo hun naam te weten te komen en om te ontdekken van welke clubs ze lid zijn. Spelers kunnen snel vaststellen welke clubs een bijeenkomst hebben in een bepaald gebied en wie de leiders van de verschillende clubs zijn.
Controle overnemen
Eveneens wilden we ervoor zorgen dat al die verschillende clubs ook vooral verschillend zouden zijn. We wilden spelers alles met clubs laten doen en dat leidde tot een mogelijk probleem… Hoe konden we in vredesnaam al die keuzes zichtbaar maken? We hebben honderden interacties in de game en het zou overweldigend zijn om die allemaal te moeten sorteren. Bij dit soort struikelblokken besloten we om onze instincten als Simspelers, gamers en verhalenvertellers te volgen. We begonnen met het creëren van mogelijke groepen, normaal en vreemd, en realiseerden ons dat we veel van de keuzes konden groeperen in verschillende categorieën, waardoor Sims binnen die categorieën uit specifieke onderdelen kunnen kiezen.
In plaats van te zeggen dat een club graag ‘kust, flirt en versiertrucs gebruikt’ kunnen spelers bepalen dat de club ‘graag flirt’, wat al deze acties samenvoegt. Spelers kunnen specifiekere keuzes maken en naar wens doelen kiezen voor de regels. Wil je een club samenstellen die graag vecht en gemeen is, maar dat alleen met leden van een specifieke andere club doet? Dat is mogelijk!
Jouw clubs kunnen in totaal 10 regels hebben (5 regels die aangeraden worden en 5 regels die afgeraden worden). We zijn nog niet helemaal zeker van deze hoeveelheden, maar we hebben het gevoel dat deze aantallen het beste zullen werken. Als Sims wel 20 dingen hebben die ze proberen te doen, dan wordt het vrijwel onmogelijk om uniek gedrag te constateren. Op dat punt lijken het wel… gewone Sims. Met deze aantallen kun je unieke clubs vormen, zodat Sims dingen kunnen doen die hen van anderen onderscheiden. Ze zullen heel anders en interessanter voor de dag komen.
Jouw clubs, jouw keuzes
We willen spelers clubs laten oprichten voor vrijwel alles wat ze leuk vinden in de game. Van creatieve schilder- of muziekclubs tot een serviceclub die op hilarische wijze langskomt om dingen in huis te repareren en schoon te maken. Spelers zullen in staat zijn om clubs op te richten die bij hun speelstijl passen en op hun eigen manier te spelen. Volgens ons zijn de mogelijkheden met deze clubs en de manieren waarop ze de dag-tot-dag-gameplay van De Sims 4 beïnvloeden eindeloos.
We vonden het leuk om wat meer informatie over clubs te geven en we kijken ernaar uit om meer met jullie te delen terwijl we toeleven naar de lancering van het De Sims 4 Beleef het Samen Expansion Pack in november!