Middeleeuws Koninklijk Modern
Het De Sims 4 Beleef het Samen Expansion Pack introduceert Windenburg, een op Europa geïnspireerde wereld met een mix van eeuwenoude ruïnes, cafés en discotheken die je nog nooit eerder in De Sims 4 hebt gezien. We wisten al vrij snel bij de ontwikkeling van dit expansion pack dat we iets Europees wilden, maar er zijn heel wat discussies en experimenten aan vooraf gegaan om tot de versie te komen die in december wordt uitgebracht.
Europa is een enorm continent met tal van architectonische stijlen en subculturen, dus we realiseerden ons dat we iets unieks moesten neerzetten dat tegelijkertijd authentiek was. We wilden het gevoel creëren dat je Windenburg op tal van plekken in Europa kon vinden, maar wilden het tegelijkertijd iets onderscheidends geven. We hebben wat conceptuele vormgeving verzamelt die aangeeft waar we voor hebben gekozen. Van de eerste schetsen tot vrijwel complete afbeeldingen. Niet alles van de conceptuele vormgeving belandt ook daadwerkelijk in de game, maar we wilden jullie het hele proces laten zien.
In het begin verkenden onze vormgevers tal van ideeën om uit te vogelen hoe Windenburg er nou uit moest komen te zien. Misschien moest het wel een ‘oude stadskern’ hebben of een traditioneel open platteland. Misschien moest een deel in de heuvels zijn gebouwd? Of de hele stad boven op een berg?
Toen we begonnen met het samenstellen van deze compleet nieuwe locatie werd al snel duidelijk dat de regels van architectuur in het klassieke Europa heel anders zijn dan de dingen waarmee onze Sims-werelden voorheen gevuld waren. Met name de afwisseling: vele steden zijn eeuwenoud met gebouwen die honderden jaren terug in de tijd gaan. En tussen die oude gebouwen staan nieuwe waardoor je een geweldige uitstraling krijgt die we echt in de game op wilden nemen. Deze mix van oud en nieuw is op-en-top Europees en wilden dit dan ook absoluut aan Windenburg meegeven.
Om deze mix van stijlen te kunnen gebruiken moesten we een beetje smokkelen met de klassieke regels van architectuur en een manier vinden om alles samen te brengen. Onze tekenaars experimenteerden met verschillende woonarchitecturen en motieven om te kijken of ze bij elkaar zouden passen. Uiteindelijk hebben we voor iets gekozen dat je zou kunnen omschrijven als koninklijk modern – een mix van moderne gebouwen en het statige soort dat gedurende de 16e eeuw in Engeland werd gebouwd.
Toen we eenmaal het uiterlijk vast hadden gesteld, en hoe dit er op kleine schaal uit zou zien, moesten we een paar stappen terug doen om wat groter te denken. Dit is hoe we onze plattegrond er uit wilden laten zien en hij lijkt eigenlijk behoorlijk veel op de lay-out die je uiteindelijk in de game zult zien! Er is een uitkijkpunt op de pier in het zakelijk district van waaruit je elke buurt kunt zien. Van het platteland met glooiende heuvels met pijnbomen en elektrische windmolens in de verte tot de oude stad met statige gebouwen en getransformeerde visserijen, tot een luxe wooneiland in het midden van het meer van Windenburg.
Aan de ene kant van het eiland zijn vlakke zandgebieden met havens. En aan de andere kant vind je een villa met uitzicht op zee (en als je geluk hebt zie je misschien het ongrijpbare zeemonster van Windenburg wel).
Toen we de plattegronden en architectuur getekend hadden, wilden we wat visuele snapshots toevoegen om de verschillende districten vorm te geven. Hier heb je er eentje (en eentje in de inleiding van de blog) om te laten zien hoe deze plekken eruit konden zien met Sims die er woonden. Daarnaast boden deze plaatjes het team een visuele leidraad tijdens het bouwen van de game. We zijn heel blij met hoe goed we alles in de game na hebben kunnen bouwen en nog blijer met de verschillende elementen die toe zijn gevoegd; echt elk standbeeld is opgenomen!
We hopen dat jullie van deze blik achter de schermen van De Sims 4 Beleef het Samen hebben genoten. We kunnen niet wachten om jullie koninklijk moderne gebouwen naast die van ons te zien in december!