We hebben er eventjes op moeten wachten, maar dan is het nu toch eindelijk zover: het derde uitbreidingspakket voor De Sims 4, Stedelijk Leven, is beschikbaar! De Sims 4 Stedelijk Leven introduceert, niet geheel onverwachts natuurlijk, het stadse leventje in De Sims 4. Zo keren de bekende appartementen terug, maar wordt ook meer aandacht gelegd op de verschillende culturen die de stad zoal te bieden heeft; bijvoorbeeld via een aantal verschillende festivals, of in een van de drie nieuwe carrières. Meer weten of het wat voor je is? Lees dan vooral verder!
San Myshuno
In een dergelijke uitbreiding is het eerste dat absoluut niet kan ontbreken de betreffende stad zelf. In dit geval wordt die rol opgevuld door San Myshuno. Wat vrij snel opvalt aan San Myshuno is dat het bestaat uit vier redelijk unieke districten (plus een losstaand park).
Het is daarmee bovendien niet per se enkel een stad met kale wolkenkrabbers. San Myshuno kent namelijk een rijke diversiteit aan culturen en buurten, meer dan alle andere werelden tot op heden. Modern heeft overal wel de overhand, maar toch hangt er in elke buurt een ander ‘sfeertje’. De Binnenstad voelt bijvoorbeeld hartstikke high-end en futuristisch aan, terwijl de Specerijenmarkt juist meer als een wat normalere voorstad. Al met al maakt dat een wereld een degelijke projectie van een hedendaagse stad. Natuurlijk zonder de echt arme wijken en criminaliteit natuurlijk, al zal dat content voor een ander pakket zijn.
Toch is ook in de buurten zelf meer te doen dan in die uit andere werelden. Kijk wat rond en je ziet al snel allerlei Sims van alles doen dat je ook zou verwachten in een stad: vrijwel dagelijks zul je Sims vinden die muziekinstrumenten bepalen voor geld, staat er ergens een levend standbeeld, en zijn er voldoende voedselkraampjes te vinden waar je eten kunt halen.
Ook de wat minder triviale dingen kom je echter zeker tegen: een klusjesman die iets aan het repareren is bijvoorbeeld. Zeker in vergelijking tot Bridgeport uit De Sims 3 Na Middernacht voelt San Myshuno duidelijker een stuk ‘levendiger’ aan. Het is zeker niet zo druk als in een ‘echte stad, maar prima voor de standaard van De Sims 4.
Visueel top
Ook visueel is San Myshuno een topper geworden. De eerste keer dat je de wereld laadt en eens rondkijkt, wordt je werkelijk overvallen met de hoeveelheid detailleringen in de gebouwen op zowel de voor- als achtergrond. Het voelt zelfs nog bijna alsof je je daadwerkelijk in een grote stad bevindt. Vooral ’s nachts met alle lichtjes merk je toch dat de wereld beduidend gedetailleerder is dan de rest.
Dat visuele tekent echter ook meteen weer een groot nadeel: hoe groot de stad ook mag lijken, eigenlijk heb je bij iedere buurt maar toegang tot een simpel pleintje met wat gebouwen/appartementen er omheen en that’s it. Hiermee wordt toch wel weer pijnlijk duidelijk dat De Sims 4 werkelijk zóveel beter had kunnen zijn als er wél open buurten waren geweest. Of je dit als kritiekpunt ziet voor De Sims 4 Stedelijk Leven of niet; feit blijft dat de wereld maar klein aanvoelt, ondanks dat het qua totaalaantal kavels juist het meest van allemaal is.
Appartementen
Nieuw in De Sims 4 Stedelijk Leven is de toevoeging van appartementen. Appartementen zijn op zichzelf redelijk vergelijkbaar met die van De Sims 3 en De Sims 2. Ze bestaan namelijk een bepaald oppervlak uitgezet door de buitenmuren waar je verder weinig aan kunt veranderen. Daarbinnen ben je daarentegen zo goed als vrij te doen wat je wilt. Vergelijkbaar met De Sims 2 is nu ook weer mogelijk meerdere appartementen binnen één appartementencomplex te hebben. Appartementen zijn zelf wat goedkoper in aanschaf dan een regulier huis, maar daartegenover staat wel dat je er wekelijks een bepaald bedrag aan huur over zult moeten betalen.
Limieten spelen parten
Een groot verschil ten opzichte van de voorgaande delen is dat appartementen gelimiteerd zijn tot hoe ze nu zijn. Een eigen appartement bouwen ergens in Oasis Springs zal bijvoorbeeld niet kunnen. In San Myshuno zelf zijn dan gelukkig wel aardig wat appartementen te vinden: in totaal 21, welke onderverdeelt zijn in 9 appartementencomplexen. Ook daarbij kun je echter niet zelf de globale indeling veranderen.
Als bouwer is dat toch wel iets dat ik jammer vind, maar het komt natuurlijk voort uit het – ietwat controversiële – buurtensysteem van De Sims 4. Want dat buurtensysteem levert namelijk ook meteen het tweede grote minpunt op: laadtijden tussen appartementen – zelfs als ze zich binnen hetzelfde complex bevinden. Je raakt eraan gewend, maar het laat zeker de appartementen een stuk ‘geslotener’ aanvoelen dan ze hadden kunnen zijn. En dat is toch een gemiste kans nu er wél weer meerdere families in één complex kunnen wonen.
Het enige dat opvallend genoeg geen laadtijd heeft is de lift. En die zin staat er nog enigszins sarcastisch, aangezien de lift nu eigenlijk ook niet veel meer is dan een simpele teleporter: je kunt het niet gebruiken als vervaging voor een trap in reguliere huizen en het is geen plek meer om “O jaa” in te bedrijven of andere dingen mee/in te kunnen doen. Het lijken misschien kleine dingen, maar zorgt als een geheel toch zeker ook voor een aantal gemiste kansen.
Gameplay
Gelukkig zijn er ook genoeg vooruitgangen en die zitten ‘m in de gameplay. Waar appartementen namelijk pas echt verschillen ten opzichte van reguliere kavel zit hem in het feit dat je in appartementen nogal dicht op andere Sims woont. En waar buren een goede manier zijn om snel nieuwe vrienden te maken, kunnen ze ook (lees: vaker) hartstikke irritant zijn. Kun je lekker koken? Dan zullen daar geheid andere Sims van willen meegenieten. Sta je ’s nachts te oefenen met de karaoke? Dan zal het ook niet lang meer duren voordat daar iemand aan je deur over komt klagen. Soms is het fijn, soms enigszins irritant, maar er zit in ieder geval een fijne dynamiek in, wat het net weer wat levendiger aan doet voelen dan reguliere buurten.
Andersom werkt het trouwens ook, want je zult ook geregeld meemaken dat je buren te veel geluid maken. Een feestje bijvoorbeeld, of een wilde “O jaa”-partij. Als het weer zover is, zul je dat meteen merken in de omslaande emotie van je Sim. ’s Nachts zorgt dat er zelfs voor dat je Sims helemaal niet kunnen slapen en ervan wakker worden! En natuurlijk kun je dit net zo oplossen door te gaan klagen bij de overtreders in spe. Dat kun je vriendelijk doen, of – veel leuker eigenlijk – op de ietwat agressievere manier door op de deur te rammen en het eventueel op een gevecht te laten uitlopen. Je maakt er nogmaals absoluut geen vrienden mee, maar grappig is het vaak wel.
Kaveleigenschappen
Hiernaast wordt er met de toevoeging van de 33 kaveleigenschappen een nieuwe verrassende draai aan gegeven. Hoewel je kaveleigenschappen in feite op iedere kavel kunt plaatsen (en je voor 8 kaveleigenschappen niet eens de uitbreiding hoeft te bezitten), horen de meest unieke toch vaak bij de uitbreiding en de appartementen. Kan positief zijn, maar ook best nog weleens ooit negatief. Dat kan dan zomaar eens betekenen dat er van alles mee mis is of gaat! Zeker de wat goedkopere stekjes hebben vaak van nature al een of meerdere van zo’n negatieve eigenschappen.
Natuurlijk ben je dan in veel gevallen vrij om ze te wisselen voor iets anders als je wilt, maar voor het in principe is het vaak toch het leukste daar niks aan te veranderen. Het geeft altijd wel een leuke draai aan het geheel en veel van de eigenschappen sluiten prima aan op het appartementsleven.
Penthouses
Het blijft hierbij niet alleen bij appartementen zelf; Sims met redelijk wat geld kunnen namelijk ook een eigen penthouse kopen bovenop de wolkenkrabber. Er zijn er zo verspreid over San Myshuno 3 van beschikbaar. En waar je bij appartementen nog wat limieten had waar je wel en niet kon bouwen, word je daar bij penthouses (vrijwel) helemaal vrij in gelaten. Waar San Myshuno zelf al een prachtige wereld is, komt het hier helemaal pas echt tot haar recht.
Penthouses zelf zijn in wezen niet heel anders dan reguliere kavels aangezien ze een hoop van de unieke eigenschappen van appartementen al niet meer bevatten, maar met hun uitzicht wordt een hoop daarvan goed gemaakt. Het klinkt misschien wat goedkoop om het zo aan te prijzen, maar als je iemand bent die veel waarde hecht aan een mooi uitzicht, zal dit je absoluut niet teleurstellen.
Festivals
Festivals vormen de tweede grote feature van De Sims 4 Stedelijk Leven. In totaal zijn er vijf verschillende festivals, waardoor er vrijwel dagelijks wel ergens in de stad een festival plaatsvindt. Door middel van een melding wordt je erop geattendeerd dat een festival gaat starten, maar vooraf kun je er ook al informatie over vinden op de informatieborden in San Myshuno.
De festivals zelf zijn tamelijk verschillend ten opzichte van elkaar, maar hebben (met uitzondering van de Vlooienmarkt) wel hetzelfde uitgangsprincipe: ieder festival komt voor uit een bepaalde emotie en vervolgens kun je de rest van het festival gebruiken om allerlei dingen te doen die bij die emotie passen. Dat levert vaak een situatie op waar je óf gemakkelijk een bepaalde vaardigheid kunt verhogen, óf iets anders op een gemakkelijke manier kunt verkrijgen.
Festivals
GeekCon
Op de GeekCon staat alles in het teken van technologie of cosplay. Tijdens het festival kun je zo deelnemen aan de Ultieme gametest of de Hackathlon, waarin respectievelijk je game- en programmeervaardigheden worden getest. Misschien nog wel het handigste is daarentegen de geconcentreerde aura die op het festival hangt, waardoor je er gemakkelijk deze vaardigheden kunt verhogen. Ook voor de raket- en inzichtvaardigheden kun je hier prima terecht. Als je even niks met die vaardigheden wilt doen, kun je ook nog altijd op de foto gaan met cosplayers. Hebben de Star Wars kostuums eindelijk eens nut!
Humor en Hippigheid
Het Humor en Hippigheidfestival draait om zoveel mogelijk grappen maken. Tijdens het festival kun je kiezen je aan te sluiten bij de Grapjassen of de Grollenmakers door te drinken uit de drinkfontein van de desbetreffende partij. Voer zoveel mogelijk grappen uit voor jouw team en je wint.
Liefdesfestival
Het Liefdesfestival is van allemaal naar mijn mening de minst leuke. Tijdens het festival draait het natuurlijk allemaal om de liefde en romantiek. Door uit de fontein de Sakurathee te drinken, raakt iedereen in een (te) flirterige stemming waardoor je gemakkelijk andere Sims kunt versieren, en uiteindelijk zelfs ter plekke kunt trouwen. Voor overig liefdesadvies kun je tussentijds terecht bij een liefdesgoeroe. Het is een gemakkelijk manier om liefde te vinden, maar meer dan dat is er eigenlijk ook niet te doen.
Specerijenfestival
Het specerijenfestival staat helemaal in het teken van het eten van pittig eten. Pittig eten is nieuw in De Sims 4 Stedelijk Leven, en naarmate je Sim meer pittig eten op heeft, zal hij er ook beter tegenkunnen. In totaal zijn er 27 nieuwe gerechten van beschikbaar, welke alleen te ontgrendelen zijn door ze eerst zelf ergens te eten. Dat kan in de voedselstandjes van San Myshuno, maar in het bijzonder ook tijdens het Specerijenfestival. Als ultieme uitdaging om te kijken hoe goed je Sim tegen pittig eten kan, kan hij meedoen aan de Curry Uitdaging op het festival.
Vlooienmarkt
De Vlooienmarkt is van alle festivals het minste een echt ‘festival’. Zoals iedereen namelijk wel begrijpt draait het op de Vlooienmarkt om het kopen en verkopen van spullen. Zo zul je iedere keer wel een aantal oude of handgemaakte voorwerpen tegenkomen die je voor vrij weinig Simdollars kunt aanschaffen. Tegelijkertijd kun je er vaak ook enkele verzamelobjecten – waaronder die van de nieuwe sneeuwbollen- en stadspostercollectie – verkrijgen bij specifieke handelaren. Dat maakt het alleen nog niet de enige manier om verzamelobjecten te verkrijgen, want het festival kan ook gebruikt worden om dubbele items te ruilen met andere Sims.
Zelf kun je echter ook je eigen gemaakte spullen en verzamelobjecten verkopen, vergelijkbaar met het winkel systeem uit De Sims 4 Aan het Werk. Misschien wat té vergelijkbaar als ze allebei langs elkaar houdt, al is de Vlooienmarkt natuurlijk lang niet zo uitgebreid.
Nieuwe carrières
Hiernaast zitten er in de uitbreiding ook nog drie carrières: de terugkerende politieke carrière enerzijds, en anderzijds de nieuwe recescent en social media carrières. De carrières zijn daarentegen niet zomaar vergelijkbaar met degene uit het basisspel aan: aan het begin van een werkdag heb je namelijk de keuze om naar het werk te gaan zoals bij de reguliere carrières, maar óók om thuis te blijven werken. Thuis krijg je dan bepaalde opdrachten mee die je zult moeten vervullen om je dag te voltooien en – niet onbelangrijk – om überhaupt salaris te kunnen ontvangen. Het hele principe is redelijk vergelijkbaar met de open carrières uit De Sims 4 Aan het Werk, maar dan (natuurlijk ook weer) minder groots uitgewerkt.
Dat maakt het echter nog niet minder interessant. De opdrachten die je krijgt zijn vaak namelijk nog tamelijk divers. Er zit zeker een bepaald ritme in, maar nog niet zo dat twee achtereenvolgende dagen hetzelfde zijn. In de meeste gevallen heb je zo enerzijds een taak gericht op het verhogen van/iets doen met een bepaalde vaardigheid óf het bereiken van een bepaalde emotie, en anderzijds iets waarvoor je echt naar een andere kavel zult moeten reizen.
Moeilijk zijn de taken over het algemeen niet, maar het biedt je zeker een leuke afwisseling. Het wisselt vaak echter wel van dag tot dag hoelang je Sim ermee bezig is: er zijn dagen waarin ik het in een uurtje of twee afkrijg, maar ook dagen waar je wat uren voor zult moeten overwerken. Het verhogen van een vaardigheid, bijvoorbeeld, kan soms best nog wel even duren soms. Met het beetje tactisch plannen kom je er meestal echter wel.
Carrières
Politiek
In de politieke carrière probeer je je omhoog te werken in het dagelijkse bestuur van de stad. Dat begint met het kiezen van een bepaald actieplan waar je je hard voor wilt maken. Daarna volgt een fase waarin je dat duidelijk wilt maken aan andere Sims. Dit doe je veelal door te demonstreren op bepaalde locaties. Uiteindelijk zal dat steeds meer overgaan in het geven van speechen en het debatteren met andere Sims.
Hierna kun je doorgaan in de politieke tak, of je juist hard maken voor goede doelen. In het eerste geval zul je je vooral bezighouden met het overhalen van Sims om op jou te stemmen. In het laatste geval gaat het juist om het ophalen van donaties. In allebei de gevallen speelt je charismatische vaardigheid vanzelfsprekend een grote rol.
Recescent
De recescent is verantwoordelijk voor het beoordelen van van alles in de stad. Je zult hierbij al vrij snel beginnen met het bezoeken van verschillende straatartiesten, maar zult tegelijkertijd ook veel stukken zoals columns moeten schrijven. Uiteindelijk krijg je de keuze om je te specialiseren in het beoordelen van kunst/optredens of van restaurants/eettentjes in San Myshuno. Van de drie is dit waarschijnlijk de makkelijkste, al zul je veel bezig moeten zijn met het verhogen van vaardigheden.
Social Media
De Social Media carrière is van alle drie toch de meest unieke naar mijn mening. Het sluit natuurlijk mooi aan bij de hedendaagse wereld, maar is ook de meest veelzijdige van de drie. De carrière draait namelijk om het opbouwen van een zo groot mogelijk netwerk met volgers, wat zeker op het einde aardig lastig wordt. Dat houdt in dat je veel online actief zult moeten zijn met het posten van status updates en dergelijke, maar tegelijkertijd ook vaak op pad zult moeten en nieuwe mensen zult moeten leren kennen. Hierbij heb je de keuze om je te oriënteren als een bekende internetpersoonlijkheid, of juist de wat serieuzere kant van het vak door publieke relaties te managen.
Creëer-een-Sim
Toen ik Creëer-een-Sim voor het eerst opende, werd ik meteen aardig verrast. En dan in de positieve zin. Aangezien het een uitbreidingspakket is, wordt er natuurlijk al flink wat nieuwe content toegevoegd. Maar ook de individuele kwaliteit van die content zit naar mijn mening zeker op de top van wat we tot nu toe hebben gezien.
Een stedelijk leven
Echt een specifiek thema zit er niet in, naast dan dat het allemaal wel enigszins correspondeert met bepaalde culturen uit de stad. In het bijzonder high-end-, feest-, Aziatisch- en straatkleding. Opvallend is daarbij dus ook de aandacht die besteed is aan culturen die we eigenlijk nog niet echt kennen uit eerdere content. Aziatische invloeden zijn bijvoorbeeld in veel kledingstukken terug te vinden terwijl je, door dat te kunnen dragen, er nog absoluut niet meteen als een Aziaat uit gaat zien. Het kan, maar het hoeft niet.
Dat bedoel ik overigens niet beledigend, maar meer als je kijkt naar hoe vaak je zoiets ook daadwerkelijk gaat dragen. Dat is dan ook mede te danken aan het feit dat je vrijwel overal de keuze hebt uit verschillende patroontjes en detaillering op je kleding, terwijl er tegelijkertijd ook voldoende neutrale, effen varianten van te vinden zijn. En dat is toch wel de kracht van het pakket: het heeft een goede samenhang bij het stadsleven, maar limiteert je daar absoluut niet tot.
Jurken in overvloed
Het is wel weer zo’n pakket geworden waarbij de dames het grootste deel van het pakket kunnen gebruiken. Dat komt met name door het grote aanbod aan jurken, welke ik zelf stuk voor stuk misschien nog de mooiste kledingstukken uit de uitbreiding vind. Kwalitatief doet het echter nog altijd vrij weinig voor elkaar onder, en heb je al met al een prima line-up om uit te kiezen.
Kinderen blijven achter
Kinderen moeten het opmerkelijk genoeg met vrij weinig nieuws doen. Haarstijlen zijn er niet en qua kleding is het beduidend minder dan bij de volwassenen. Kwalitatief is het wel in orde met ook hier een redelijk variatie, alleen overtuigt het minder dan bij de volwassenen. Er is, naast het Aziatische, simpelweg een minder duidelijk onderverdeling aanwezig. Dat kun je als zowel positief als negatief ervaren, maar
Koop- en Bouwmodus
De Koop- en Bouwmodus draait ditmaal vooral om alles wat los en vast zit aan een appartement, waardoor de focus hier ook vooral op het deel uit de Koopmodus ligt. En dat levert dan een aardig scala aan interieuropties op voor verscheidene budgetten. Net als bij Creëer-een-Sim staan de verschillende stadse stijlen hier centraal. Modern heeft vaak de bovenhand, al springt het Aziatische er soms toch ook wel bovenuit. Desalniettemin is het overal dermate subtiel geïmplementeerd dat je vrijwel alles prima om je alledaagse interieur kunt gebruiken.
Gebrek aan een eigen identiteit
Toch ben ik er al met al wat minder van onder de indruk dan bij Creëer-een-Sim. Het mist hier wat duidelijker een eigen identiteit, zeker niet in vergelijking met wat er al in eerdere pakketten zat. Dat wil niet zeggen dat het slecht is. Ten opzichte van het basisspel is het tegelijkertijd namelijk ook een prima een vooruitgang. Het zijn gewoon prima voorwerpen met hier en daar wat details, maar meer moet je er niet van gaan verwachten.
Naast de meubels speelt ook vooral de hoeveelheid decoratie een grote rol binnen het pakket. Waar je een groot deel daarvan terug zult vinden op de verschillende festivals en elders in de stad, zijn er ook genoeg opties voor je Sims’ interieur. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in de grote hoeveelheid schilderijen en andere decoratiestukken voor aan de muur. Hier geldt dat het er kwantitatief heel veel lijken, al merk je al snel dat het feitelijk allemaal hetzelfde voorwerp is, maar dan met een ander printje. Dat is jammer, want zo slinkt het aantal toch ook weer ineens flink.
Nieuwe activiteiten
Basketbal
Qua speciale nieuwe voorwerpen zijn er ditmaal een paar dingen die er tussenuit springen. Om te beginnen de toevoeging van basketbal. Basketbal werkt via de fitness vaardigheid en is te beoefenen via verschillende basketbal courts en -ringen. Toch is het geheel uitgebreider uitgewerkt dan je op het eerste oog zou verwachten. Zo kun je zelf bijvoorbeeld doen alsof je een prof bent, om vervolgens hard af te gaan. Aan de andere kant kun je ook solo eigen technieken oefenen of andere Sims uitdagen voor een een-op-een duel.
Karaoke
Vervolgens hebben we de toevoeging van karaoke en de nieuwe zangvaardigheid. Met de toevoeging van een karaokebar als kaveltype hebben je Sims een plek gekregen om zich heerlijk zonder schaamte te kunnen buigen over een aardig breed scala aan nummers. Zeker het zingen van een duet kan zo zorgen voor grappige momenten, al helemaal als je Sim’s vaardigheid niet al te hoog is. De vaardigheid met het oefenen en patenteren van nummers zelf lijkt verder redelijk op de al bestaande muziekvaardigheden, maar voegt zeker via de karaoke weer iets unieks toe aan het spel. Bovendien kun je later zang zelfs combineren met een ander muziekinstrument en daarmee beiden tegelijk verbeteren.
Straatkunst
Staatkunst is een vorm van schilderen, maar dan letterlijk op de straat. In het pakket vind je hiervoor een aantal verschillende ‘vlakken’ waarin je kunt kliederen, plus nog twee garagedeuren. Hoewel het inhoudelijk niet veel voorstelt of toevoegt, is het iets dat praktisch gezien gewoon in de stad hoort. Helaas ben je wel gelimiteerd tot die vlakken, al biedt San Myshuno je daar meestal wel voldoende plekken voor. Het voelt daardoor desondanks wel wat ‘gedicteerd’, waar straatkunst normaal meer ‘rebels’ is.
Pratende toiletten
En last but not least hebben we nog twee pratende toiletten. Ja inderdaad, pratende. Je Sim kan er daardoor een band mee opbouwen, mee praten en zelfs een massage van krijgen. Het is natuurlijk hartstikke imbeciel. Maar bij een uitbreiding die wat trekjes vertoond van een Aziatische stad, mag zoiets eigenlijk ook niet ontbreken. Oordeel vooral zelf wat je ervan vindt.
Meubels recyclen
Een afknapper hier is de toevoeging van enkele “gebruikte” en “troep of schat” varianten van bestaande meubels uit het basisspel. In het eerste geval gaat het om enkele goedkope meubels met een vieze gebruikte laag eroverheen. Het tweede geval om enkele speciale varianten van meubels met ‘unieke’ patroontjes en kleuren, welke je vrij kunt spelen via de Vlooienmarkt. Ik snap de achterliggende gedachte, maar vind het desondanks wat goedkoop om dit als ‘nieuwe voorwerpen’ aan te moeten prijzen. Had het gewoon óf (voor iedereen) toegevoegd aan de kleurenopties van de oorspronkelijke voorwerpen, óf kom met compleet nieuwe voorwerpen. Niet dit.
Conclusie
De Sims 4 Stedelijk Leven brengt ons (eindelijk) weer terug naar de stad. Het is daarmee een uitbreiding waar ik persoonlijk altijd erg naar uitkijk en een van de belangrijkste toevoegingen daarvoor zijn de appartementen. Appartementen bieden, door het hebben van onder andere luidruchtige buren en kaveleigenschappen, een prima afwisseling tegenover reguliere woonkavels, al voelen ze door de laadtijden tussen appartementen onderling toch nog vaak gesloten aan. San Myshuno, de nieuwe wereld van de uitbreiding, zal daar echter ook weer veel van goed maken. Ook al voelt de wereld wat kleiner aan dan andere werelden, het uitzicht is vaak werkelijk fenomenaal.
De Koop- en Bouwmodus maken de appartementen af. Alhoewel het algehele aanbod niet denderend is, zijn het vaak prima voorwerpen voor in appartementen of elders in de stad. Van goedkoop tot lux, er is voor vrijwel elk budget wel wat te vinden. Een minpuntje is daarbij wel de toevoeging van ‘dubbele’ meubels. Dat zijn simpelweg ‘gerecyclede’ varianten uit het basisspel, maar dan met een ‘gebruikte’ print of een net iets ander patroontje. Het voelt daardoor wat ‘goedkoop’ aan af en toe.
Creëer-een-Sim aan de andere kant, is simpelweg top. Er is een flink scala een opties beschikbaar, waarin veel van de culturen uit de stad, worden uitgedrukt. Doordat je daarentegen ook veel kleurenopties hebt – zelfs enkele effen varianten – wordt je absoluut niet gelimiteerd in die cultuur. Zelfs de wat ‘Aziatischere’ jurkjes staan bijvoorbeeld prima als alledaagse kleding. De andere twee grote gameplay elementen, de festivals en de drie nieuwe carrières, gaan verder in op die diversiteit. De carrières verzorgen via de mogelijkheid thuis te kunnen werken een frisse toevoeging aan de al bestaande carrières, terwijl de festivals juist helpen je kennis te maken met de verschillende culturen van de stad. In die zin slaagt het pakket zeker in het overbrengen van die boodschap.
De grootste valkuil zit hem echter in de diepgang van het alles. Of beter gezegd, het gebrek eraan. Festivals, bijvoorbeeld, zijn leuk voor een keertje, maar bieden reëel bekeken, maar vrij weinig nieuwe zaken en juist vooral nieuwe manieren om oude zaken toe te passen. Zeker voor een uitbreiding bevat De Sims 4 Stedelijk Leven op een aantal vlakken maar vrij weinig nieuws en leunt het vooral op wat er al in het basisspel – of zelfs andere pakketten – zit.
Bijna tot op een punt zelfs waar je verschillende aspecten eerder in een game pack zou verwachten dan een uitbreiding. De drie nieuwe carrières en de Vlooienmarkt, bijvoorbeeld, lijken verdacht veel op De Sims 4 Aan het Werk, alleen dan zónder de diepgang. Natuurlijk zitten er daarvoor in de plaats andere dingen in de uitbreiding, maar dat betekent tegelijkertijd dat er ook zoveel beter had kunnen zijn. Het voelt soms simpelweg niet af.
Dat wil niet zeggen dat het geheel zijn prijs niet waard is. In de tijd dat ik ermee heb gespeeld heb je mee prima vermaakt en dat zal ook niet snel veranderen. Er zijn echter naar mijn mening simpelweg te weinig stappen bovenop een regulier game pack gemaakt. Vind je het basisspel al leuk en kijk je rijkelijk uit naar nieuwe content? Dan zal De Sims 4 Stedelijk Leven je zeker weer even wat vermaak bieden. Zoek je meer diepgang? Dan ga je die in dit pakket absoluut niet vinden.
Geschreven door Rudy. Met dank aan EA Benelux voor het mede mogelijk maken van deze review!
Beoordeling: 6,9
De Sims 4 Stedelijk Leven is een prima uitbreiding, maar mist op enkele vlakken simpelweg wat diepgang en originaliteit. Het voelt niet af op sommige momenten, al valt er vaak nog genoeg te beleven om je desalniettemin zeker wel eventjes bezig te houden.
Rudy
- Item gereviewd: De Sims 4 Stedelijk Leven
- Prijs: € 40,00
Subonderelen
San Myshuno: | |
---|---|
Appartementen: | |
Festivals: | |
Nieuwe carrières: | |
Creëer-een-Sim: | |
Koop- en Bouwmodus: |