Beginnen met de dj-mixvaardigheid
Om te beginnen met de dj-mixvaardigheid heb je uiteraard eerst een draaitafel nodig. Je kunt die zelf aanschaffen in Koopmodus › Voorwerpen op functie › Activiteiten en vaardigheden › Creatief voor minimaal §575. Later kun je ook naar een van de clubs van Windenburg gaan aangezien daar ook altijd wel een draaitafel zal staan, al moet je daar minimaal niveau 2 voor zijn (omdat je liedjes moet kunnen draaien). Thuis zul je eerst dus gewoon zelf moeten gaan oefenen. Zoals dat verder met de andere muzikale vaardigheden gaat, klinkt het in het begin niet echt en heeft het een kans nabije Sims de “Saaie mix”-gemoedstoestand (Verveeld +1 – 2 uur) te geven en jezelf “Afschuwelijke draaitafeltoestand” (Beschaamd +1 – 2 uur). Dat gebeurt trouwens ook als je als later steeds hetzelfde blijft draaien, dus zorg voor variatie!
Upgrades voor de draaitafel
Vergelijkbaar met koken is ook de draaitafel vlambaar en gaat het net zoals bij andere elektrische apparaten van tijd tot tijd kapot. Gelukkig zijn daar upgrades voor beschikbaar, al zul je dan wel minimaal niveau 6 moeten bereiken van de dj-mixvaardigheid. (De handigheid vaardigheid is dus niet vereist om die upgrades te ontgrendelen, al zul je wel minimaal niveau 2 moeten zijn om onderdelen voor Verbeteringen aan te kunnen schaffen.)
Dan ontgrendel je namelijk de upgrades ‘Dynamische kortsluitingbeschermer’ en ‘Geavanceerde hittelaag’. Deze zorgen er respectievelijk voor dat de draaitafel 50 procent minder snel kapot gaat en geen vlam meer zal vatten. Zeker die laatste is dus essentieel! Wel kost het je respectievelijk 4 en 3 onderdelen voor Algemene Verbeteringen en 3 en 2 onderdelen voor Elektronische Verbeteringen om te installeren, al is dat nog altijd niet heel duur om zo aan te schaffen. De overige upgrades zijn vooral esthetisch en niet per se noodzakelijk.
Je kunt jezelf dit werk overigens ook besparen door naar de Discotheek Pan Europa kavel te gaan in Windenburg zodra je niveau 2 bent. Daar vind je namelijk de high-end draaitafel welke deze upgrades standaard al heeft. De eerste en derde draaitafel zijn hiernaast ook draagbaar en kun je dus meenemen als je daar de upgrades op hebt geïnstalleerd.
Tips
Net zoals bij de overige creatieve vaardigheden is geïnspireerd de ideale emotie voor dj-mixen. In tegenstelling tot de overige muzikale vaardigheden kent dj-mixen geen eigen interactie om dat voor elkaar te krijgen, dus ben je aangewezen op de reguliere manieren om geïnspireerd te raken. De meest handige interacties daarvoor zijn een Bedachtzame douche nemen of op de computer Web… › Kunst bekijken welke allebei een geïnspireerd +1 gemoedstoestand opleveren voor vier uur. Karaktereigenschappen die je verder kunnen helpen geïnspireerd te raken zijn onder andere de volgende:
- Creatief: geeft op willekeurige momenten de “Geïnspireerd gevoel” (Geïnspireerd +1 – 4 uur) gemoedstoestand.
- Dansmachine: ondanks het ‘dans’ gedeelte in de naam is deze karaktereigenschap uit Beleef het Samen ook enigszins handig bij dj-mixen. Het geeft namelijk de “Hipheid checken”-gemoedstoestand (Blij +1 – 4 uur) als je naar een bar, lounge of nachtclub gaat. Handig als je er gaat optreden.
- Goed: Sims krijgen de “Goede stemming”-gemoedstoestand (Blij +1) in het bijzijn van andere Sims met een positieve gemoedstoestand.
Als het gaat om kaveleigenschappen is Geweldige Akoestiek de beste optie bij dj-mixen. Dat geeft namelijk zowel een 50 procent boost bij het verbeteren als ook een geïnspireerd +1 gemoedstoestand op het moment dat je bezig bent met iets van de vaardigheid. Zet deze kaveleigenschap dus vooral op plekken waar je wilt gaan optreden.
Vaardigheidsniveaus
Met dj-mixen speel je op elk niveau wel een of meerdere nieuwe muziekgenres vrij. Dat zorgt ervoor dat je tijdens optredens kunt wisselen om het zo interessant te houden voor het publiek. Verder zijn er een paar interacties die je als dj kunt gebruiken, wat upgrades voor de draaitafels en krijg je op niveau 10 van de dj-mixvaardigheid uiteindelijk de opvallende robothelm. (Verderop in de gids vind je ook een plaatje van die helm.)
- Niveau 2
-
- Muziekgenres ‘Groove’ en ‘Machine’
- Niveau 3
-
- Muziekgenre ‘Chip-Tune’
- Dj-technieken bespreken (interactie)
- Niveau 4
-
- Muziekgenre ‘Chill-Out’
- Niveau 5
-
- Muziekgenre ‘Breakbeats’
- Niveau 6
-
- Muziekgenre ‘Remixes’
- Helemaal hyper
- Verbeteringen: ‘Dynamische Kortsluitingsbeschermer’ en ‘Geavanceerde hittelaag’
- Niveau 7
-
- Muziekgenre ‘House’
- Verbeteringen ‘Plasmascherm’ en ‘Deeltjesgeneratoren’
- Niveau 8
-
- Mixtape ‘Mix-o-Lot’
- Muziekgenre ‘Hip-Hop’
- Verbetering: ‘Draadloze schermonderdrukker’
- Niveau 9
-
- Mixtapes ‘Wiekie-Wiekie’ en ‘Krabben en wisselen’
- Muziekgenre Drum & Bass
- Niveau 10
-
- Mixtapes ‘Digitaal tijdperk’, ‘Feestbeesten’ en ‘Elektrische utsu’
- Robothelm (Creëer-een-Sim)
- Het publiek aanvoelen
Helemaal hyper
Op niveau 6 krijg je toegang tot je eerste dj-interactie: Helemaal hyper. Hiermee gooi je de sfeer erin waardoor Sims jou en jouw muziek beter gaan vinden. Hoe hoger het vaardigheidsniveau, hoe beter het effect. Hoewel dat geen directe gevolgen heeft, kun je er zo bijvoorbeeld voor zorgen dat het publiek de “Bonkende beats”-gemoedstoestand (Blij +1 – 2 uur) krijgt omdat ze de muziek erg goed vinden. De interactie heeft vervolgens een afkoelperiode van 45 minuten, dus maak er vooral goed gebruik van.
Het publiek aanvoelen
Vervolgens krijg je op niveau 10 ook toegang tot de tweede dj-interactie waarmee je een stuk meer kunt. Met Het publiek aanvoelen kun je het publiek namelijk een bepaalde stemming geven. Dit geeft een +1 gemoedstoestand voor 2 uur aan het publiek in een aantal verschillende emoties. Je hebt hierbij de keuze uit beduusd, energiek, flirterig en zelfverzekerd. Zeker energiek kan handig zijn in combinatie met dansen aangezien dat daarvoor de ideale emotie is. De interactie heeft een afkoelperiode van 30 minuten.
Geld verdienen met dj-mixen
Net zoals bij de overige muzikale vaardigheden zijn er twee manieren om geld te verdienen met dj-mixen. Enerzijds kun je spelen voor fooi en anderzijds kun je mixtapes maken.
Spelen voor fooi
Op openbare kavels spelen zorgt ervoor dat Sims na 60 minuten om de 30 minuten automatisch fooi zullen geven. Veel is het niet – §2 per vaardigheidsniveau – maar met een volle dansvloer kan het aardig doortellen op een avondje omdat ook meerdere Sims tegelijk een fooi kunnen geven. Dit is al meteen vanaf het begin beschikbaar, al is dat op dat moment natuurlijk nog niet echt aan te raden vanwege de negatieve gemoedstoestanden die het oplevert. Vanaf niveau 3 moet het echter prima te doen zijn.
Mixtapes maken
Mixtapes maken is vergelijkbaar met het schrijven van liedjes zoals bij de overige muzikale vaardigheden en kan dus vanaf niveau 8. Omdat je bij het maken van mixtapes geen liedjes afspeelt, kunnen andere Sims niet dansen op jouw muziek en kan je er dus ook geen fooi voor krijgen. Daarom heeft het in principe dus ook weinig zin om dit ergens anders dan thuis te doen, zeker ook omdat je hier de standaard draaitafels uit clubs sowieso niet voor kunt gebruiken. Het voltooien van een mixtape duurt een uur of acht en geeft naderhand de “Mixmeester”-gemoedstoestand (Geïnspireerd +1 – 4 uur).
Vanaf niveau 9 kun je de mixtapes gaan patenteren. Dat kun je doen via de brievenbus en dan de opties Nummer patenteren… › Eigen mix…. Je krijgt dan meteen een bedrag zo rond de §200 en verdient dan een week lang een hoeveelheid royalty’s over dat mixtape. Zie ook de tabel in het volgende kopje voor de precieze uitbetalingen. Na die week kun je pas weer een nieuwe mixtape patenteren. Dat maakt het wat lastiger om er echt rendabel winst mee te maken, maar het is wat.
Opbrengsten per mixtape
De hoeveelheid royalty’s die je krijgt per mixtape wordt steeds bepaald aan de hand van het vaardigheidsniveau waarop je de mixtape hebt gemaakt. Daarbij neemt het bedrag geleidelijk aan op tot het toppunt op de vierde dag waarna het weer op hetzelfde tempo afneemt. Alle bedragen kunnen daarbij bovendien (willekeurig) met 40 procent deviëren van het basisbedrag. Een overzichtje met wat je elke dag kunt verwachten vind je in de onderstaande tabel.
Dag | Opbrengst per niveau (§) | ||
---|---|---|---|
8 | 9 | 10 | |
1 | 100 ± 40 | 142 ± 57 | 228 ± 92 |
2 | 167 ± 67 | 237 ± 95 | 380 ± 152 |
3 | 234 ± 94 | 332 ± 133 | 532 ± 213 |
4 | 300 ± 120 | 426 ± 171 | 684 ± 274 |
5 | 234 ± 94 | 332 ± 133 | 532 ± 213 |
6 | 167 ± 67 | 237 ± 95 | 380 ± 152 |
7 | 100 ± 40 | 142 ± 57 | 228 ± 92 |
Cheats
Natuurlijk bestaat er ook de mogelijkheid om je Sim’s dj-mixvaardigheid ineens tot niveau 10 te cheaten. Gebruik daarvoor de volgende cheats TestingCheats true
en Stats.set_skill_level Major_DJ 10
.