Tevredenheidspunten verzamelen
In tegenstelling tot voorheen kunnen tevredenheidspunten in De Sims 4 niet meer passief worden verzameld door enkel blij te zijn; je zult nu ze namelijk juist actief moeten verzamelen door het voltooien van impulsen en doelen.
Impulsen
De meest simpele manier om aan tevredenheidspunten te komen is door het voltooien van impulsen. Impulsen zijn niets anders dan simpele taken die je zo kunt uitvoeren. Omhels een bepaalde Sim en ga ergens naartoe bijvoorbeeld. Afhankelijk van de moeilijkheid leveren impulsen iets tussen de 10 en 150 tevredenheidspunten op, meestal iets van 25 of 50.

Linksonder op het scherm vind je de drie impulsen in de gedachtewolkjes boven je Sim. De meest linker wordt bepaald aan de hand van de huidige stemming van je Sim, de andere twee zijn generiek. Impulsen staan vast zodra ze verschijnen, maar kunnen ten alle tijden worden gewisseld voor een nieuwe. Dat kun je doen door op het kruisje te klikken rechtsboven het gedachtewolkje. De impuls die afhangt van de huidige emotie vervalt overigens zodra je Sim’s emotie wijzigt, dus probeer die altijd zo snel mogelijk te voltooien mocht je plan zijn er iets mee te doen.
Welke generieke impulsen wanneer komen is voornamelijk afhankelijk van de situatie en eigenschappen van je Sim zoals doelen, carrières, vaardigheden, en karaktereigenschappen. Ben je op een afspraakje met een andere Sim? Dan zul je geregeld romantische impulsen krijgen om je daarmee te helpen bijvoorbeeld. In totaal kent het basisspel ruim 850 verschillende impulsen en de verschillende uitbreidingen voegen daar nog een hoop nieuwe aan toe. Genoeg variatie dus, maar lastig om daar een allesomvattende gids van te maken of te voorspellen wat je moet doen om net die ene bepaalde impuls te krijgen. Het is willekeurig en dat zorgt juist ook voor afwisseling en uitdaging.
Zoveel mogelijk impulsen voltooien
De truc om zoveel mogelijk tevredenheidspunten te verzamelen is door simpelweg zoveel mogelijk impulsen achter mekaar te kunnen uitvoeren zonder al te veel moeite. Je hebt er drie, dus kijk allereerst of je ze kunt combineren. Probeer vooruit te denken, maar wees vooral ook niet bang om het spel een keer stil te zetten of impulsen weg te klikken. Impulsen als ‘ga naar een bepaalde kavel’ zijn vaak goed om mee te beginnen omdat ze redelijk snel te voltooien zijn en daarmee meteen plaats maken voor een nieuwe. Ook sociale interacties met familieleden of voorwerpen in huis zijn niet heel moeilijk en kun je vaak ook snel al voltooien. Daarna is het vooral een kwestie van kijken welke impulsen je zo snel mogelijk kunt voltooien en dat plan dan uitvoeren.
Doelen
De andere manier om tevredenheidspunten te verzamelen is door doelen te voltooien. Ieder doel bestaat uit vier mijlpalen met ieder zo’n drie taken. Het voltooien van taken levert in het begin steeds zo’n 100 tot 200 tevredenheidspunten op, maar dat loopt uiteindelijk op tot in de 1.000 bij de laatste mijlpaal. Een heel doel voltooien levert gemiddeld zo’n 4.500 tevredenheidspunten, meer dan de duurste beloning dus!

Deze taken zijn uiteraard wat lastiger te voltooien dan impulsen, maar ook hier geldt dat combineren en plannen je belangrijkste bezigheid is. Impulsen worden namelijk ook afgesteld op welk doel je momenteel hebt, dus maak hier gerust gebruik van! Denk op basis van je doel steeds na over wat je vandaag wilt gaan doen en zoek daar gewoon passende impulsen bij door onhandige impulsen gewoon weg te doen.
Soms moet je bijvoorbeeld aan een bepaalde vaardigheid werken, iets dat normaliter best wat tijd kan kosten. Kijk vooral of je daar ergens een impuls bij kan vinden. Zeker als je Sim al eventjes bezig is, verschijnen zo’n impulsen namelijk best snel.
Beloningen
Verzamelde tevredenheidspunten kunnen worden uitgegeven aan verschillende beloningen. Deze beloningen verschillen van het bieden van een extra karaktereigenschap tot het niet meer laten afnemen van een bepaalde behoefte. Als je op G klikt op je toetsenbord, opent het doelen-menu (het linker knopje in de menubalk rechtsonder). Rechtsboven vind je daarin een knopje met een cadeautje waarmee je de beloningenmarkt opent.
Drankjes
De eerste categorie beloningen zijn de drankjes. Dit zijn de goedkoopste beloningen, zijn allemaal eenmalig, maar kunnen ook tussen Sims onderling worden uitgewisseld.
Karaktereigenschappen
Vervolgens heb je ook de karaktereigenschappen. Die zijn uiteraard duurder, maar daar haal je vaak ook veel meer voordeel uit. Daarom genieten ze eigenlijk ook altijd wel de voorkeur, tenzij je ergens, bijvoorbeeld bij een open carrière uit De Sims 4 Aan het Werk, snel iets nodig hebt.
Update 1.40.61 bracht vier nieuwe karaktereigenschappen (‘Niemand nodig’, ‘Altijd fris’, ‘Altijd vol’ en ‘Nooit moe’) en heeft de oorspronkelijke karaktereigenschap ‘Nooit moe’ hernoemt naar ‘Zelden slaperig’ om het in lijn te brengen met de andere karaktereigenschappen.
Wat te kopen?
Met zoveel keuze is het lastig om te bepalen wat nou de beste keuze is. Een van de beste keuzes is allereerst ‘Nooit moe’ (of ‘Zelden slaperig’ als dat teveel punten zijn). Wat het precies doet lijkt me wel duidelijk; de energiebehoefte neemt namelijk nier meer af wat ervoor zorgt dat je niet meer hoeft te slapen. Wat je ook verder doet, hier heb je eigenlijk altijd wel wat aan. Meer tijd om aan vaardigheden te werken of vrienden te maken bijvoorbeeld. ‘Zelden hongerig’ of ‘Altijd vol’ kan ook nooit kwaad omdat het koken van eten ook best wel wat tijd in beslag neemt. Het zijn beiden dure beloningen, maar het zeker waard om vroeg voor te gaan. De beloningseigenschappen voor de andere behoeftes zijn overigens een stuk minder handig omdat de interacties die daarbij horen nou eenmaal een flink stuk sneller verlopen.
Hierna zijn ‘OchtendSim’, ‘Nachtuil’ en ‘Hooggeleerde’ vrijwel altijd prima keuzes. Zeker die eerste twee kunnen afhankelijk van je Sim’s werkrooster goed van pas komen en kosten niet eens zo heel gek veel. Wat je hierna het beste kunt nemen hangt sterk af van wat je precies doet. ‘Marketeerbaar’ en ‘Creatieve visionair’ zijn bijvoorbeeld vrijwel noodzakelijk bij vaardigheden als schilderen en schrijven terwijl ‘Ondernemend’ weer goed is als je snel promotie wilt maken. Dit hangt echt af van je speelstijl waardoor het vrij lastig is er een eenduidig advies over te geven.