TheSimsResource heeft onlangs een preview online gezet over de ‘creëer een wereld’ tool. Hiervan heb ik het belangrijkste vertaald. Hopelijk worden jullie er een beetje wijzer uit.
Uit de preview blijkt dat het in ieder geval een leuk tooltje is om zeker een poging mee te wagen, al lijkt het niet zo makkelijk. Je kan de originele preview op hun pagina vinden: TSR – Create A World Preview.
Create A World PreviewCreate a world is de eerste officiele custom content tool die wordt uitgebracht vanuit EA Games voor het spel De Sims 3. Het zal een weg openen voor de spelers om een totaal nieuwe wereld te bouwen voor je Sims om in te wonen, net zoals de stad Riverview die door EA is gemaakt. Riverview is gemaakt met een versie van deze tool, net zoals de nieuwe locaties in Wereldavonturen.
Ondanks dat create a world een tool is wat op zichzelf staat, zal je toch De Sims 3 nodig hebben om deze tool te kunnen gebruiken. Er moet echter wel bij gezegd worden dat je niet te hard van stapel moet lopen met deze tool. Met De Sims 2 kon je SimCity 4 gebruiken om een nieuwe buurt te maken, wat met redelijke gemak ging. Ondanks dat deze tool goed te leren is, is het toch ook een begin van een proces wat op veel moeilijke situaties zal uitlopen.
Het creëren van een nieuw land lijkt erg veel op het versieren van je terrein in De Sims 3. Je kan heuvels, diepen dallen, bergen, rivieren, voetpaden en nog veel meer met redelijke gemak maken. Je kan zelfs eigen gecreëerde terrein verf gebruiken, zoals lava, sneeuw en suikerspin verf! Het moeilijke gedeelte van het bouwen van een stad komt pas echt opzetten als je huizen en andere dergelijke gebouwen moet plaatsen. Je moet ze op zo een manier plaatsen dat het niet in conflict komt met het spel en bespeelbaar is voor de speler.
Mijn eerste indruk met deze tool is dat er waarschijnlijk maar een kleine groep mensen zal zijn die zich echt aan deze tool zullen wagen. Maar natuurlijk zal er een veel grotere groep zijn die het leuk zouden vinden om de gemaakte creaties te downloaden. Dus het maakt niet uit welke weg een speler inslaat, allebei de kanten zullen blij zijn met de create a world tool.
Deze tool zal gepland staan als openbare download in december. Ook zal er een document bij zitten met uitleg hoe je de tool gebruikt, en een nogal lange lijst met regels voor de makers om de wereld bespeelbaar te houden. Zo zal je o.a. uitleg krijgen over de volgende onderwerpen: Lot locatie, wegplanning, manier van spelen, technische en andere gebieden, en nog meer.
Het plaatsen van objecten is behoorlijk makkelijk, en zoals deze tool werkt zal het ook toegang geven tot het beheren van veel en verschillende content. Mensen die bekend zijn met Photoshop zullen gauw gewend zijn aan het maken/extra toevoegen wat betreft de verschillende content inhoud. Objecten kunnen makkelijk gemanipuleerd worden dankzij de opties om een object omhoog/omlaag van links naar rechts te kunnen bewegen. Zo kunnen objects bijvoorbeeld boven de grond zweven, opeen gestapeld worden of gedeeltelijk onder de grond begraven liggen.
Residentiële gebieden kunnen geïmporteerd worden vanuit de map game bin, of je kan ervoor kiezen om een andere wereld te maken met de basis bouw van Sunset Valley of Riverview. Wat eigenlijk dan meer een soort van koop/bouw modus is. Lots zelf kunnen ook attributen toegevoegd krijgen. Zoals o.a. de waarde van het land en de Vista bonus waarde voor kamers met een uitzicht, en lots dat de Vista moodlet geeft.
Het spel biedt verschillende bestaande landen aan waar je op kan gaan bouwen. Wat je echter niet kan doen is het openen van een geëxporteerde land en het bewerken. Dus dit betekent dat als je een land hebt gebouwd, wat waarschijnlijk dagen of weken heeft geduurd om het te perfectioneren, het niet opnieuw kan worden bewerkt door andere spelers. Iets wat veel makers een geweldig iets zullen vinden! Op dit moment is het plan om werelden open te stellen als downloads in de exchange. Dit zal gebeuren via een directe upload, wat met vele uploads al gebeurd via game export, maar als de export nog een .sims3pack is op dat stadium dan is er geen reden waarom je het niet al zou delen met andere mensen op je eigen website e.d. Verwacht wel behoorlijk grote bestanden!
Nieuwe werelden kunnen ook worden gemaakt door een hoogte map te importeren. Dit heb ik uitgeprobeerd door een plaatje van een plumbob te importeren. Eenmaal het is geconverteerd tot een greyscale plaatje was dit gelijk een hoogte map voor een nieuwe vorm van wereld voor in mijn spel. Je kan van alles ervoor gebruiken, van je gezicht tot aan een logo en zelfs een plaatje met verschillende schaduwen erop gemaakt. Het water level is ook een optie wat verstelbaar is, zodat je verschillende landen onder water kan zetten bijvoorbeeld.
Elke uitbreiding, objecten vanuit de online winkel, of stuff pack die je in de toekomst installeert zal ook bruikbaar zijn in deze tool. Downloads zullen waarschijnlijk ook bruikbaar zijn al weten we nog niet hoe zulke bestanden ingepakt zullen zijn. De maten van de werelden kunnen liggen tussen de 2048×2048 en 256×256.
Tijdens de demo over create a world hebben we een nieuw truukje geleerd over het plaatsen van objecten op een lot. Zo kan de rotatie van de brievenbus bepalend zijn hoe er een klein plaatje van jouw download wordt gemaakt voor als je het upload. Dus als je jouw creatie op een bepaalde manier wil laten zien, zoals de zijkant, moet je de brievenbus naar die kant draaien.
vet cool ik gaa dat egt wel doen.
het is voor mij een droom die uit komt ha ha
Wat ik me wel afvraag is kun je grotere lots maken en zelf bepalen hoe groot lots gaan worden want dat vind ik toch wel heel belangrijk.