Voorraden inslaan
De eerste stap voordat je de jungle ingaat, is het inslaan van voorraden. Dat kan op de Puerto Llamante Marktplaats voor de cantina rechts op de wereldkaart.
In totaal zijn er maximaal drie verschillende marktkooplui welke ieder eigen items verkopen. Wat ze precies verkopen, dat wisselt steeds, zelfs meermaals per dag. Je zult dus niet altijd ieder item kunnen kopen en zeker voor de zeldzamere items vaker terug moeten kopen. De onderstaande relevante items zijn er te koop. Je kunt er ook speelgoed kopen zoals een Selvadoradiaanse pop voor kinderen, maar die heb je zeker niet nodig tijdens je avontuur.
Artikel | Prijs (§) | Effect |
---|---|---|
Vuurschuim Stop met hollen en rollen. Dit schuim biedt al het zuurstoftekort dat je nodig hebt zonder dat je heen en weer hoeft te rollen. WAARSCHUWING: kinderen kunnen dit niet gebruiken. Het bevat chemicaliën die schadelijk zijn voor hun gezondheid. |
150 | Blust vuur |
Waterval in een Flesje Dit eenvoudige goedje zal snel en volledig al het vuil van je lichaam verwijderen en je een schoon en fris gevoel geven. Het is meer dan alleen water. Dat zweren we. |
65 | Hygiëne +20 |
Plasma-aas Waarom zou je ooit een doos met vliegen nodig willen hebben? Zij die de Selvadoradiaanse plasmavleermuis zijn tegengekomen, weten waarom. Gooi in de richting van vleermuizen in de buurt om afleiding te veroorzaken. |
45 | Beschermt tegen plasmavleermuizen |
Kant-en-Klare Tosti De KEKT is een compacte en voedzame kaastosti voor verkenners die altijd onderweg zijn. Gebruik het nu of over 100 jaar. De smaak zal hetzelfde zijn. |
40 | Honger +25 |
Dr. Parkers Spinnenverdelger Dr. Parker heeft acht wetenschappelijk bewezen verdedigingen tegen achtpotigen en achtogigen ontwikkeld. Deze verdedigingen zitten nu in deze handige spray. |
20 | Beschermt tegen spinnen |
Bliksemisolatiepoeder Deze poederspray zorgt voor elektrische aarding die elektrisch geladen Selvadoradiaanse insecten direct wegleidt bij je belangrijke lichaamsdelen. |
70 | Beschermt tegen bliksembeesjes |
Drake’s Vuurverdelger Supergekoelde ingrediënten verjagen de agressie van bepaalde hitte-voortbrengende Selvadoradiaanse insecten om warmte-irritatie te voorkomen. |
80 | Beschermt tegen vuurvliegjes |
Vloeibare Rush Bevat meer energie per liter dan welke andere vloeistof dan ook. Geweldig om bij je te hebben tijdens een lange wandeling. |
100 | Energie +17.5 |
Stopcontactbruis Deze drank met prik doet de nadelige effecten teniet van te veel aanrakingen met elektriciteit. |
115 | Herstelt elektrische schok |
Omiscaans Kapmes Denk aan het stuk brood waar je met dit ding boter op kan smeren! Het kan ook goed zijn om een pad door de jungle te hakken. |
120 | Vrijmaken van poorten |
Guzmania Pollenis De prachtige Guzmania Pollenis-bloem is vermaard bij de inwoners van Selvadorada. De bloem is van onschatbare waarde als je stekende horzels en bijen wilt afleiden. |
25 | Beschermt tegen bijen |
In de praktijk heb je elk item zeker een stuk of twee à drie keer nodig, afhankelijk van hoe lang je van plan bent in de jungle te blijven. Zeker de items voor je Sim’s behoeftes kun je maar beter een paar teveel meenemen aangezien die er in de praktijk toch sneller doorheen gaan dan je zou verwachten. De enige behoeftes die je op deze manier niet kunt voorzien zijn sociaal en blaas. Die eerste moet niet al te moeilijk zijn om op peil te houden, zeker als je met meerdere Sims op reis bent. Voor de blaas vind je in de jungle verschillende van deze “Natuurlijk openluchttoilet”-struiken welke je kunt 'Bemesten'.
In de struik kun je je Sims ook laten rusten of o jaa met elkaar laten bedrijven, maar doe dat uiteraard niet kort nadat de struik is bemest.
Op naar de jungle
Met genoeg voorraden op zak is het tijd om echt de Belomisia Jungle in te trekken. Dat kan alleen niet hier en vereist dat je naar de Belomisiapad kavel (het nationale park) gaat linksonder op de kaart (of een van de twee andere kavels in dezelfde buurt). Gebruik vooral ook de barbecue in het park om nog wat te kunnen eten voordat je de jungle intrekt want nu heb je daar nog genoeg tijd voor.
Vlak naast het Belomisiapad vind je dan een mysterieuze poort, overwoekerd door planten. Voordat je daar doorheen kunt, is het dus eerst zaak die planten te verwijderen. Dat kan op twee manieren:
- Met een kapmes: sneller, maar wel met een 30 procent kans om het kapmes te verliezen.
- Met de hand: trager en geeft bij een tuiniersvaardigheid onder niveau 5 ook de gemoedstoestand “Verwonde handen (Ongemakkelijk +2 – 2 uur).
Aangezien je meerdere van dit soort poorten tegen zult komen, is het dus raadzaam om verschillende kapmessen bij je te hebben als je Sim’s tuiniersvaardigheid niet al te hoog is.
Avontuurlijk moment
Op het moment dat je voor het eerst door een poort gaat, krijg je steeds te maken met een avontuurlijk moment. Dat is een korte vraag waar jij als speler een antwoord op zult moeten geven.
Hoewel er zestien verschillende van dit soort momenten zijn, is de basis bij ieder moment hetzelfde:
- De eerste optie is namelijk de meest simpele en passieve optie, maar die zal vrijwel altijd negatief aflopen;
- De laatste optie is juist de meest veilig optie, maar daarbij verbruik je wel een item;
- Bij de tweede optie wordt de slagingskans dan weer bepaald aan de hand van een bepaalde vaardigheid. Mocht die optie falen, dan zijn de gevolgen vaak erger dan bij het eerste geval terwijl de beloning juist lager is dan bij de laatste optie. Zie de onderstaande tabel voor die kans:
Vaardigheidsniveau | Succeskans (%) |
---|---|
0 – 3 | 33,3 |
4 – 5 | 42,9 |
6 – 7 | 66,7 |
8 – 9 | 80 |
10 | 100 |
In de volgende tabel staan alle avontuurlijke momenten die je zoal tegen kunt komen. Welke je wanneer tegenkomt, is natuurlijk willekeurig.
Moment | Vaardigheid | Voorwerp | Optie 1 | Optie 2 mislukt | Optie 2 geslaagd | Optie 3 |
---|---|---|---|---|---|---|
Verlaten tas | Inzicht | Kapmes | “Jammer dan!” (Gespannen +1 – 3 uur) | Vergiftigd worden | Kant-en-Klare Tosti, Waterval in een Flesje of Vloeibare Rush (2x) | Kant-en-Klare Tosti, Waterval in een Flesje of Vloeibare Rush (3x) |
Verlaten kampeerplaats | Fitness | Bliksemisolatiepoeder | “Opgejaagd door de jungle!” (Gespannen +1 – 3 uur) | “Opgejaagd door de jungle!” (Gespannen +1 – 3 uur) | Oud Omiscaanse artefact en “Verlaten artefact!” (Blij +2 – 6 uur) | Oud Omiscaanse artefact en “Verlaten artefact!” (Blij +2 – 6 uur) |
Ontmoeting met waterzwijn! | Charisma | Stopcontactbruis | “Snoezig, maar droevig!” (Verdrietig +1 – 3 uur) | “Waterzwijnbeet!” (Ongemakkelijk +2 – 3 uur) | Ongewoon kristal | Zeldzaam kristal |
Waterzwijnen en bijen | Fitness | Guzmania Pollenis-bloem | “Scherpe stekers” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | “Scherpe stekers” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | Omiscaanse schat | Omiscaanse schat |
Geheimzinnig ei! | Raketwetenschap | Guzmania Pollenis-bloem | “Aangevallen door een buitenaards beestje!” (Gespannen +1 – 3 uur) | Verbrand worden | Levend buitenaards wezen | Levend buitenaards wezen |
Behoedzame toekijker | Archeologie | Drake’s Vuurverdelger | “Bezorgd om wezen” (Verdrietig +1 – 3 uur) | “Wetenschappelijk missertje!” (Verdrietig +2 – 3 uur) | “Zegening van persoonlijke zon” (Blij +2 – 2 dagen) | “Zegening van zelfverzorging” (Blij +2 – 2 dagen) |
Jaguar in de jungle | Fitness | Drake’s Vuurverdelger | “Jaguaralarm!” (Gespannen +1 – 3 uur) | “Bekrast door stekels!” (Ongemakkelijk +2 – 3 uur) | Ongewoon kristal | Zeldzaam kristal |
Jaguar aan het meer | Vissen | Plasma-aas | Blaas -25 | Blaas -37,5 | Zwarte pacu | Harnasmeerval of sidderaal |
Geheimzinnig voetstuk 1 | Selvadoradiaanse cultuur | Kapmes | “Bijna verbrand!” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | Verbrand worden | Omiscaanse schat | Omiscaanse schat |
Geheimzinnig voetstuk 2 | Handigheid | Vuurschuim | Energie -25 | Vergiftigd worden | Relikwie | Relikwie |
Drijfzand! | Inzicht | Kapmes | “Verloren vakantieherinneringen” (Verdrietig +1 – 3 uur) | “Geïrriteerd door klunzigheid!” (Boos +2 – 3 uur) | Overlevingsuitrusting | Overlevingsuitrusting (2x) |
Archeoloog in nood | Vissen | Guzmania Pollenis-bloem | Energie -25 | “Vismislukking!” (Beschaamd +2 – 3 uur) | Oud Omiscaans artefact | Oud Omiscaans artefact |
Luiaards doemen op! 1 | Charisma | Guzmania Pollenis-bloem | “Bekrast door vleermuizen!” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | “Aanval van plasmavleermuizen!” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | Relikwie, “Luiaardwandeling!” (Blij +2 – 6 uur) | Relikwie, “Luiaardwandeling!” (Blij +2 – 6 uur) |
Luiaards doemen op! 2 | Selvadoradiaanse cultuur | Drake’s Vuurverdelger | “Bedroefd door luiaard” (Verdrietig +1 – 3 uur) | “Twee linkervoeten” (Beschaamd +2 – 3 uur) | Ongewoon kristal | Zeldzaam kristal |
Vleesetende planten! 1 | Tuinieren | Plasma-aas | “Doodsbang door planten!” (Gespannen +1 – 3 uur) | Vergiftigd worden | Omiscaanse schat | Omiscaanse schat |
Vleesetende planten! 2 | Handigheid | Dr. Parkers spinnenverdelger | Hygiëne -25, “Modderige glijpartij!” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | “Kruipbeestjesnest” (Ongemakkelijk +2 – 3 uur) | Gewoon fossiel | Zeldzaam fossiel |
Gevaren
Na het avontuur moment dan wel niet succesvol te hebben doorlopen, verschijnt je Sim automatisch aan de andere kant van de poort. Het is een nieuw deel van Selvadorada waar je geheid ook aangevallen zult worden door allerlei ongedierte. Zoals hierboven al was uitgelegd, is er echter ook voor ieder gevaarte een afweermiddel. Daarnaast is er ook altijd een kans om zonder dat afweermiddel de insecten alsnog te ontwijken.
Niveau 5 bereiken van de Selvadoradiaanse cultuurvaardigheid zorgt er bijvoorbeeld voor dat je vuurvliegjes en bliksembeestjes altijd weet te ontwijken. Bij de drie andere gevaartes helpt óf fitness óf inzicht, al zullen die je nooit voor 100 procent beschermen.
Afbeelding | Gevaar | Effect | Preventie | Vaardigheid |
---|---|---|---|---|
Bijen | “Scherpe stekers” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur), 5 % kans op vergiftiging | Guzmania Pollenis-bloem | Inzicht | |
Plasmavleermuizen | “Aanval van plasmavleermuizen!” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur) | Plasma-aas | Fitness | |
Bliksembeestjes | “Knetterde insectenaanval” (Beduusd +1 – 3 uur), elektrische schok | Bliksemisolatiepoeder | Selvadoradiaanse cultuur | |
Vuurvliegjes | “Verbrand! Verbrand! Verbrand!” (Gespannen +1 – 3 uur), Sim in brand | Drake’s Vuurverdelger | Selvadoradiaanse cultuur | |
Spinnen | “Nee! Nee! Nee!” (Ongemakkelijk +1 – 3 uur), 7,5 % kans op vergiftiging | Dr. Parkers afweermiddel | Inzicht |
De jungle verkennen
Genoeg over alle gevaren die je tegen kunt komen; nu hetgeen waar je echt voor komt: de schatten. De jungle van Selvadorada kent daarvoor verschillende ‘eindbestemmingen’. Dat zijn plekken waar je een normale schatkist vindt en vaak ook andere bijzondere zaken: een verborgen kavel bijvoorbeeld, of een unieke visstek. Schatkisten zijn een bron van relikwieën, wat Simdollars en wat overlevingsuitrusting. Ook vind je er vrijwel altijd opgravingsplekken waar je met de archeologievaardigheid speciale oude Omiscaanse artefacten kunt opgraven. Hoe zeldzamer de locatie waar je bent, hoe waardevoller de schatten zullen zijn die je daar kunt vinden.
Niet iedere eindbestemming zal echter tijdens iedere reis te bezoeken zijn. Sommige poorten zullen namelijk ook ‘hermetisch afgesloten’ zijn. In de rest van de gids laten we zien welke plekken je in de jungle allemaal kunt vinden. Let erop dat het natuurlijk spoilers bevat en er inhoudelijk niet veel nieuws wordt verteld.
Watervallen
Het eerste gebied waar je in komt zijn de watervallen. Dit is een relatief groot gebied met een loopbrug naar het tempelgebied. Eenmaal in dat gebied krijgt je Sim de gemoedstoestand “Watervalromantiek” (Flirterig +2 – 3 uur). Hoewel het gebied zelf niet heel interessant is en ook geen schatkisten heeft, heeft het twee andere poorten om door te reizen. De eerste (B) vind je meteen naast de poort (A) waar je doorheen bent gelopen, de tweede (C) aan het einde van het tempelgebied.
Neergestort vliegtuig
Neem je meteen de eerste poort, dan kom je terecht bij het neergestorte vliegtuig. Dit is een relatief kleine plek met een paar delfhopen en ook de eerste schatkist om te openen. In de buurt zijn geeft de gemoedstoestand “Hoogste punt” (Zelfverzekerd +2 – 3 uur).
Uitkijkpunt
De andere poort bij de watervallen (C) geeft dan weer toegang tot het volgende centrale gebied. Ook hier is daarom geen schatkist te vinden, maar het geeft wel toegang tot in totaal vier verschillende plekken. Hoewel ze vrijwel nooit allemaal open zullen zijn, zijn er vaak wel twee à drie open.
Al ga je op de rand van de stenen afgrond staan, dan krijgt je Sim de gemoedstoestand “Een nieuw perspectief” (Geïnspireerd +2 – 3 uur) en een prachtig uitzicht. Ook vind je er een niet te missen “Boom van Emoties”. Gebruik die vooral om nog wat emotiebessen in te slaan aangezien die, zeker bij het verkennen van de tempel straks, goed van pas kunnen komen. Voor iedere positieve emotie is er namelijk een speciaal soort bes welke een sterke +3 gemoedstoestand geeft gedurende vier uur. Handig dus om over eventuele negatieve gemoedstoestanden van de jungle heen te komen.
Koninklijke Omiscaanse baden
De eerste poort (D) aan de linkerkant leidt daarbij naar de Koninklijke Omiscaanse baden. De Koninklijke Omiscaanse baden vormen een van de twee verborgen kavels in Selvadorada en is zoals de naam al doet vermoeden een natuurlijk zwembad. Het betreden van de buurt geeft de gemoedstoestand “Blije bronnen” (Energiek +2 – 3 uur).
Achteraan vind je in deze buurt nog een poort die leidt naar de Omiscaanse tuinen. Daarnaast staat ook nog een schatkist en verschillende delfhopen.
Omiscaanse tuinen
In tegenstelling tot de Koninklijke Omiscaanse Baden zijn de Omiscaanse tuinen niet heel bijzonder. Je vindt er alleen veel verschillende planten en ook een schatkist, maar geen verborgen kavel of iets.
Visstek
Terug bij het uitkijkpunt vind je helemaal rechtdoor de tweede poort (E). Deze leidt naar een afgelegen plek diep in de jungle met een eigen ongewone visstek en schatkist. Er zijn geeft de gemoedstoestand “Ontdekt!” (Blij +2 – 4 uur).
Tempel
Naast de visstek is de meest waardevolle eindbestemming (F) te vinden: de tempel. Net zoals de Koninklijke Omiscaanse Baden vormt dit een verborgen kavel, al is deze niet te bewerken omdat de lay-out steeds kan wisselen. Meer over te tempel en alles wat je daar kunt beleven staat beschreven in een aparte gids.
Verlaten eiland
Het laatste te verkennen gebied is het verlaten eiland (G), het gebied dat je helemaal onderop op je kaart kunt vinden en helemaal rechts bij het uitkijkpunt. Hoewel het geografisch niet helemaal op de juiste plek staat, vind je er een aantal zeldzame visstekken waar je onder andere de zeldzame harnasmeerval en zelfs Omiscaanse schatten kunt vangen. Dat is daarom de enige visstek in de wereld waar dat kan. Verder vindt je er ook weer een schatkist en geeft het je Sim de gemoedstoestand “Ontdekt!” (Blij +2 – 4 uur).