Het ontgaat niemand dat de standaardkavels uit zo’n beetje alle werelden van De Sims 4 nou niet bepaald rijkelijk zijn aangekleed. Natuurlijk komt dat er ook mede door omdat men de werelden ook voor spelers met mindere hardware zo toegankelijk mogelijk probeert te houden, maar dat neemt niet weg dat er daardoor altijd ruimte voor verbetering blijft. Het game pack De Sims 4 Interieurdesigner speelt precies daarop in door jou als speler de opdracht te geven bepaalde ruimtes tot zelfs gehele verdiepingen in andermans huizen aan te pakken. In deze review duiken we dieper in dit pakket en kunnen we je hopelijk laten zien of het wat voor jou is of niet.
Met dank aan EA voor het verlenen van vervroegde toegang!
Bouwen
Wat meteen opvalt aan De Sims 4 Interieurdesigner is hoeveel voorwerpen er wel niet inzitten. Puur qua aantal is het vergelijkbaar met tot zelfs ietsje meer dan een gemiddeld uitbreidingspakket! Bovendien bestaat het game pack voornamelijk uit meubels, dus zitten er ook relatief weinig decoratiestukken in en eigenlijk al helemaal geen voorwerpen die nagenoeg niet te gebruiken zijn. Alleen al dat gegeven is voor mij een groot pluspunt als ik kijk naar de waarde van zo’n pakket.
Qua stijl is voor Scandinavisch minimalisme gekozen, wat betekent dat er veel gebruik is gemaakt van hout en lichte kleuren. Daarbij is er opvallend genoeg voor gekozen om bij zo’n beetje alle meubelsoorten met minstens twee varianten te komen, waarmee je bovendien zo’n beetje alle ruimtes van een huis kan inrichten. Hoewel alle varianten qua stijl zeer vergelijkbaar zijn, zit het verschil hem voornamelijk in de afronding van de hoeken; Bij het ene deel is namelijk alles strak en recht, bij het andere deel wordt zichtbaar meer gebruikt gemaakt van rondingen.
Nou zitten er bijvoorbeeld bij de aanrechten en banken wel wat grotere verschillen in, al overheerst uiteindelijk toch het gevoel dat je veel dubbel krijgt. Persoonlijk had ik dus ook liever wat sterkere verschillen gezien en liever eigenlijk zelfs een compleet andere stijl, al heeft het zo wel als voordeel dat de sets onderling prima met elkaar te combineren zijn.
Het is het minimalisme van de meubels dat het daarbij mogelijk maakt de meubels zo gemakkelijk onderling te combineren. Op eenzelfde manier is het bijvoorbeeld ook goed mogelijk bij naastgelegen kasten steeds net een andere accentkleur voor de deurtjes te kiezen. Zonder het te bond te maken wordt het zo ook nooit saai en kleurloos, iets dat mij persoonlijk erg aanspreekt in deze stijl.
Flexibele banken en meer
De Sims 4 Interieurdesigner brengt ook een aantal nieuwe features naar bouwen. Om te beginnen zijn er twee banken, die je – vergelijkbaar met keukenkastjes – naar eigen wens kunt vormgeven, handig om bijvoorbeeld voor iedere situatie een eigen hoekbank te kunnen ontwerpen. Daarbij heb je niet alleen de keuze uit gewone tussenstukken, maar bijvoorbeeld ook tussenstukken zonder leuningen of een chaise longue (als ligbed). Het past helemaal bij het thema van het pakket om jou als speler de mogelijkheid te bieden een ruimte creatief in te richten.
Leuk is ook dat er bij de kasten voor is gekozen om het in allemaal kleine blokken op te delen. Zo kun je naar eigen wens bijvoorbeeld een televisiemeubel of een inloopkast maken. De eerste keer dat je bouwen opent, wordt je waarschijnlijk ietwat overrompelt door de opties omdat de kastelementen in tegenstelling tot de banken wel meerdere objecten zijn – waarbij de verschillen tussen de kasten met ronde en vierkante hoeken zoals gezegd maar minimaal is – maar gelukkig kun je ze gemakkelijk filteren door te zoeken op “Modulair” in bouwen.
Ook voor de keuken komt De Sims 4 Interieurdesigner met een paar kleinere innovaties. Om te beginnen is er namelijk – eindelijk – een inbouwkookplaat waardoor je niet langer tegen een fornuis aankijkt dat niet past bij de stijl van je keukenkastjes. De oven blijft als losgekoppeld object ook gewoon beschikbaar, in dit geval zowel als inbouwoven als ook om – vergelijkbaar met een magnetron – op het aanrecht te plaatsen. Het zijn kleine details die laten zien dat dit echt een pakket is waar bouwers blij van worden!
Creëer-een-Sim
De Sims 4 Interieurdesigner is en blijft een pakket dat uiteindelijk voornamelijk om bouwen draait, dus in dat opzicht merk je ook meteen wel dat de kledingstukken uit dit game pack niet heel bijzonder zijn in vergelijking tot de kledingstukken uit de voorgaande pakketten.
Net zoals in bouwen heeft men ook bij de kledingstukken gekozen voor een meer minimalistische aanpak. Over het algemeen is het daarmee vooral alledaagse kleding geworden, al zijn er ook wel een aantal meer zakelijkere items om er professioneel uit te kunnen zien als interieurontwerper. Aan de andere kant heb je voor de Sims die er echt uit willen zien alsof ze hun handen uit de mouwen willen gaan steken ook een aantal klus-overalls met optioneel ook een aantal verfplekken.
Over het algemeen zijn zo’n soort unieke details zeldzaam in dit pakket. Er zijn bijvoorbeeld bij de jurken en een paar topjes voor vrouwen wel een aantal unieke (bloem)patroontjes verwerkt in de kleding, maar verder wordt er eigenlijk toch enkel gebruik gemaakt van effen en vaak ook zachtere kleuren. De belangrijkste uitzondering daarop is het felgekleurde broekpak met een kleurrijk bloemetjespatroon dat te bewonderen is op de box-art. Dat is eigenlijk ook het enige kledingstuk waarvan je meteen zult herkennen dat het bij dit pakket hoort en dat toont ook wel aan dat het game pack op het gebied van Creëer-een-Sim gewoon degelijk maar niet bijzonder is.
Interieurontwerper
De Sims 4 Interieurdesigner is op het vlak van gameplay helaas geworden wat ik van tevoren al vreesde: Het voegt namelijk weinig nieuws toe en leunt voornamelijk op de creativiteit van de spelers. Een belangrijke kanttekening die je daar vooraf overigens wel bij moet maken is dat het gemis aan nieuwe gameplay gecompenseerd wordt door het beduidend royalere aanbod aan nieuwe voorwerpen.
In de basis is interieurontwerper een nieuw beroep waarbij je klussen van klanten krijgt om bijvoorbeeld een specifieke ruimte in hun huis of op een openbare kavel te veranderen. In totaal zijn er vier verschillende soorten klussen: van het renoveren of toevoegen van een enkele ruimte tot het renoveren of toevoegen van een volledige verdieping aan een kavel. Klussen kunnen in iedere bewoonbare wereld (inclusief StrangerVille) plaatsvinden en een leuk gegeven daarbij is dat een aantal van de klussen op een hoger niveau van de carrière inspelen op het roemsysteem uit De Sims 4 Word Beroemd. Dan krijg je met een groot budget pas echt de vrijheid om volledig je gang te gaan!
Een klus begint altijd stipt om negen uur ’s ochtends door naar de klant af te reizen en daar meer te weten te komen over je klant door het uitvoeren van verschillende interacties. Naast een gegeven budget en harde restricties zoals bijvoorbeeld hoeveel hokjes een nieuwe kamer mag bevatten, worden de doelen tijdens zo’n klussen namelijk bepaald door de voorkeuren en afkeren van de opdrachtgevers. Dat is een nieuwe feature uit de laatste update waarbij Sims onder andere hun favoriete kleur en interieurstijl kunnen kiezen. Afhankelijk van de moeilijkheid krijg je zo steeds tussen de drie en vijf vereisten.
Het maakt dat je soms met ietwat vreemde vereisten wordt opgescheept. Als iemand bijvoorbeeld niet van skiën (uit De Sims 4 Sneeuwpret) houdt, dan mag je dus alle ski’s niet gebruiken; In zo’n geval is de kans dat je zo’n voorwerpen überhaupt al niet zou gebruiken logischerwijs groot en zoiets geldt eigenlijk wel voor de meeste kleinere vaardigheden. Heel lastig is zo’n vereiste dus niet, maar al houdt een klant bijvoorbeeld niet van een bepaalde kleur of interieurstijl, dan moet je ineens heel goed gaan opletten omdat je je daar bijvoorbeeld in de kleinere decoratiestukken verrassend snel in kunt vergissen. En ja, dan verdien je al gauw precies 0 Simdollars als je houdt van het rijkelijk decoreren van ruimtes.
In dit opzicht zijn alle afkeren een stuk minder leuk om mee te werken en had ik bovendien ook liever gehad dat er iets minder willekeur in het systeem zou zitten. Nu krijg je bijvoorbeeld veel te maken met vereisten rondom vaardigheden en wordt je dus (zeker als je veel andere betaalde pakketten bezit) ook vaak opgescheept met zo’n onnozele vereisten, terwijl je juist veel meer hebt aan kleuren en interieurstijlen. Je kunt natuurlijk altijd proberen een klant te overtuigen zijn mening bij te stellen, maar dat geldt dan natuurlijk weer niet voor de vaardigheden…
Persoonlijk vind ik het systeem in z’n geheel zo dus maar simpel en had ik er toch echt wel meer van verwacht. Het leunt zoals gezegd sterk op de creativiteit van de speler zelf, maar wat meer ruimte-specifieke eisen hadden wat mij betreft best gemogen. Immers is een keuken toch moeilijk compleet zonder een kookplaat en verwacht je ook dat een eettafel toch minimaal plaats moet bieden aan een gegeven aantal Sims. Hetzelfde geldt voor de ruimterenovaties waarbij je zelf mag kiezen welke ruimtes je wilt renoveren – zelfs bij bijvoorbeeld een badkamerrenovatie kun je de badkamer laten voor wat het is en een compleet andere ruimte verbouwen. Het zijn zaken waar je als speler vrij in wordt gelaten en dat voelt in mijn ogen simpelweg goedkoop aan.
Conclusie
Waar de laatste game packs en accessoirespakketten steeds meer op de gameplay zijn gaan leunen, doorbreekt De Sims 4 Interieurdesigner die trend door zich voornamelijk op bouwen te richten. De content in bouwen is dan ook simpelweg top en door het Scandinavisch minimalisme is het bovendien gemakkelijk te combineren met andere meubelsets. Qua hoeveelheid meubels is het game pack vergelijkbaar met de uitbreidingspakketten door bij zo’n beetje alle meubelsoorten met minstens twee varianten te komen. Hoewel het jammer is dat dat bijvoorbeeld bij de kasten maar een minimaal verschil geeft, is het uiteindelijk ook maar een klein puntje van kritiek.
Qua gameplay is het echter een ander verhaal. Een op-bouwers-gericht pakket zoals De Sims 4 Interieurdesigner hoeft van mij zeker niet met zoveel diepgang te komen als een gemiddeld game pack, al had ik er toch wel wat meer van verwacht. Het systeem wordt immers gedomineerd door de willekeur in de vereisten bij de klussen die je krijgt. Voor de een zal die vrijheid fijn zijn, zelf vind ik een klus met voornamelijk afkeren voor kleinere vaardigheden wat ongemakkelijk. Want juist wanneer de klant zowel een voorkeurskleur als -stijl heeft en ook wel of niet van een bruikbare vaardigheid zoals schilderen houdt (wat betekent dat hij ofwel veel ofwel geen schilderijen wil hebben), komt de potentie van het pakket naar boven en wordt je als interieurontwerper uitgedaagd om met iets unieks te komen.
De Sims 4 Interieurdesigner komt morgen, dinsdag 1 juni 2021, uit rond 19:00 uur Nederlandse tijd op alle platformen.
Met dan aan EA voor het verlenen van vervroegde toegang!
Beoordeling: 6,3
De Sims 4 Interieurdesigner heeft zeker potentie, al wordt dat teniet gedaan door de kleine frustraties die de klussen opleveren. Als interieurontwerper wil ik namelijk uitgedaagd worden en dat lukt te vaak niet door de willekeurig gegeneerde vereisten van klanten en het ontbreken van hardere vereisten die bijvoorbeeld dicteren welke ruimte je precies moet renoveren.
Rudy
- Item gereviewd: De Sims 4 Interieurdesigner
- Prijs: € 20,00
Subonderelen
Bouwen: | |
---|---|
Creëer-een-Sim: | |
Gameplay: |