Honden en katten vormen de basis van het uitbreidingspakket De Sims 4 Honden en Katten. Ze vormen een nieuw maatje voor je Sims, maar kunnen af en toe ook onvoorspelbaar zijn omdat ze niet te besturen zijn. Meer daarover leer je in deze gids.
| Huisdieren verzorgen | Dierentraining |
Huisdieren aan je huishouden toevoegen
Er zijn twee manieren om aan huisdieren te komen: je kunt ze adopteren of ze rechtstreeks maken in Creëer-een-Huisdier.
Creëer-een-Huisdier
Net zoals Sims kunnen ook huisdieren in de Creëer-een-Sim-tool worden gemaakt. Dat begint het uitkiezen van een ras. Er zijn 50 kattenrassen, 75 grote hondenrassen, en 51 kleine hondenrassen. Ieder ras heeft meestal verschillende kleurencombinaties en kent meestal ook een standaard karaktereigenschap. Hoewel je vrij bent die te veranderen, is het in veel gevallen wel zo gekozen dat het past bij het ras van het dier.
Vervolgens kun je vergelijkbaar met het maken van Sims de verschillende delen van het lichaam nog verder naar wens aanpassen. Je kunt hierbij kiezen voor een aantal standaard opties en kunt het verder ook nog naar wens kneden. Dit vereist verder weinig uitleg omdat het nagenoeg identiek is aan Creëer-een-Sim.
Huisdieren kunnen ook een paar kledingstukken aan: een volledige outfit, een shirt, een halsband, en een muts.
Verftool
Nieuw is wel de toevoeging van de verftool. De verftool kun je vergelijken met Creëer-een-Stijl uit De Sims 3 en stelt je in staat kleine wijzigingen aan te brengen op de vacht van het huisdier. Het is een krachtige tool waarbij je meer variatie kunt aanbrengen bij je huisdier. Zo kun je bijvoorbeeld extra vlekken creëren of juist schrammen aanbrengen. Het kost je wat tijd om handig mee te worden, maar je kunt er best unieke dingen mee maken.
Over het algemeen heb je de tool echter niet nodig en kun je prima zonder vooruit.
Mixrassen creëren
In Creëer-een-Huisdier kun je ook mixrassen creëren tussen twee of meerdere rassen. Dat doe je door een nieuw huisdier toe te voegen in Creëer-een-Sim en dan op de onderste knop Mixras toevoegen te klikken. Je kunt daarmee óf een van andere huisdieren kiezen als ouder óf een ras kiezen. Door op die manier twee verschillende rassen te kiezen krijgen je een mixras.
Wil je meer dan twee rassen, dan kun je dat doen door met de genen te spelen van twee ouders welke ieder een kruising zijn van bepaalde rassen. De resultaten zijn niet altijd even geweldig, dus hier moet je een beetje mee spelen.
Huisdieren adopteren
Een tweede manier om een huisdier aan je huishouden toe te voegen is door er eentje te adopteren. Dat kan op de computer via de interacties Huishouden… › Adopteren… › Hond/Kat adopteren of door de adoptiedienst te bellen via de telefoon. Je kunt dan tot drie huisdieren kiezen om kennis mee maken. Een tijdje later zal er dan een medewerker naar je huis komen om de uitgekozen huisdieren aan je voor te stellen.
Je hebt dan de tijd om het huisdier te leren kennen en te testen of het wel echt in je huishouden past. Maak hier dan ook goed gebruik van en probeer vooral ook achter z’n karaktereigenschappen te komen. Die kun je vinden door op het menu van relaties van je Sim te klikken en met je muis over het huisdier te bewegen. Als je eruit bent, kun je het huisdier definitief aanschaffen voor §200.
Zwerfdier adopteren
In de buurt vind je meestal genoeg zwerfdieren rondlopen welke je ook aan je huishouden kunt laten toevoegen. Dat kost je alleen het meeste werk omdat je eerst goede vrienden zult moeten worden met het huisdier. Daarna kun je ze via de interactie Aan huishouden toevoegen adopteren. Ook hier geldt dat het raadzaam is om zo snel mogelijk achter de karaktereigenschappen van het huisdier te komen zodat je weet wat je in huis haalt.
Huisdieren besturen
In tegenstelling tot De Sims 3 Beestenbende kunnen huisdieren in De Sims 4 Honden en Katten niet zelf bestuurd worden. In plaats daarvan kun je ze commando’s geven. Dat begint met het fluitje dat je bij het gezicht van het huisdier ziet onderaan bij de balk van alle Sims. Dat is het commando om een huisdier naar je toe te laten komen.
Verder kun je ze niet heel veel besturen en redden ze zichzelf voor het grootste deel wel. Als je op het huisdier klikt, verschijnt er wel een Dierenverzorging…-menu. In dat menu staan allerlei basisinteracties voor het verzorgen van een huisdier zoals het voeren ervan of het wisselen van outfit. Bij honden kun je dit menu ook gebruiken om hem uit te laten of te wassen.
Onder Vriendelijk… en Gemeen… vind je verder nog wat alledaagse interacties om met je huisdier te spelen of hem te verwennen met een lekkernij. In tegenstelling tot interacties bij Sims leveren interacties onder deze twee menu’s overigens geen ervaring op voor de charisma- of ondeugdvaardigheden.
Behoeftes en basisverzorging
Huisdieren kennen net zoals Sims een aantal verschillende behoeftes:
- Honger: uiteraard moeten je huisdieren af en toe gevoerd worden, dus zorg dat je een voederbak hebt. Vergeet hem vooral ook niet bij te vullen! Hiervoor kun je ook een van de automatische voederbakken kopen en deze op een bepaald interval te zetten afhankelijk van hoeveel huisdieren er in je huishouden zitten.
- Blaas: katten hebben een kattenbak om hun behoeftes in te doen, honden kunnen dat buiten doen. Zorg dus dat je in geval van een kat een kattenbak hebt en die ook tijdig schoonmaakt, en dat je een hond snel aanleert zelfstandig buiten te plassen.
- Energie: zorg voor een mand voor dieren om op te slapen, al zullen ze vaak genoeg ook buiten die mand gaan liggen op bijvoorbeeld de bank. Hier hoef je zelf verder weinig aan te doen omdat de huisdieren hier zelf al wel goed voor kunnen zorgen.
- Hygiëne: hygiëne speelt voornamelijk een rol als huisdieren in bijvoorbeeld afval gaan rollen. Bij katten kun je er niet heel veel aan doen omdat ze zichzelf wel schoonmaken, honden moet je wel van tijd tot tijd een keer in bad doen. Zorg dan dus dat je een bad hebt!
- Genegenheid: zorg ervoor dat je dieren meerdere keren per dag wat aandacht geeft door met ze te spelen.
- Spelen: lijkt heel veel op aandacht, al focust spelen zich vooral op wat huisdieren zelf kunnen doen. Door een parcours heen lopen bijvoorbeeld of ergens in afval rollen. Meestal kunnen dieren zichzelf wel redden hierin als je iets van speelgoed voor ze hebt.
Al is een van die behoeftes laag, dan maakt het huisdier het meestal vanzelf wel kenbaar. Bij honger zal hij bijvoorbeeld smekend voor het etensbakje gaan zitten, geluid maken, en ook af en toe een gedachtewolkje laten zien met een voederbak erin. Soms brengt hij zelfs het etensbakje naar je toe. Zo kent iedere behoefte wel bepaald gedrag waaraan je kunt herkennen dat je iets moet doen. Het is niet altijd even gemakkelijk in zo’n gids te vertellen, maar het meeste leer je vanzelf wel herkennen na verloop van tijd.
Als je niet weet wat het huisdier ermee bedoeld, kun je ook altijd vragen wat er aan de hand is via de interactie Wat is er? Je huisdier zal dan vanzelf aangeven wat hij van je verlangt. Op die manier leer je vanzelf hoe je voor je huisdier moet zorgen in die bepaalde situaties.
Emoties
Net zoals Sims kennen ook huisdieren emoties en spelen de behoeftes van een huisdier daar ook een rol in. Van nature zijn er drie zichtbare emoties:
- Blij (groen): wanneer alle behoeftes hoog zijn en het huisdier zich naar zijn zin heeft.
- Ongemakkelijk (rood): wanneer een van de behoeftes te laag is.
- Prima (doorzichtig): alle andere situaties.
Het zijn echter niet de enige emoties. Op de achtergrond spelen namelijk veel meer zaken mee. Net zoals Sims worden huisdieren bijvoorbeeld verdrietig als ze te lang geen aandacht hebben gekregen, angstig als ze iets engs meemaken, of juist boos als er iets vervelends gebeurd. In veel gevallen zal dat te zien zijn als ongemakkelijk of prima. Als je goed kijkt, kun je dat zien in de reactie van een huisdier, echter is dat heel moeilijk te zien. Je kunt ook altijd vragen wat er is en dan kun je reacties krijgen als dat het huisdier even ergens bang voor was en je hem moet gaan geruststellen, of dat hij woedend is en je hem moeten proberen te kalmeren voordat er erge dingen gebeuren.
Emoties doen overigens niet zo veel als bij Sims. Huisdieren kennen immers toch geen vaardigheden, of emotionele doodsoorzaken, dus er zijn daardoor ook geen ‘heel …’-gemoedstoestanden. Wel heeft het enige invloed op het gedrag van huisdieren: emoties als verdrietig zorgen er bijvoorbeeld voor dat huisdieren minder actief zijn terwijl boos er juist voor zorgt dat ze agressiever zijn.
Gedrag
Huisdieren zijn niet altijd even voorspelbaar en zullen zeker in het begin gedrag vertonen dat je eigenlijk niet wilt zien. Huisdieren drinken bijvoorbeeld best vaak uit plassen wat uiteraard niet de bedoeling is. Als verzorger is het jouw taak ze dat slechte gedrag zo snel mogelijk af te leren. Als je ze dat ziet doen, dan moet je ze zo snel mogelijk aanspreken op dat gedrag. Dit kun je op een aantal verschillende manieren doen van aardig tot streng:
- Smeken (aardig; bij koppige huisdieren of na recentelijk al een standje gegeven te hebben)
- Toespreken (aardig)
- Standje geven (gemeen)
In alle drie de gevalle gaat het ’t beste als het huisdier en z’n baasje een goede vriendschappelijke band hebben; een mindere relatie kan zelfs agressief gedrag opwekken bij het geven van een standje. Het zal desondanks nooit meteen werken, maar na een keer of vier ben je vaak wel een redelijk eind. Je krijgt dan een melding dat het huisdier dat bepaalde gedrag heeft afgeleerd.
Hieronder staan alle vormen van slecht gedrag die kunnen voorkomen. Niet alles komt hierbij even snel voor en ook de verschillende karaktereigenschappen kunnen daar een invloed op hebben. Overigens hoef je gedrag als op keukenkastjes springen niet per se als slecht te zien. Het zo laten heeft namelijk net zo goed geen nadelen.
Honden en katten
- Afval omgooien
- Smeken voor eten
- Menseneten eten
- Uit plassen drinken
- Afval eten
- In afval spelen
- Afval doorzoeken
- Sims wakker maken
- Sims aanvallen
- Op keukenkastjes springen
Honden
- Blaffen
- Sims achtervolgen
- Poep opeten
- In plassen spelen
Katten
- Voorwerpen bekrassen
Angsten en obsessies
Ieder huisdier kent bepaalde voorwerpen in huis waartoe hij zich voelt aangetrokken en waar hij bang voor is. Dit zijn een soort karaktereigenschappen die willekeurig gegeneerd worden bij ieder huisdier. De nieuwe automatische stofzuiger is hier het klassieke voorbeeld zijn, al kan dit praktisch elk voorwerp in huis zijn, zelfs zwemmen in het geval van honden. In het bijzin van voorwerpen waar hij angsten voor heeft krijgt hij een angstige gemoedstoestand.
Bij voorwerpen waar huisdieren obsessies voor hebben zullen ze vaak in de buurt gaan blaffen of een liedje zingen.
Paren
Ondanks dat huisdieren niet te besturen zijn, kun je ze nog altijd laten paren via de interactie Aanmoedigen om te paren. Dat vereist dat je twee volwassen huisdieren en in totaal maximaal zeven Sims in je huishouden hebt zitten. De succeskans hangt daarbij af van de relatie tussen jouw Sim en beide huisdieren (de relatie tussen de huisdieren onderling maakt niets uit) en zit dan ergens tussen de 5 procent en 70 procent. Als het gelukt is, krijg je na een paar uur de melding dat je huisdier in verwachting is. Zo niet, dan kun je het altijd nog een paar keer opnieuw blijven proberen.
De zwangerschap duurt zo’n drie dagen waarna de puppy’s of kittens automatisch geboren worden. Afhankelijk van de hoeveelheid plek in je huishouden en wat willekeur krijg je bij iedere zwangerschap een tot drie puppy’s of kittens.
Huisdier ter adoptie afstaan
Als een huisdier is bevallen kan het zien dat je wel erg veel huisdieren in je huishouden hebt zitten. In dat geval kun je op de computer met de interactie Huishouden… › Huisdier ter adoptie afstaan. Een adoptiemedewerkster zal dan naar jullie huis komen en het dier meenemen. Let wel dat dit alle leden van je huishouden de gemoedstoestand “Dier weggehaald” (Verdrietig +3 – 16 uur), dus weet dat je Sims dan een flinke tijd bedroefd zullen zijn.
Puppy’s en kittens kun je overigens ook verkopen. Dat gaat op soortgelijke manier via de computer of telefoon. Het bedrag dat je ervoor krijgt, wisselt per huisdier afhankelijk van zijn karakter. Het bedrag is standaard zo’n §350, maar het karakter van het huisdier beïnvloed die waarde nog wat.
Overigens kun je je huisdieren ook altijd eerst een leeftijdverlagende-lekkernij geven en ze dan verkopen. Dat kost je §25 om zelf te maken met de dierenartsvaardigheid of §150 om te kopen in een dierenkliniek, maar je maakt er desondanks altijd meer winst op.
Honden
Honden zijn het goedkoopst in onderhoud, maar vereisen meer persoonlijke aandacht. Een hond zal bijvoorbeeld dagelijks uitgelaten moeten worden. Een rondje joggen werkt trouwens ideaal omdat je daarmee meteen werkt aan de fitnessvaardigheid én daarbij de gemoedstoestand “Goede wandeling” (Energiek +1 – 120 uur) krijgt.
Sowieso weet je maar nooit wat je daar tegenkomt; vanaf niveau 3 van de nieuwe dierentrainingsvaardigheid kun je je hond namelijk commanderen in een hoopje zand te graven, of in een hoopje vis of bepaald struikgewas te zoeken naar iets bijzonders. Het geeft je een goede kans om bijvoorbeeld een of ander verzamelobject te vinden zoals een kristal, dus daarmee kun je nog redelijk gemakkelijk wat bijverdienen.
Daardoor zul je van tijd tot tijd je hond ook een keer moeten wassen waarvoor je een badkuip nodig hebt. De vacht van je hond zal namelijk vanzelf vies en donker worden, zeker wanneer hij bijvoorbeeld ergens aan het graven is geweest of ergens in het afval heeft lopen rollen. Hoewel de hond er zelf niet snel moeilijk over zal doen, moet je ze wassen om hun vacht weer normaal te krijgen. Je kunt ze ook borstelen voor een beetje extra hygiëne, al haalt dat normaal niet al te veel uit.
Honden moeten verder leren buiten hun behoeftes te doen. Wanneer ze nodig moeten zullen ze voor de deur gaan zitten en af en toe gedachtewolkjes laten zien. Gebruik je dan de interactie Opdragen een plasje te doen, dan zullen ze naar buiten gaan en hun behoeftes doen. Meestal heb je het ze vrij snel aangeleerd om dit zelfstandig te doen, vergelijkbaar met het afleren van slecht gedrag.
Karaktereigenschappen
Afbeelding | Karaktereigenschap |
---|---|
Actief Deze honden zijn heel energiek. Ze zijn dol op rennen en vinden het fijn als ze vaak worden uitgelaten. |
|
Agressief Deze honden zijn vijandiger als ze anderen begroeten en kunnen anderen aanvallen als ze niet goed zijn getraind. |
|
Avontuurlijk Deze honden zullen af en toe het huis verlaten om in hun eentje op avontuur te gaan, maar vinden het net zo leuk om samen met hun baasje avonturen te beleven. |
|
Bangig Deze honden zijn snel bang en verstoppen zich graag. Ze gaan ook vaak dingen zoals gevechten uit de weg. |
|
Bankhanger Deze honden hebben weinig energie en relaxen en ontspannen zich liever met hun baasje in plaats van rond te rennen. |
|
Harig Deze honden laten plukken haar achter. Borstel hun vacht om alles schoon en netjes te houden! |
|
Herrieschopper Deze honden zitten vol ondeugende streken! Ze misdragen zich vaak en kunnen zelfs gestimuleerd worden om zich te misdragen. |
|
Jager Deze honden zijn jagers van nature. Stuur ze de wijde wereld in en ze zullen jagen en dingen opgraven. |
|
Koppig Deze honden vinden het niet fijn om gecommandeerd te worden. Standjes halen niet zoveel uit, maar je kunt wel proberen om ze te smeken om te stoppen. |
|
Slim Deze slimme honden zijn gemakkelijker te trainen en leer trucs sneller. Het is net alsof ze Simlish kunnen verstaan… |
|
Speels Deze dieren zijn dol op speeltjes en willen altijd spelen, zelfs als ze niet opgewonden zijn. |
|
Speurder Deze honden zijn van nature nieuwsgieriger en vinden het leuk om verschillende voorwerpen op te sporen in huis. |
|
Trouw Deze honden willen dicht in de buurt van hun baasje zijn en vinden het heerlijk om geaaid te worden. Ze volgen hun baasje graag. |
|
Veelvraat Deze dieren zullen aanmerkelijk meer eten en daarbij ook veel troep maken! |
|
Vocaal Deze honden vinden het heerlijk om af en toe te janken en kunnen zelfs op commando zingen. |
|
Vriendelijk Deze dieren zijn over het algemeen vriendelijk tegen andere Sims en zullen anderen vrolijk begroeten. |
|
Zelfstandig Deze honden hebben niet constant aandacht nodig en kunnen zichzelf uitlaten. |
Katten
Over het algemeen vereisen katten wat minder persoonlijke zorg dan honden omdat ze niet hoeven worden uitgelaten of gewassen, maar zijn er wel andere factoren om rekening mee te houden. Het belangrijkste is dat katten een kattenbak nodig hebben om hun behoeftes in te doen. Er zijn vier verschillende kattenbakken van een verschillende luxe. De drie goedkoopste kattenbakken zul je zelf moeten legen, dus hou dat in de gaten. (Het verschil zit hem daarbij in hoeveel uitwerpselen iedere kattenbak kan hebben voordat ‘ie vies wordt.) Heb je meerder katten, dan is het al snel aan te raden meteen de duurste “Kattenbaklaser: zelfreinigende kattenbak” voor §400 te kopen. Dan heb je immers maar één kattenbak nodig en hoef je die verder ook niet meer schoon te houden.
Hiernaast zul je al gauw merken dat katten aan allerlei meubels in huis gaan krabben. Zorg er daarom voor dat je altijd een krabpaaltje (of klimtoestel) in huis hebt. Dat zal niet alles oplossen, maar het helpt iets. Het is zelfs dan dus ook zaak om je katten zo snel mogelijk af te leren te krabben op meubels. Meubels kunnen namelijk ook kapotgaan en dienen dan vervangen te worden. Zo niet, dan levert het de gebruikers een ervan boze gemoedstoestand op.
Katten zijn verder erg speels, dus hebben ze ook iets nodig om in of mee te kunnen spelen. Een klimtoestel helpt al, maar je er ook zelf mee spelen met een laserlampje of een glitterstaafje. Doe je dit vergelijkbaar met het uitlaten van honden iedere dag een keertje, dan is je kat over het algemeen wel tevreden.
Waar honden kunnen graven naar verschillende schatten kunnen katten op vogels jagen om de nieuwe verencollectie te verzamelen. Ook dit vereist niveau 3 van de dierentrainingsvaardigheid.
Karaktereigenschappen
Veel van de karaktereigenschappen lijken overigens op die van de honden maar dan met een net wat andere naam. ‘Actief’ bij honden is bijvoorbeeld precies hetzelfde als ‘energiek’ bij katten.
Afbeelding | Karaktereigenschap |
---|---|
Aanhankelijk Deze katten zijn echt dol op hun baasje. Ze proberen altijd zo dicht mogelijk in de buurt te blijven. |
|
Afstandelijk Deze katten hebben niet echt een baasje nodig, ze zijn hier alleen voor het gratis eten. |
|
Bangig Deze katten zijn overal bang voor. Nou ja, voor de meeste dingen dan. Daarnaast verstoppen ze zich ook graag. |
|
Energiek Deze katten zijn actiever dan andere katten. Ze vinden het heerlijk om te springen en te rennen. |
|
Lui Deze katten zijn echt dol op hun slaap. Ze springen ook niet constant van de ene plek naar de andere, omdat dit gewoon teveel energie kost. |
|
Nieuwsgierig Deze katten zijn erg nieuwsgierig naar hun omgeving. Ze vinden het leuk om verschillende voorwerpen op te sporen in huis. |
|
Ondeugend Deze katten zitten vol kattenkwaad! Ze misdragen zich vaak en kunnen zelfs gestimuleerd worden om zich te misdragen. |
|
Pluizig Deze katten zijn pluiziger dan andere! Ze geven vaker haarballen op. |
|
Praatgraag Deze katten janken graag met andere Sims mee. Ze zingen zelfs een deuntje op verzoek! |
|
Roofdier Deze katten vinden het heerlijk om door de buurt te sluipen en op ontdekkingstocht te gaan. Stuur ze naar buiten en misschien dat ze met een verrassing voor je terugkomen. |
|
Slim Deze katten leren snel en sommigen zeggen zelfs dat ze Simlish begrijpen! |
|
Speels Deze dieren zijn dol op speeltjes en willen altijd spelen, zelfs als ze niet opgewonden zijn. |
|
Territoriaal Deze katten beschermen hun gebied met klauw en poot. Ze zullen zich agressief gedragen als ze kennismaken met vreemden. |
|
Veelvraat Deze dieren zullen aanmerkelijk meer eten en daarbij ook veel troep maken! |
|
Verwend Deze katten zijn verwende wezens. Hun gedrag verandert nauwelijks, zelfs niet als ze een standje krijgen. |
|
Vriendelijk Deze dieren zijn over het algemeen vriendelijk tegen andere Sims en zullen anderen vrolijk begroeten. |
|
Vrijbuiter Deze katten vinden het heerlijk om door de wereld te zwerven, net alsof ze wilde dieren zijn! Maar maak je geen zorgen, ze komen altijd thuis om te eten. |
Huisdiergerechten en speciale kattenkruiden
Naast dat je je huisdier gewoon kunt voeren of een lekkernij geven, bestaan er ook verschillende speciale gerechten en planten.
Gerechten
Met de twee kookvaardigheden zijn in totaal vier gerechten vrij te spelen die speciaal voor huisdieren bedoeld zijn. Huisdieren kunnen overigens ook gewone gerechten eten – dat zullen zeker katten ook vanzelf al doen en zul je ze dus moet afleren -, maar dat heeft een kans ze ziek te maken. Daartegenover staat dat Sims ook de dierengerechten kunnen eten, maar dan de gemoedstoestand “Dierenvoer gegeten” (Ongemakkelijk +1 -2 uur) ontvangen.
De gerechten kun je overigens ook kopen in verschillende van de kraampjes die je in Brindleton Bay kunt vinden. Afhankelijk van het soort kraampje zijn er bepaalde gerechten beschikbaar.
Koken
Afbeelding | Naam | Niveau | Kosten | Ingrediënten |
---|---|---|---|---|
Rundvlees en Kip Viskoekje Voor huisdieren | 2 | §6 | • Elke vis | |
Hondenbot vleespastij Voor huisdieren | 2 | §7 | - |
Culinair koken
Afbeelding | Naam | Niveau | Prijs | Ingrediënten |
---|---|---|---|---|
Kubus Karkas Francetti Voor huisdieren | 2 | §10 | - | |
Gemarineerde Chorizo Voor huisdieren | 2 | §12 | - |
Drankjes
Vergelijkbaar bestaat er ook een speciaal drankje welke je kunt vrijspelen op niveau 2 van de mixologievaardigheid. Alleen katten kunnen dit drankje drinken – honden kunnen namelijk moeilijk uit zo’n klein glas drinken – wat ze een blij +1 gemoedstoestand geeft voor 1 uur; Sims krijgen wederom een ongemakkelijke gemoedstoestand van het drinken ervan.
Afbeelding | Naam | Niveau | Prijs |
---|---|---|---|
Muntfris huisdierensapje | 2 | §10 |
Kattenkruid
In heel Brindleton Bay kun je vier verschillende soorten kattenkruid vinden welke je aan katten kunt geven via de interactie Kattenkruidlekkernij geven. Zoals de naam wel doet vermoeden heeft ieder kattenkruid een bepaald effect op je kat door ze een bepaalde emotie te geven.
Kattenkruid zelf zorgt er bijvoorbeeld voor dat katten heel energiek worden en daardoor constant willen spelen of door het huis rondrennen; van slaapkruid gaan katten vrijwel de hele tijd slapen; snuitkruit verhoogt de kans dat katten met elkaar paren; en woestkruid zorgt er simpelweg voor dat je kat erg agressief wordt.
Afbeelding | Naam | Vindplaats | Effect |
---|---|---|---|
Kattenkruid (Honden en Katten) Kattenkruid geeft de energie van katten een boost en maakt ze hyperactief! | In het Kattenkruidpakket. Ook in Brindleton Bay langs de kavels Staarteind en Hondskop en achter Domus Familiaris, en op het strand van Zeegras Eiland. | Geeft katten een +3 hyperactieve gemoedstoestand. | |
Slaapkruid (Honden en Katten) Slaapkruid kalmeert katten om ze sneller te laten slapen. | In het Kattenkruidpakket. Ook in Brindleton Bay op Zeegras Eiland rond de dierenbegraafplaats en voor de vuurtoren en achter de kavel Achtergelegen stekkie. | Geeft katten een +3 slaperige gemoedstoestand. | |
Snuitkruid (Honden en Katten) Snuitkruid maakt je kat speelser dan normaal. | In het Kattenkruidpakket. Ook in Brindleton Bay op Zeegras Eiland voor de vuurtoren. | Geeft katten een +3 flirterige gemoedstoestand. | |
Woestkruid (Honden en Katten) Woestkruid zal je katten tot het uiterste drijven! | In het Kattenkruidpakket. Ook in Brindleton Bay achteraan op het strand van de Ridderbaai. | Geeft katten een +3 boze gemoedstoestand. |
Overigens kun je ze alle vier ook aanschaffen in het kattenkruidpakket op de computer met de interactie Bestellen… › Zaadjes kopen voor §25.
Ziektes
In De Sims 4 kunnen huisdieren ook ziek worden. Dat kun je herkennen aan redelijk herkenbare symptomen als een rode neus of vlooien, en een beduidend depressievere houding. Om er zeker van te zijn dat ze ziek zijn kun je ze vragen hoe het gaat. Vaak zullen ze dan zeggen dat het verstandig is ze mee te nemen naar een dierenkliniek om ze daar te laten onderzoeken. Meer daarover staat beschreven in een aparte gids.
Verwaarlozing en weggelopen huisdieren
Huisdieren kunnen weglopen als ze teveel worden verwaarloosd. Dat geeft al je familieleden de gemoedstoestand “Mijn harige vriend missen” (Verdrietig +2) (of een blije gemoedstoestand als er een negatieve relatie was met het baasje) zolang het huisdier is verdwenen. Zaak dus om hem zo snel mogelijk terug te vinden!
Helaas kun je zelf niet gaan zoeken of hem toevallig ergens vinden. Wel kun je het versnellen door met een computer of telefoon op internet een berichtje te plaatsen met dat je je huisdier mist. Na een paar dagen keert je huisdier meestal wel weer vanzelf terug, zelfs zonder de waarschuwing op internet. Daarbij heb je overigens een kans dat je huisdier ongewenst drachtig is geraakt als ze niet gecastreerd is!
Verwaarloosde dieren kunnen verder net zoals kinderen door een sociale medewerker worden meegenomen als ze nog erger worden verwaarloosd. Dit levert de gemoedstoestand “Verwaarloosd dier” (Verdrietig +3 – 16 uur) op. De kans daarop is echter een stuk kleiner dan wanneer huisdieren enkel weglopen. Bovendien kun je dit zien aankomen door het uitroepteken boven het gezicht van je huisdier, maar ook de kans dat je zover überhaupt al komt, is heel klein.
Levensduur
Afhankelijk van de instellingen is de levensduur van huisdieren de volgende:
Levensduur | Puppy’s/Kittens | Volwassen | Oudere |
---|---|---|---|
Kort | 2 | 12 | Wisselend |
Normaal | 3 | 24 | Wisselend |
Lang | 12 | 96 | Wisselend |
Dieren worden automatisch ouder; je hoeft er niet geen verjaardagsfeestje of iets voor te geven.
De dood
Huisdieren kunnen enkel overlijden aan ouderdom. Bij honger of verdrinking wordt je huisdier immers afgenomen, emotionele doodsoorzaken zijn er niet, en ook vuur overleven huisdieren op wonderbaarlijke wijze altijd.
In tegenstelling tot Sims bestaat er geen manier om dit tegen te houden door bijvoorbeeld te smeken bij Magere Hein. De enige optie om het uit te stellen is door het maken van een leeftijdverlagende-lekkernij bij de medicijnmaker. Dat kan vanaf niveau 6 van de dierenartsvaardigheid voor §25 of door het te kopen voor §150 in een medicijnautomaat in een dierenkliniek.
Overleden huisdieren veranderen in geesten. Op het Zeegras Eiland staat een verlaten hondenbegraafplaats waar je ’s nachts verschillende overleden huisdieren kunt vinden.
Huisdier terug tot leven wekken
Net zoals voor Sims is er ook voor huisdieren een ambrosia gerecht om te maken. Dat vereist dat je niveau 10 hebt bereikt van de dierenartsvaardigheid om vervolgens op de medicijnmaker de ambrosia-lekkernij te kunnen maken voor §300. Ook de ambrosia-lekkernij kan worden gekocht in een medicijnautomaat, al kost je dat dan §2.500.
Ambrosia kun je als lekkernij gewoon zo aan een huisdier geven. Het is, in tegenstelling tot Sims, dus niet nodig het overleden huisdier terug aan je huishouden toe te voegen. Dat gebeurt namelijk automatisch zodra hij de lekkernij heeft gegeven. Ook andere overleden huisdieren kun je op deze manier zo aan je huishouden toevoegen. Wel blijft het nog altijd zaak eerst je huisdier weer terug te vinden omdat hij na overleden door Magere Hein zal worden weggenomen. Dat gaat dan weer op dezelfde manier als bij Sims: na een paar dagen zal de geest van het overleden huisdier naar je kavel komen en kun je weer kennismaken.
Mocht je willen, dan kun je het huisdier overigens wel gewoon als geest aan je huishouden toevoegen. Zodra je Sim minimaal goede vrienden is met het huisdier verschijnt er ook de interactie Aan huishouden toevoegen, vergelijkbaar met het adopteren van een zwerfdier.