Verborgen tempel vinden
Dit is als gids feitelijk het vervolg op de eerste gids over het verkennen van de jungle. Zie daarom ook die gids om een preciezere beschrijving van hoe je de tempel kunt vinden.
Voordat je aan je avontuur begint, is het ook hier echter aan te raden om flink wat voorraden in te slaan, met name de items voor je Sim’s behoeftes. Zie wederom de gids over het verkennen van de jungle voor meer informatie over dat onderwerp.
De tempel zelf kent trouwens een aantal verschillende lay-outs, al is het principe overal gelijk. Hoofdzakelijk kun je de tempels wel onderverdelen in twee soorten: overwoekerd door planten of vol met archeologische opgravingen. In dat eerste geval krijg je in de tempel de “Fleurig tuinieren”-gemoedstoestand (Geconcentreerd +1) die ervoor zorgt dat je Sims tweemaal zo snel de tuiniersvaardigheid aanleren. Dat tweede geval geeft juist de “Absolute archeologie”-gemoedstoestand (Geconcentreerd +1) met een boost in archeologie.
Tempelverdediging uitschakelen
Nu heb je de tempel als het goed is gevonden en kun je via de trap aan de voorkant het tempelcomplex betreden. In de tempel zul je verschillende tempelpoorten moeten openen door de tempelverdediging uit te schakelen. In totaal zijn er vier verschillende tempelpoorten welke ieder ook kunnen worden ontweken met de interactie Proberen om te passeren door een bepaald relikwie op handen te hebben:
Tempelpoort | Voorwerp |
---|---|
Elektriciteit | Balampalsoh Chaosrelikiwie |
Vuur | Balampalsoh Doodsrelikiwie |
Krachtveld | Balampalsoh Wakerrelikiwie |
Gif | Totecallama Doodsrelikiwie |
Het relikwie wordt dan vernietigd en je kunt verder. Probeer dit overigens niet zonder het juiste relikwie omdat het dan simpelweg nooit zal werken. Bovendien zul je dan (met uitzondering van het krachtveld dan natuurlijk) ook het bijbehorende effect ondervinden.
De normale manier om een tempelpoort te openen is via het vinden van de juiste schakelaar. Per ruimte zijn er meestal echter zo’n één tot drie schakelaars te vinden welke ieder drie of vier opties hebben. Je kunt daarbij een van deze schakelaars tegenkomen:
Juiste schakelaar vinden
Om erachter te komen welke schakelaar je moet hebben, zul je ze eerst moeten Onderzoeken. Hoeveel opties je daarbij kunt uitsluiten hangt af van bepaalde vaardigheden:
Schakelaar | Vaardigheid |
---|---|
Emotionele Plaat Deze plaat is emotioneel geladen. |
Selvadoradiaanse cultuur |
Eeuwenoude Offerschalen Spoiler: het laatste element ben jijzelf! |
Archeologie |
Eeuwenoud Pratend Beeld Maak Omlic niet kwaad. Hij mag dan uit de jungle gered zijn, hij heeft nog steeds gevoelens. |
Charisma |
Pilaar der Verrassingen Verrassing! Geniet van de klontjes goud of iemands dijbeen! |
Fitness |
Eeuwenoude Ronddraaiende Sculptuur Het lijkt op een gokkast, maar dan een die je doodt als je verliest! |
Inzicht |
Skeletbeelden De verborgen geheimen van de tempel worden nog steeds bewaakt door de oude krijgers. |
Handigheid |
In eerste instantie is de kans om een foutieve actie te ontdekken 60 procent en de kans om een goede interactie te ontdekken 25 procent. Met een vaardigheidsniveau van tussen de 4 en 7 (3 of 4 bij Selvadoradiaanse cultuur) wordt die kans verhoogd tot 75 procent en 35 procent respectievelijk. Met een vaardigheidsniveau hoger dan dat, wordt de kans zelfs nog verder verhoogd tot 90 procent en 50 procent respectievelijk. Een actie die als foutief is bestempeld, herken je aan het rode duimpje; de juiste actie juist aan een groen duimpje. Vind je die laatste, dan hoef je natuurlijk ook niet meer verder te gaan zoeken en kun je de optie activeren.
Het activeren van de “Emotionele Plaat” gaat overigens wat anders dan bij de andere schakelaars. Daarbij is het namelijk zaak dat je Sim een bepaalde emotie (energiek, flirterig, geïnspireerd of zelfverzekerd) heeft voordat je een optie überhaupt al mag proberen. Een goede manier om dat voor elkaar te krijgen is door het eten van emotiebessen. Deze kun je plukken van de Boom van Emoties welke je recht voor de tempel kunt vinden. Een verkeerde keuze betekent dan echter ook dat je (in principe) drie uur moet wachten of een tweede gemoedstoestand moet krijgen om daar weer overheen te gaan.
Schakelaar activeren
Welke schakelaar je precies moet hebben, wisselt overigens per bezoek. Er blijft dus altijd een aanzienlijke kans dat je zult moeten gokken. Al geef je een foutief antwoord, dan zul je door de tempel worden gestraft. Er zijn hierbij een aantal verschillende mogelijke straffen:
Straf | Effect | Schakelaar |
---|---|---|
Blaas doen schrikken | Blaas -100, “De stuipen op het lijf gejaagd!” (Gespannen +2 – 2 uur) |
|
Bottenstof | Hygiëne -50, +1 bottenstof |
|
Vuur | Sim vliegt in brand |
|
Ellendige vakantie | Plezier -25, “Vakantieblues” (Boos +2 – 3 uur) |
|
Mythische honger | Honger -25 |
|
Giftige pijl | Sim wordt vergiftigd |
|
Rusteloze horror | “Achtervolgd door visioenen” (Gespannen + 3 – 3 uur) |
|
Zo alleen | Sociaal -50, “Zo eenzaam” (Verdrietig +2 – 3 uur) |
|
De kans op iedere straf is met uitzondering van bottenstof even groot. (Bottenstof heeft een tweemaal zo hoge kans.) Ook is er altijd een kans om de straf te ontwijken wat je Sim de gemoedstoestand “Dat scheelde niet veel!” (Zelfverzekerd +1 – 3 uur) geeft en soms ook wat ervaring voor de bijbehorende vaardigheid.
Schatten
Vrijwel iedere tempel bevat drie verschillende schatkisten. Twee zijn de normale, stenen schatkisten, de andere is zeldzaam en ook een stuk mooier versierd. Het openen van die laatste kist zorgt ervoor dat je het doorzoeken van de tempel hebt voltooid en de tempel zich zal resetten nadat je weer weggaat. Je zult echter weer grofweg een dag moeten wachten voordat je de tempel weer mag betreden.
In normale schatkisten vind je altijd wat overlevingsuitrusting met daarbij grofweg 50 kans op een artefact, 50 procent kans op geld (§200 tot §800), 30 procent kans op een relikwie, 20 procent kans op een zegening, en 10 procent kans op een vloek. Een schatkist bevat altijd twee of drie van deze schatten. In zeldzame schatkisten krijg je altijd een Omiscaanse schat en geld (§2.000 tot §3.500) met daarbij grofweg 50 procent kans op overlevingsuitrusting, 50 procent kans op een artefact (met een 1/6 kans op een onbreekbaar artefact), en een 33 procent kans op een zegening.
Collectie Omiscaanse schatten (13 objecten)
Naast het openen van de zeldzame schatkisten aan het einde van de tempel kun je de Omiscaanse schatten ook vinden door het voltooien van sommige avontuurlijke momenten en door te vissen op het verlaten eiland. Aangezien alle Omiscaanse schatten even zeldzaam zijn, is het compleet willekeurig welke schat je wanneer krijgt. Dat maakt het een van de moeilijkste collecties om te voltooien.
Omiscaanse schatten zijn trouwens een prima bron van inkomsten: ze leveren namelijk zo’n §8.000 tot §10.000 per stuk op! Beduidend meer dan je aan je vakantie hebt besteed bijvoorbeeld.
Afbeelding | Naam | Zeldzaamheid | Waarde (§) |
---|---|---|---|
Amazoniet Gouden Windrooskikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 8.914 | |
Cetlcitli Gouden & Smaragden Kalenderplaat Omiscaanse Gedenkplaat 4 van 5. Op dit indrukwekkend verzamelobject zijn de feestdagen van de Omiscanen te zien. | Zeldzaam | 10.077 | |
Cetlcitli Gouden Kalenderplaat Omiscaanse Gedenkplaat 3 van 5. Het lijkt of iemand er verjaardagen op heeft proberen aan te geven. | Zeldzaam | 8.020 | |
Cetlcitli Kalenderplaat met Juwelen Omiscaanse Gedenkplaat 5 van 5. Wanneer je wilt laten zien hoe rijk je bent, heb je deze plaat nodig. Puur goud en vol zeldzame edelstenen. | Zeldzaam | 10.108 | |
Diamant Gouden Schedelkikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 10.092 | |
Gouden Juweelkikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 10.015 | |
Hematiet Gouden Surferkikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 9.079 | |
Jonquil Gouden Zonkikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 8.058 | |
Kwarts Gestreepte Gouden Kikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 8.012 | |
Omiscaanse Gouden & Turquoise Kalenderplaat Omiscaanse Gedenkplaat 2 van 5. Met daarop de 18 maanden van het Omiscaanse jaar. | Zeldzaam | 9.083 | |
Omiscaanse Gouden Kalenderplaat Omiscaanse Gedenkplaat 1 van 5.Deze archeologische vondst bewijst dat platen verzamelen niet begon met de lp. | Zeldzaam | 8.041 | |
Robijn Gouden Discuskikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 8.946 | |
Saffier Gouden Kiemkikker Met grote deskundigheid vervaardigd door een Omiscaanse meester-sieradenmaker. | Zeldzaam | 9.097 |
Leven met en als skeletten
Skeletten vormen de nieuwe levensstaat uit De Sims 4 Jungle Avonturen. In tempels zie je ‘s nachts bijvoorbeeld skeletbewaarders verschijnen, al lijken ze die rol niet echt te vervullen. Ook kun je met het Totecallama Doodsrelikwie een skelet-assistent laten verschijnen die je helpt met alles in het huishouden.
Zelf kun je ook een skelet worden:
- Met het Balampalsoh Doodsrelikwie. Hierbij verandert je Sim voor 12, 20 of 36 uur in een skelet.
- Door op te heffen van de ‘Gemarkeerd voor dood’-vloek met een antidotum.
Voordelen van skeletten
Skeletten bestaat uiteraard enkel uit wat botten, dus ze hebben automatisch ook minder behoeftes om rekening mee te houden. Beter gezegd; ze hoeven enkel nog maar met de sociale en plezier behoeftes rekening te houden, de rest is automatisch maximaal. Eten kunnen ze bijvoorbeeld nog wel, maar dat voedsel valt er dan rechtstreeks doorheen en verdwijnt als afval op de grond. Skeletten hebben verder een aantal eigen interacties zoals Skeletschrik en Grap over skeletten vertellen, en zullen ook af en toe op hun eigen ribben trommelen. Het zijn van een skelet heeft dus vooral z’n voordeel bij het verbeteren van vaardigheden omdat je zo beduidend langer door kunt gaan.