Tevredenheidspunten verzamelen
In tegenstelling tot voorheen kunnen tevredenheidspunten in De Sims 4 niet meer passief worden verzameld door enkel blij te zijn; je zult nu ze namelijk juist actief moeten verzamelen door het voltooien van impulsen en doelen.
Impulsen
De meest simpele manier om aan tevredenheidspunten te komen is door het voltooien van impulsen. Impulsen zijn niets anders dan simpele taken die je zo kunt uitvoeren. Omhels een bepaalde Sim en ga ergens naartoe bijvoorbeeld. Afhankelijk van de moeilijkheid leveren impulsen iets tussen de 10 en 150 tevredenheidspunten op, meestal iets van 25 of 50.
Linksonder op het scherm vind je de drie impulsen in de gedachtewolkjes boven je Sim. De meest linker wordt bepaald aan de hand van de huidige stemming van je Sim, de andere twee zijn generiek. Impulsen staan vast zodra ze verschijnen, maar kunnen ten alle tijden worden gewisseld voor een nieuwe. Dat kun je doen door op het kruisje te klikken rechtsboven het gedachtewolkje. De impuls die afhangt van de huidige emotie vervalt overigens zodra je Sim’s emotie wijzigt, dus probeer die altijd zo snel mogelijk te voltooien mocht je plan zijn er iets mee te doen.
Welke generieke impulsen wanneer komen is voornamelijk afhankelijk van de situatie en eigenschappen van je Sim zoals doelen, carrières, vaardigheden, en karaktereigenschappen. Ben je op een afspraakje met een andere Sim? Dan zul je geregeld romantische impulsen krijgen om je daarmee te helpen bijvoorbeeld. In totaal kent het basisspel ruim 850 verschillende impulsen en de verschillende uitbreidingen voegen daar nog een hoop nieuwe aan toe. Genoeg variatie dus, maar lastig om daar een allesomvattende gids van te maken of te voorspellen wat je moet doen om net die ene bepaalde impuls te krijgen. Het is willekeurig en dat zorgt juist ook voor afwisseling en uitdaging.
Zoveel mogelijk impulsen voltooien
De truc om zoveel mogelijk tevredenheidspunten te verzamelen is door simpelweg zoveel mogelijk impulsen achter mekaar te kunnen uitvoeren zonder al te veel moeite. Je hebt er drie, dus kijk allereerst of je ze kunt combineren. Probeer vooruit te denken, maar wees vooral ook niet bang om het spel een keer stil te zetten of impulsen weg te klikken. Impulsen als ‘ga naar een bepaalde kavel’ zijn vaak goed om mee te beginnen omdat ze redelijk snel te voltooien zijn en daarmee meteen plaats maken voor een nieuwe. Ook sociale interacties met familieleden of voorwerpen in huis zijn niet heel moeilijk en kun je vaak ook snel al voltooien. Daarna is het vooral een kwestie van kijken welke impulsen je zo snel mogelijk kunt voltooien en dat plan dan uitvoeren.
Doelen
De andere manier om tevredenheidspunten te verzamelen is door doelen te voltooien. Ieder doel bestaat uit vier mijlpalen met ieder zo’n drie taken. Het voltooien van taken levert in het begin steeds zo’n 100 tot 200 tevredenheidspunten op, maar dat loopt uiteindelijk op tot in de 1.000 bij de laatste mijlpaal. Een heel doel voltooien levert gemiddeld zo’n 4.500 tevredenheidspunten, meer dan de duurste beloning dus!
Deze taken zijn uiteraard wat lastiger te voltooien dan impulsen, maar ook hier geldt dat combineren en plannen je belangrijkste bezigheid is. Impulsen worden namelijk ook afgesteld op welk doel je momenteel hebt, dus maak hier gerust gebruik van! Denk op basis van je doel steeds na over wat je vandaag wilt gaan doen en zoek daar gewoon passende impulsen bij door onhandige impulsen gewoon weg te doen.
Soms moet je bijvoorbeeld aan een bepaalde vaardigheid werken, iets dat normaliter best wat tijd kan kosten. Kijk vooral of je daar ergens een impuls bij kan vinden. Zeker als je Sim al eventjes bezig is, verschijnen zo’n impulsen namelijk best snel.
Beloningen
Verzamelde tevredenheidspunten kunnen worden uitgegeven aan verschillende beloningen. Deze beloningen verschillen van het bieden van een extra karaktereigenschap tot het niet meer laten afnemen van een bepaalde behoefte. Als je op G klikt op je toetsenbord, opent het doelen-menu (het linker knopje in de menubalk rechtsonder). Rechtsboven vind je daarin een knopje met een cadeautje waarmee je de beloningenmarkt opent.
Drankjes
De eerste categorie beloningen zijn de drankjes. Dit zijn de goedkoopste beloningen, zijn allemaal eenmalig, maar kunnen ook tussen Sims onderling worden uitgewisseld.
Afbeelding | Naam | Prijs | Effect |
---|---|---|---|
Insta-hygiëne Vervult onmiddellijk de hygiënebehoefte. | 100 | Vervult hygiënebehoefte. | |
Insta-pret Vervult onmiddellijk de plezierbehoefte. | 100 | Vervult plezierbehoefte. | |
Concentratieboost Drink dit om je Sim tijdelijk geconcentreerd te maken! | 200 | Gemoedstoestand "Geconcentreerd door drankje" (Geconcentreerd +100 - 3 uur). | |
Energiedrankje Drink dit om je Sim tijdelijk energieker te maken! | 200 | Gemoedstoestand "Energiek door drankje" (Energiek +100 - 3 uur). | |
Flirtdrankje Drink dit om je Sim tijdelijk flirterig te maken! | 200 | Gemoedstoestand "Flirterig door drankje" (Flirterig +100 - 3 uur). | |
Inspiratiedrankje Drink dit om je Sim tijdelijk geïnspireerd te maken! | 200 | Gemoedstoestand "Geïnspireerd door drankje" (Geïnspireerd +100 - 3 uur). | |
Vreugdedrankje Drink dit om je Sim tijdelijk blij te maken! | 200 | Gemoedstoestand "Blij door drankje" (Blij +100 - 3 uur). | |
Zelfverzekerd drankje Drink dit om je Sim tijdelijk zelfvertrouwen te geven! | 200 | Gemoedstoestand "Zelfvertrouwen door drankje" (Zelfverzekerd +100 - 3 uur). | |
Slaapvervanging Vervult onmiddellijk de energiebehoefte. | 400 | Vervult energiebehoefte. | |
Wisser van gemoedstoestand Verwijdert onmiddellijk alle negatieve gemoedstoestanden van je Sim. | 500 | Verwijdert alle negatieve gemoedstoestanden. | |
Insta-fors Het lichaam van een Sim neemt onmiddellijk een maximale omvang aan. | 750 | Maakt je Sim meteen dik (vergelijkbaar met het eten van 20.000 pizza's). | |
Insta-mager Het lichaam van een Sim neemt onmiddellijk een maximale slankheid aan. | 750 | Maakt je Sim meteen dun (tegenovergestelde van Insta-fors). | |
Jeugddrankje Drink dit om de huidige leeftijd van je Sim terug te draaien. | 1.500 | Draait de leeftijd van je Sim terug naar het begin van de huidige periode. | |
Her-eigenschap drankje Als je dit opdrinkt, worden al je eigenschap hersteld! | 5.000 | Alle karaktereigenschap worden gereset en kunnen opnieuw worden gekozen. | |
NaarWeg (Word Beroemd) Dit drankje verwijdert een eigenaardigheid naar keuze van je beroemde Sim. | 250 | Laat je Sim één eigenaardigheid verwijderen. |
Karaktereigenschappen
Vervolgens heb je ook de karaktereigenschappen. Die zijn uiteraard duurder, maar daar haal je vaak ook veel meer voordeel uit. Daarom genieten ze eigenlijk ook altijd wel de voorkeur, tenzij je ergens, bijvoorbeeld bij een open carrière uit De Sims 4 Aan het Werk, snel iets nodig hebt.
Update 1.40.61 bracht vier nieuwe karaktereigenschappen (‘Niemand nodig’, ‘Altijd fris’, ‘Altijd vol’ en ‘Nooit moe’) en heeft de oorspronkelijke karaktereigenschap ‘Nooit moe’ hernoemt naar ‘Zelden slaperig’ om het in lijn te brengen met de andere karaktereigenschappen.
Afbeelding | Naam | Prijs | Effect |
---|---|---|---|
Altijd welkom Sims die altijd welkom zijn, zullen zich meer thuis voelen in de woningen van anderen. Ze zullen een gastheer of -vrouw nooit op de zenuwen werken! | 500 | Sims reageren niet langer negatief wanneer je iets doet in hun huis wat ze eigenlijk niet goed vinden zoals slapen en het nemen van een douche. | |
Oplettend Oplettende Sims leren de eigenschappen van anderen door ze alleen maar te ontmoeten. | 500 | Sims krijgen vrijwel meteen alle karaktereigenschappen van andere Sims te weten. | |
Snelle schoonmaker Snelle schoonmakers kunnen alles veel sneller schoon krijgen! | 500 | Schoonmaken gaat vijf keer zo snel. | |
Sportaholic Sportaholic hebben plezier tijdens het sporten en verliezen hun hygiëne niet tijdens het sporten! | 500 | Hygiënebehoefte neemt niet meer af tijdens fitnessen terwijl plezier juist toeneemt. | |
Mentor Zo gauw mentoren niveau 10 van bepaalde vaardigheden bereiken, komt de interactie 'Bijscholen' beschikbaar, waardoor ze andere Sims kunnen helpen om hun vaardigheden sneller te ontwikkelen! | 1.000 | Sims die niveau 10 van bepaalde vaardigheden (Fitness, Handigheid, Logica, Muzikaal, Schilderen en Schrijven) behalen kunnen andere Sims Bijscholen. Dit geeft een boost van 250 % aan de snelheid waarmee de vaardigheid wordt aangeleerd. | |
Nachtuil Nachtuilen bouwen 's nachts extra vaardigheden op. | 1.000 | Tussen 20:00 uur en 2:30 uur krijgt je Sim de gemoedstoestand "Nachtuil" (Blij +1 - 6,5 uur) welke een boost van 25 % geeft aan alle vaardigheden. | |
OchtendSim OchtendSims bouwen 's ochtends extra vaardigheden op. | 1.000 | Tussen 5:00 uur en 11:30 uur krijgt je Sim de gemoedstoestand "OchtendSim" (Blij +1 - 6,5 uur) welke een boost van 25 % geeft aan alle vaardigheden. | |
Snellezer Snellezers kunnen veel sneller een boek lezen dan de gemiddelde Sim. | 1.000 | Boeken kunnen twee keer zo snel worden gelezen. Dat zorgt er overigens niet voor dat je sneller een vaardigheid aanleert via de vaardigheidsboeken. | |
Gratis diensten Alle enkele dienstverzoeken zijn gratis. | 1.500 | Alle diensten zijn gratis. | |
Marketeerbaar Marketeerbare Sims kunnen voorwerpen die ze hebben gemaakt voor meer Simdollars verkopen! | 1.500 | Gemaakte spullen zijn tot maximaal driemaal zoveel waard. | |
Creatieve visionair Creatieve visionairs hebben meer kans op het schrijven en schilderen van meesterwerken. | 2.000 | Geeft een 20 % hogere kans om Meesterwerken te maken bij schilderijen en boeken. | |
Onafhankelijk De sociale behoefte van onafhankelijke Sims daalt veel langzamer. | 2.000 | Sociale behoefte neemt 50 % langzamer af. | |
Ondernemend Ondernemende Sims maken gedurende hun carrière meer kans op promotie. | 2.000 | De progressiebalk van de werkprestaties vult sneller. | |
Schaamteloos Schaamteloze Sims zullen zich nooit ergens over schamen! | 2.000 | Geen beschaamde gemoedstoestanden meer. | |
Stalen blaas Sims met een stalen blaas hoeven zich maar zelden zorgen te maken over een volle blaas. | 2.000 | Blaas behoefte neemt niet meer af. | |
Zuinig Het huishouden van een zuinige Sim heeft lagere rekeningen. | 2.000 | Rekeningen zijn 25 % goedkoper. | |
Charmant Charmante Sims kunnen met één blik iedereen om hun vinger wikkelen. | 2.500 | Ontgrendelt de romantische interactie Bedriegen welke de andere Sim de "Betoverd"-gemoedstoestand (Flirterig +50 - 4 uur) bij succes. | |
Antiseptisch De hygiënebehoefte van antiseptische Sims daalt veel langzamer. | 3.000 | Hygiënebehoefte neemt 50 % langzamer af. | |
Connecties Sims met connecties kunnen op een hoger niveau aan hun carrière beginnen! | 3.000 | Carrières starten op niveau 4. | |
Geweldige zoener Geweldige zoeners hebben ongelooflijk veel succes met zoenen en verhogen met elke zoen hun charisma! | 3.000 | Zoenen heeft een slagingskans van 100 % en geeft een klein beetje charisma. | |
Vruchtbaar Vruchtbare Sims zetten makkelijker een kindje op de wereld en maken meer kans op het krijgen van een tweeling of drieling. | 3.000 | De kans op tweelingen en drielingen is 66.7 % groter (nu resp. 16,7 % en 1,7 %). | |
Zorgeloos Zorgeloze Sims raken nooit gespannen. | 3.000 | Geen gespannen gemoedstoestanden meer | |
Hooggeleerde Hooggeleerden krijgen alle vaardigheden veel sneller onder de knie! | 4.000 | Vaardigheden worden 25 % sneller aangeleerd. | |
Zelden slaperig Sims die nooit moe zijn, hebben minder slaap nodig. | 4.000 | Energiebehoefte neemt 50 % langzamer af. | |
Professionele luilak Professionele luilakken zijn niet bang om gedegradeerd of ontslagen te worden. | 4.000 | Sims worden nooit gedegradeerd op hun werk. | |
Super-groene-vingers Sims met super-groene vingers zullen zien dat hun planten extreem gezond zijn! | 4.000 | Zaden geplant door Sims ontkiemen vijfmaal sneller, groeien tweemaal sneller, geven tweemaal zoveel zaden, hebben 90 % minder last van insecten en hebben 80 % minder snel water nodig. | |
Zelden hongerig Sommige Sims hebben gewoon niet zo'n trek. | 4.000 | Hongerbehoefte neemt 50 % langzamer af. | |
Geweldige verhalenverteller (In de Natuur) Geweldige verhalenvertellers weten vaak nog indrukwekkendere en betere verhalen te vertellen! | 500 | Het vertellen van verhalen geeft een +2 gemoedstoestand i.p.v. +1. | |
Fornuis- en Grillmeester (In de Natuur) Fornuis- en Grillmeesters maken kans om prachtige gerechten te bereiden op fornuizen en barbecues! | 1.500 | Sims hebben een 20 % kans meesterwerken te maken van alle nieuwe gerechten op het fornuis of de barbecue die ze een extra gemoedstoestand geeft van +1 - 4 uur tot +4 - 6 uur. | |
Ongelooflijk vriendelijk (In de Natuur) Ongelooflijk vriendelijke Sims worden onmiddellijk aardig gevonden als je via een aardige introductie kennis met ze maakt! | 2.000 | Sims krijgen bij een vriendelijke kennismaking meteen een vriendschappelijke relatie van 25 %. | |
Niemand nodig Sims met de eigenschap 'niemand nodig' hoeven nooit gezellig te doen met andere Sims. | 5.000 | Sociale behoefte neemt niet meer af. | |
Altijd fris Sims met de eigenschap 'altijd fris' hoeven nooit onder de douche of in bad! | 8.000 | Hygiënebehoefte neemt niet meer af. | |
Altijd vol Sims met de eigenschap 'altijd vol' hoeven nooit meer te eten. | 10.000 | Hongerbehoefte neemt niet meer af. | |
Nooit moe Sims die nooit moe zijn, hebben nooit slaap nodig. | 10.000 | Energiebehoefte neemt niet meer af. | |
Hitte-acclimatisatie (Jaargetijden) Sims met hitte-acclimatisatie worden niet zozeer beïnvloed door het warme weer, maar voelen wel de effecten. | 500 | Sims ervaren ongeveer de helft minder effect van warmte. | |
Kou-acclimatisatie (Jaargetijden) Sims met kou-acclimatisatie worden niet zozeer beïnvloed door het koude weer, maar voelen wel de effecten. | 500 | Sims ervaren ongeveer de helft minder effect van kou. | |
Waterbestendig (Jaargetijden) Waterbestendige Sims worden niet nat in de regen. | 500 | Sims krijgen niet te maken met de negatieve effecten van regen. | |
Stormjager (Jaargetijden) Stormjager Sims zijn dol op stormachtig weer en genieten van angstaanjagende omstandigheden. | 1.000 | Sims krijgen positieve gemoedstoestanden van onweer en geraakt worden door de bliksem. | |
Hittebestendig (Jaargetijden) Hittebestendige Sims worden niet negatief beïnvloed door hoge temperaturen en genieten van de hitte. | 2.000 | Sims krijgen niet te maken met de negatieve effecten van warmte. | |
IJsbestendig (Jaargetijden) IJsbestendige Sims worden niet negatief beïnvloed door lage temperaturen en genieten van de kou. | 2.000 | Sims krijgen niet te maken met de negatieve effecten van kou. | |
Geldboom (Jaargetijden) Een geldboom voor je Sims om hun rijkdom uit te breiden. | 5.000 | Geeft je Sim het zaadje voor de geldboom. |
Wat te kopen?
Met zoveel keuze is het lastig om te bepalen wat nou de beste keuze is. Een van de beste keuzes is allereerst ‘Nooit moe’ (of ‘Zelden slaperig’ als dat teveel punten zijn). Wat het precies doet lijkt me wel duidelijk; de energiebehoefte neemt namelijk nier meer af wat ervoor zorgt dat je niet meer hoeft te slapen. Wat je ook verder doet, hier heb je eigenlijk altijd wel wat aan. Meer tijd om aan vaardigheden te werken of vrienden te maken bijvoorbeeld. ‘Zelden hongerig’ of ‘Altijd vol’ kan ook nooit kwaad omdat het koken van eten ook best wel wat tijd in beslag neemt. Het zijn beiden dure beloningen, maar het zeker waard om vroeg voor te gaan. De beloningseigenschappen voor de andere behoeftes zijn overigens een stuk minder handig omdat de interacties die daarbij horen nou eenmaal een flink stuk sneller verlopen.
Hierna zijn ‘OchtendSim’, ‘Nachtuil’ en ‘Hooggeleerde’ vrijwel altijd prima keuzes. Zeker die eerste twee kunnen afhankelijk van je Sim’s werkrooster goed van pas komen en kosten niet eens zo heel gek veel. Wat je hierna het beste kunt nemen hangt sterk af van wat je precies doet. ‘Marketeerbaar’ en ‘Creatieve visionair’ zijn bijvoorbeeld vrijwel noodzakelijk bij vaardigheden als schilderen en schrijven terwijl ‘Ondernemend’ weer goed is als je snel promotie wilt maken. Dit hangt echt af van je speelstijl waardoor het vrij lastig is er een eenduidig advies over te geven.