De Sims 4 vaardigheden: Programmeren

Programmeren oefenen in de bibliotheek
Programmeren betekent heel veel uren maken achter het scherm van je computer. Een beetje kwaliteit is dan geen overbodige luxe!

Beginnen met programmeren

Om te programmeren heb je logischerwijs allereerst een computer nodig, en dan het liefste niet de meest goedkope. De vaardigheid speelt zich immers – vaardigheidsboeken niet meegerekend – enkel achter de computer af, dus wat kwaliteit is geen overbodige luxe. Daarbij is het ook aan te raden de ‘FCC RAM‘-upgrade te installeren zodat de computer 50 procent minder snel kapot gaat. Die upgrade speel je vrij op niveau 8 van de handigheidsvaardigheid en kost vier Onderdelen voor Algemene Verbeteringen.

Je kunt er ook voor naar de bibliotheek gaan mocht je echt krap bij kas zitten, al moet je snel genoeg voldoende geld hebben verdiend met de vaardigheid om een eigen computer te kopen. Overigens kun je hiervoor ook de “‘Ghostwriter’ Vrijwel Onzichtbare Computer” computer gebruiken welke volledig onbreekbaar is, maar wel §10.000 kost.

In het begin heb je dan enkel nog toegang tot Programmeren oefenen. Al snel ontgrendel je echter genoeg andere dingen die je kunt doen met de vaardigheid en bovendien ook geld opleveren. Het enige nadeel van die interacties is dat ze (in het begin) relatief kort duren en je dus vaak opnieuw een interactie zult moeten selecteren. Dat verandert wanneer je toegang krijgt tot het maken van apps (niveau 7) en computergames (niveau 9).

Tips

Geconcentreerd zijn helpt uiteraard het beste bij het verbeteren van de vaardigheid. In de context van de vaardigheid is de meest voor de hand liggende manier om dat te bereiken de interactie Web…Simpedia doorzoeken op de computer te gebruiken welke de gemoedstoestand “Fascinerende feiten” (Geconcentreerd +1 – 4 uur) geeft. Verder werkt ook de interactie Over zetten nadenken… bij het schaakbord mocht je die toevallig een hebben. Dat geeft de gemoedstoestand “Mentale training” (Geconcentreerd +1 – 4 uur). Hiernaast zijn verschillende handige karaktereigenschappen voor programmeren onder andere de volgende:

  • Geniaal: geeft je Sim op willekeurige momenten de “Geconcentreerd gevoel”-gemoedstoestand (Geconcentreerd +1 – 4 uur).
  • Introvert: gezien je veel alleen zult zijn bij het verbeteren van de vaardigheid kan Introvert ook een optie zijn. Daarmee neemt de sociale behoefte 50 procent langzamer en krijgt je Sim af en toe de “Van eenzaamheid genieten”-gemoedstoestand (Blij +1) welke geconcentreerd kan helpen boosten.
  • Lui: gezien je altijd zult zitten bij de vaardigheid is dit eigenlijk een onmisbare optie gezien het je de “Zo comfortabel!”-gemoedstoestand (Blij +2) geeft tijdens het zitten. Het nadeel is wel dat je om zult moeten gaan met de nadelen dat je Sim (iets) sneller dik zal worden en minder zin heeft om schoon te maken.
  • Snelle leerling: deze karaktereigenschap krijg je de kennis-doelen en zorgen ervoor dat vaardigheden 10 procent sneller worden aangeleerd.

Als kaveleigenschap is Snel internet de beste optie aangezien dat de snelheid waarmee de vaardigheid wordt aangeleerd met 50 procent verhoogd. Wel geef het een energieke gemoedstoestand welke zal concurreren met de geconcentreerde gemoedstoestanden die je juist nodig hebt. Zorg er in dat geval dus altijd voor dat je minimaal een +2 geconcentreerde emotie hebt (zonder de blije boosts).

Vaardigheidsniveaus

Zoals gezegd introduceert de vaardigheid vooral veel nieuwe manieren om geld mee te verdienen.

Niveau 2
  • Plugin maken (computer)
Niveau 3
  • Game modificeren (computer)
Niveau 4
  • Schoolcijfers hacken
  • Virus maken
Niveau 5
  • Freelancewerk doen
Niveau 6
  • Werkprestaties hacken
Niveau 7
  • Mobiele app maken
Niveau 8
  • Beter in hacken
Niveau 9
  • Computergame maken
Niveau 10
  • Supercomputer hacken

Games modificeren

Vanaf niveau 3 kunnen Sims games modificeren. Afhankelijk van welke games je hebt ontgrendeld via de gamevaardigheid kun je iedere game zo modificeren.

Gemodificeerde games geven je Sim de gemoedstoestand “Legendarische game” (Blij +2 – 4 uur). Aangezien die gemoedstoestand een boost geeft aan geconcentreerde gemoedstoestanden én je na afloop van een goede gamesessie de gemoedstoestand “Goede gamesessie” (Geconcentreerd +1 – 4 uur) krijgt, kan het een handige toevoeging zijn om heel geconcentreerd te raken. Bovendien zijn die upgrades zeer welkom bij de gamevaardigheid.

Schoolcijfers of werkprestaties hacken

Vanaf niveau 4 van de vaardigheid kunnen schoolcijfers en vanaf niveau 6 werkprestaties worden gehackt. Beiden hebben een slagingspercentage van 60 procent en leveren dan een prestatieverbetering op van 15 procentpunt.

Mocht het misgaan, dan levert het je Sim de “Tijdens vals spelen betrapt”- of “Betrapt tijdens hacken van werkprestaties”-gemoedstoestand (Beschaamd +2 – 4 uur) op en een prestatieafname van 20 procentpunt. Ongeacht het succes zit er een 24 uur afkoelperiode aan beide interactie.

Geld verdienen met programmeren

De programmeervaardigheid leent zich uitstekend voor het verdienen van geld. Al vanaf niveau 2 krijg je namelijk de mogelijkheid plugins te maken en daar wat geld aan te verdienen. Het is zeker niet veel, maar al snel introduceren er zich ook betere interacties.

De opbrengt hiervan hangt af van het effectieve vaardigheidsniveau van je Sim. Dat vaardigheidsniveau is niet per se hetzelfde als het werkelijke vaardigheidsniveau omdat het nog door verschillende factoren beïnvloed kan worden. De meest prominente factor daarbij is de huidige emotie van je Sim. In het geval van geconcentreerd is dat +2 tot +3 bij heel geconcentreerd. Zie ook de algemene gids over vaardigheden voor een lijstje met alle veranderingen daarbij; Programmeren volgt namelijk de lijstjes voor de algemene vaardigheden en de mentale vaardigheden. Verder kan het drinken van een geconcentreerd drankje ervoor zorgen dat het effectieve vaardigheidsniveau daarbovenop nog met +2 niveaus wordt verhoogd. Verdere boosts komen eigenlijk enkel bij uitzondering voor.

Programmeerklusjes

De eerste manier waarop je geld kunt gaan verdienen met programmeren is door het maken van simpele applicaties en die dan te verkopen. Allemaal hebben ze geen afkoeltijd en duren ze normaliter ook niet heel lang om te maken.

Plugin maken
  • Niveau 1 t/m 4: §10 tot §15
  • Niveau 5 t/m 7: §30 tot §50
  • Niveau 8 t/m 10: §65 tot §100
  • Niveau 11 t/m 14: §130 tot §175
  • Niveau 15 t/m 16: §110 tot §145
  • Niveau 17 t/m 20: §130 tot §180
100 procent kans op gemoedstoestand “Voldaan gevoel” (Zelfverzekerd +2 – 4 uur).
Virus maken
  • Niveau 1 t/m 6: §95 tot §180
  • Niveau 7 t/m 10: §195 tot §300
  • Niveau 11 t/m 12: §350 tot §505
  • Niveau 13 t/m 15: §525 tot §710
  • Niveau 16 t/m 18: §695 tot §940
  • Niveau 19 t/m 20: §885 tot §1.195
100 procent kans op de gemoedstoestand “Gehaaid gevoel” (Zelfverzekerd +2 – 4 uur).
Freelancewerk
  • Niveau 1 t/m 7: §150 tot §360
  • Niveau 8 t/m 10: §325 tot §800
  • Niveau 11 t/m 13: §600 tot §1.500
  • Niveau 14 t/m 20: §850 tot §2.000
33 procent kans op de gemoedstoestand “Goed gedaan” (Zelfverzekerd +2 – 6 uur). Mocht je Sims in de techneut carrière zitten, dan wordt dit bedrag nog met een factor 0,3 veranderd wanneer je minimaal niveau 6 bezit.

Hacken

Naast de legale manieren om geld te verdienen heeft programmeren ook een duistere kant: het hacken van bedrijven. Dit kan ook al vanaf niveau 2 en levert vaak net iets meer op. Daar staat dan wel tegenover dat de interacties (per bedrijf) een afkoeltijd hebben van 24 uur.

Tip: de upgrade IP-spoofer verhoogd de bedragen met 25 procent. Deze upgrade speel je vrij op niveau 9 van de handigheidsvaardigheid en kost vier Onderdelen voor Algemene Verbeteringen.

Servers

Llamacorn Lijstserv (niveau 2)
  • Niveau 1 t/m 4: §20 tot §50
  • Niveau 5 t/m 7: §60 tot §95
  • Niveau 8 t/m 10: §120 tot §185
  • Niveau 11 t/m 13: §255 tot §345
  • Niveau 14 t/m 15: §325 tot §440
  • Niveau 17 t/m 20: §395 tot §535
Lothario kapitaal (niveau 3)
  • Niveau 1 t/m 5: §45 tot §60
  • Niveau 6 t/m 9: §90 tot §140
  • Niveau 10 t/m 11: §165 tot §245
  • Niveau 12 t/m 14: §240 tot §325
  • Niveau 15 t/m 17: §300 tot §405
  • Niveau 18 t/m 20: §360 tot §485
Landgraaf Systemen (niveau 5)
  • Niveau 1 t/m 7: §75 tot §120
  • Niveau 8 t/m 10: §165 tot §260
  • Niveau 11 t/m 13: §290 tot §390
  • Niveau 14 t/m 16: §400 tot §540
  • Niveau 17 t/m 19: §515 tot §720
  • Niveau 20: §665 tot §900
Nationale Sims Veiligheid (niveau 6)
  • Niveau 1 t/m 9: §160 tot §175
  • Niveau 10 t/m 12: §320 tot §435
  • Niveau 13 t/m 15: §415 tot §565
  • Niveau 16 t/m 18: §560 tot §755
  • Niveau 19 t/m 20: §720 tot §975
PlumBoek (niveau 9)
  • Niveau 1 t/m 9: §180 tot §335
  • Niveau 10 t/m 11: §385 tot §520
  • Niveau 12 t/m 13: §500 tot §860
  • Niveau 14 t/m 15: §635 tot §860
  • Niveau 16 t/m 17: §780 tot §1.060
  • Niveau 18 t/m 20: §940 tot §1.275
Rimpelbil Servers (niveau 10)
  • Niveau 1 t/m 12: §335 tot §705
  • Niveau 13 t/m 15: §620 tot §840
  • Niveau 16 t/m 18: §835 tot §1.130
  • Niveau 19 t/m 20: §1.070 tot §1.450

Supercomputer hacken (niveau 10)

Vanaf niveau 10 bestaat er ook de mogelijkheid een supercomputer te hacken en dat levert dan ook beduidend meer op dan de eerdere opties. De kans dat dit lukt is 70 procent, maar dat kan op verschillende manieren nog worden verbeterd; een factor 1,1428 (tot 80 procent) wanneer het vaardigheidsniveau van de ondeugdvaardigheid hoger is dan 7, en een factor 1,0714 (tot 75 procent) wanneer je Sim geconcentreerd of speels is. Dat geeft het maximale slagingskans van ongeveer 85,7 procent. Gaat het echter mis, dan wordt je zelf gehackt en zal je computer kapotgaan (tenzij ‘ie onbreekbaar is). In tegenstelling tot de andere hack interacties heeft het hacken van de supercomputer een afkoeltijd van 7 dagen.

  • Niveau 1 t/m 9: §200 tot §350
  • Niveau 10 t/m 12: §400 tot §840
  • Niveau 13 t/m 15: §1.006 tot §1.363
  • Niveau 16 t/m 18: §1.238 tot §1.681
  • Niveau 19 t/m 20: §1.475 tot §2.000

Mobiele apps en computergames

De laatste manier om geld te verdienen is door het maken van apps of computergames. Dat kan vanaf respectievelijk niveau 7 en 9 en kost je 24 uur en 36 uur om te maken. Gelukkig hoeft het niet aan één stuk door.

Mobiele apps en computergames leveren vergelijkbaar met gepatenteerde liedjes en uitgegeven boeken dagelijks een hoeveelheid royalties op. Mobiele apps leveren zo de eerste dag gemiddeld §75 op, op dag vijf is dat opgelopen tot §125 waarna het weer afneemt tot §10 op de tiende dag. In het geval van games is dit §125 op de eerste dag, §205 op de vijfde dag en §15 op de tiende dag. De bedragen kunnen daarbij steeds met 30 procent afwijken. Na de tiende dag levert het in beide gevallen niets meer op.

Dag Opbrengst (§)
Mobiele app Game
1 52 – 98 87 – 163
2 61 – 114 101 – 189
3 70 – 130 115 – 215
4 78 – 147 129 – 241
5 87 – 163 143 – 267
6 71 – 133 116 – 218
7 55 – 103 90 – 168
8 39 – 73 63 – 118
9 23 – 43 37 – 69
10 7 – 13 10 – 20

Cheats

Natuurlijk bestaat er ook de mogelijkheid om je Sim’s programmeervaardigheid ineens tot niveau 10 te cheaten. Gebruik daarvoor de cheats TestingCheats true en Stats.set_skill_level Major_Programming 10