Het jaar 2017 wordt voor De Sims 4 afgetrapt met een gloednieuw Game Pack rondom vampiers. Duik in de rol van deze bovennatuurlijke wezens met je speciale vampierkrachten en ga op jacht naar plasma, of kies er juist voor een goedaardige vampier te zijn zonder andere Sims pijn te doen. Het keuze-element speelt ditmaal een belangrijke rol bij vampiers. In deze review leer je daar meer over en kom je erachter of De Sims 4 Vampieren ook echt wat voor je is!
Creëer-een-Sim
Om mooie of juist angstaanjagende vampiers te maken, biedt Creëer-een-Sim je best een aantal nieuwe items om uit te kiezen. Natuurlijk heeft hierbij de typische Victoriaanse vampierkleding, zoals iedereen wel kent uit de films en dergelijke de bovenhand; zoiets kan immers niet ontbreken, en is gelukkig ook goed vertegenwoordigd in het pakket. Aan details en kleurencombinaties ontbreekt het niet en zeker de volledige outfits zijn daarbij naar mijn mening erg geslaagd.
Daarentegen is er ook meer dan dat klassieke alleen. Hoewel de basis daar nog altijd enigszins naar neigt, is ook het moderne aardig verwoord met hier en daar verscheidene speelse en sexy details. Hoewel niet alles ervan even fantastisch is – kijk maar naar het effen topje rechtsonder op de onderstaande screenshot – valt er tegelijkertijd ook weinig over te klagen. Het is al met al een redelijk breed scala waar je voor ieder soort vampier wel iets leuks kunt vinden.
Ook qua accessoires zijn er ook best wat leuke dingetjes toegevoegd. De haarstijlen voor vrouwen hebben bijvoorbeeld best wat originele details meegekregen, maar in het bijzonder vallen in deze categorie toch vooral ook de vijf leggings op. Deze hebben ieder een bepaald eigen patroon welke je prima met én zonder broek kunt dragen. Het zijn dingen die we nog niet eerder voorbij hebben zien komen en, zoals de SimGuru’s al aangaven tijdens de Live Broadcast, zeker een waardevolle toevoeging zijn.
Duistere vorm
Vampiers hebben naast hun reguliere vorm ook de mogelijkheid een extra duistere vorm toe te voegen. Deze extra vorm is helemaal optioneel en bestaat enkel om je vampierSim een soort alternatieve gedaante te geven.
Iedere vorm heeft zo natuurlijk zijn eigen kleding, maar kan bijvoorbeeld ook een eigen lichaamsvorm krijgen. Misschien is je vampier in zijn reguliere vorm gewoon een ‘normale’ Sim, maar ziet hij er in zijn duistere vorm juist bloeddorstig uit! De keus hierin is volledig aan jou.
Je kunt in je duistere vorm komen door typische vleermuisinteracties uit te voeren zoals het gebruiken van je vleermuiskrachten of het bijten van andere Sims. Het hebben van een duistere vorm heeft zoals gezegd verder geen voor- of nadelen, maar kan compleet worden ingevuld door je eigen fantasie.
Kinderen en peuters
Allereerst kan ik over peuters vrij snel zijn: daar is namelijk niks nieuws te vinden. De kinderen hebben met een handjevol items iets meer keuze (een paar haarstijlen en een gehele outfit voor beide sekses), maar niks bijzonders.
Hoewel ik zoiets vaak tegenvallend vind, voelt dat nu niet zo storend. Kinderen en peuters kunnen als vampier zijnde immers toch nagenoeg niks. Als je ze eigenlijk al een vampier kunt noemen dan. Ze hebben namelijk nog geen krachten, geen duistere vorm en naast de ogen vrijwel geen overige uiterlijke vampierkenmerken; ze hebben enkel de vampiergenen welke pas van pas komen als ze tiener zijn. Maar meer daarover later in deze review!
Nieuwe doelen
Verder komt het pakket met drie nieuwe doelen welke zich alle drie richten op een bepaald soort levensstijl als vampier. Wil je bijvoorbeeld een goedaardige vampier zijn die anderen zo min mogelijk pijn wilt doen? Dan kun je de Goede vampier
-opdracht proberen. Anderzijds heb je ook nog een doel dat zich richt op het stichten van een hele vampierfamilie of het worden van een krachtige meestervampier.
Het is goed om te zien dat hier ook (eindelijk) aandacht aan besteed is, aangezien ik dat bij afgelopen game packs en uitbreidingen toch wat heb gemist zo af en toe. Er zijn dan wel geen nieuwe karaktereigenschappen bijgekomen, al kun je je afvragen in hoeverre dat ook echt nodig zou zijn geweest. Vampiers hebben immers toch al een hoop unieke eigenschappen tegenover reguliere Sims en kunnen daarnaast uit verschillende vampierkrachten en -zwaktes kiezen om zich verder te specialiseren ten opzichte van soortgenoten.
Koop- en Bouwmodus
Waar Creëer-een-Sim nog tamelijk divers was, is de Koop- en Bouwmodus duidelijk gespecialiseerd op de klassieke Gotische/Victoriaanse bouwstijl. Die stijl onlosmakelijk verbonden met het mysterieuze en kan dus ook in dit pakket eigenlijk niet ontbreken. Je vindt het mooi of niet, maar desondanks moet toch bekennen dat ik na er een poosje mee te hebben gespeeld aardig onder de indruk ben geraakt van wat dit pakket te bieden heeft.
En dat is op zichzelf al een aardig compliment voor het pakket gezien ik normaal niet zo’n fan ben van de ietwat oubollige stijl. Het heeft een fijne sfeer en zal vooral de bouwers onder ons volgens mij zeker niet teleurstellen. De Sims 4 Vampieren is immers ook geen doorsnee pakket, maar juist eentje die je uitnodigt om er even goed voor te zitten en de tijd te nemen het mooi te maken. Want ‘mooi’ kun je het zeker krijgen.
Goed samenspel met het basisspel
Qua aantallen zijn het zeker niet veel meubels, maar gelukkig matcht de stijl redelijk goed met de eveneens klassiek-gestylede voorwerpen uit het basisspel. Dat komt misschien ook deels doordat het pakket zich vooral focust op de ‘grotere’ hoofdzaken als banken en de kleinere dingen als bijzettafeltjes juist achterwegen laat. En wees eerlijk, zo’n kleine dingen zijn toch vaak prima uitwisselbaar/overbodig waar je de grote zaken juist nodig hebt om de algehele structuur aan te brengen. Ik had daardoor maar weinig moeite met het degelijk opmaken van verschillende kamers, waar dat bij andere pakketten weleens anders is geweest.
Niet dat dat betekent dat het pakket zelf niets nieuws toevoegt: het basisspel is namelijk een stuk neutraler en ‘braver’, terwijl De Sims 4 Vampieren juist met wat excentriekere voorwerpen komt. Vrijwel alle ruimtes komen aan bod, al mis ik persoonlijk de keuken. Ja, er wat keukenkastjes, maar deze zijn maar in drie verschillende kleuren te verkrijgen. Een kooktoestel en dergelijke is er niet en helaas bevat het basisspel hier eigenlijk ook niet echt een passend alternatief vier. Buiten dat kom je in de overige kamers toch al gauw een heel eind.
Decoratie bepalend
Desalniettemin is hetgeen dat zo’n pakket maakt of breekt uiteindelijk toch de decoratie. Meubels zijn allemaal leuk en aardig, maar een passende omgevingssfeer is veel bepalender als je een karakteristiek vampierhuis wilt maken. Gelukkig vervult daarom ook het grootste deel van de voorwerpen (grofweg twee derde zelfs) primair die rol. Naast de gebruikelijk decoratiestukken als schilderijen en vloerkleden vind je hier in het bijzonder aardig wat ‘imperfecties’ voor de muur. Denk hierbij aan scheuren in het beton, afgetrokken behang en spinnenwebben.
Het is dan gelukkig niet zomaar simpel behang, maar juist een soort ‘schilderijen’ voor op de muur. En dan gelukkig ook niet maar één van allen, maar gewoon genoeg om een heel huis mee te kunnen vullen zonder dat het meteen repetitief aan gaat voelen. Een klein minpuntje dat ik er wel bij wil noemen is dat ze (vrijwel) allemaal maar in één kleur te verkrijgen zijn. Hoewel ze in principe nagenoeg overal wel aardig passen, zijn er ook genoeg momenten geweest dat ik eigenlijk liever een nét wat andere tint had gehad. Dat laatste geldt dan met name bij de wat grotere gaten. Dan houd je bijvoorbeeld houten planken over welke niet altijd even mooi matchen bij de rest.
Ook buitenshuis voldoende sfeer
Buitenshuis is er soortgelijke decoratie in de vorm van een groene klimopplant of juist een duistere braambes. Ook hier weer aardig wat keuze qua vormen met gelukkig wél verschillende kleuren om uit te kiezen. Om in de algemene sfeer van het pakket te blijven, kunnen ook de nodige dorre en dode planten niet ontbreken, eveneens wat Gotische aankleding voor het huis. Het ziet er prima uit en zal bouwers absoluut niet teleurstellen. De bestaande huizen in Forgotten Hollow, de nieuwe wereld uit het Game Pack, hieronder kunnen je daarvoor al een aardig beeld geven van de potentie van het pakket, al zijn er genoeg bouwers die er nu al stuk betere dingen mee hebben gedaan. Kijk vooral eens rond in de Galerie voor een sfeerimpressie!
Forgotten Hollow
De nieuwe wereld uit het Game Pack is zoals gezegd dus Forgotten Hollow, niet geheel onverwachts een ietwat duistere plek ergens ver van de bewoonde wereld vandaan, qua sfeer redelijk vergelijkbaar met Midnight Hollow uit De Sims 3 (alleen dan gelukkig niet zo extreem donker). Met langere nachten – en dus minder zonuren – is het een ideale woonplek voor vampiers, al is vooral de omgeving toonaangevend voor het vampierenbestaan. Meer dan in andere buurten zullen er hier daarom dan ook vampiers verschijnen, al kom je ook nog best wat reguliere Sims tegen. Voor een ‘afgelegen’ buurt misschien zelfs wel wat teveel.
Klein
Forgotten Hollow zelf is een redelijk simpele buurt met vier kavels centraal gelegen aan een soort plein en een vijfde huis een stukje verderop op de heuvel. En met die ene zin heb je eigenlijk meteen alles al samengevat dat de buurt praktisch gezien te bieden heeft. Ik weet niet of je realistisch gezien echt meer mag verwachten van een Game Pack, maar dat doet niet af aan het feit dat het wat karig aanvoelt. Iets van een geheime afgelegen buurt vergelijkbaar met hoe Granite Falls dat heeft gedaan, had bijvoorbeeld prima gestaan. Dat geeft ook iets meer ‘verhaal’ aan de buurt. Natuurlijk hebben we Vlad als stichter van Forgotten Hollow om er enigszins wat verhaal aan te geven, maar dat is eigenlijk al alles. Een gemiste kans.
Desondanks heeft die ene buurt inhoudelijk nog wel wat te bieden. Het heeft zo z’n eigen afgelegen (gedenk)plekjes perfect voor verhaalvertellers en de sfeer is zeker ’s nachts vaak geweldig. Je moet er maar net van houden, maar wanneer de wereld gehuld wordt in een mysterieuze mist, het te donker is om echt dingen te zien en de lampen het centrale plein oplichten, is Forgotten Hollow op z’n best. Tegelijkertijd ontbreken ook de klassieke elementen niet zoals (een hoop) vleermuizen en verschillende nep-grafstenen ook niet. Het geeft een leuke afwisseling tegenover de andere buurten, al had ik er vooraf hogere verwachtingen bij.
Vampiers
Uiteindelijk draait het pakket echter toch vooral om vampiers. En vooraf kan ik daarbij zeggen dat ik zelf nooit zo’n fan ben geweest van vampiers of wat voor bovennatuurlijke wezens dan ook. Een goed referentiepunt uit De Sims 3 heb ik dus niet echt, al betekent dat niet dat ik meteen negatief ben over vampiers. Vooraf was ik zelfs best enthousiast over vampiers nu ze speciale vampierkrachten en dergelijke hebben gekregen. Dat enthousiasme is er in de tijd dat ik er tot nu toe mee heb gespeeld bovendien ook zeker niet minder van geworden. Zeker de liefhebbers van wat mystiekere gameplay zullen niet gauw teleurgesteld raken van dit pakket.
Andere behoeftes
Het eerste waar vampiers in verschillen tegenover reguliere Sims is dat ze niet langer te maken hebben met de honger-, energie- en blaasbehoeftes. Daarvoor in de plaats krijgen ze dorst en vampier energie. Dorst is een simpelste van de twee en vereist simpelweg dat vampiers voldoende plasma drinken. De gemakkelijkste manier om aan plasma te komen is – natuurlijk – door andere Sims te bijten. Vriendelijk of agressief, dat is aan jou.
Het hoeft daarentegen niet per se op die manier. Er is namelijk geen regel die voorschrijft hoe je een vampier moet zijn. Wil je liever een ‘sociale’ vampier zijn, dan kun je ervoor kiezen de plasmaplant te telen om zo op een vegetarische manier aan je plasma te komen. Het tekent toch wel dat vampiers niet zozeer zomaar even zijn toegevoegd, maar gelukkig echt zijn uitgewerkt. Er is over nagedacht en dat merk je wel in meerdere aspecten van het Game Pack.
Zonlicht
Opvallend detail is overigens dat je vampierSims nooit aan dorst zullen overlijden. Het doet misschien pijn, maar meer dan dat ook niet. Ondanks dat hebben vampiers het zeker niet altijd even makkelijk, misschien zelfs nog wel moeilijker dan reguliere Sims. En daarmee duid ik met name op de zon, want die kan vampiers echt héél snel fataal worden. Sneller dan alle andere doodsoorzaken, dus eventjes niet goed opletten kan al gauw vervelende gevolgen krijgen.
Zon werkt namelijk in op de tweede nieuwe behoefte van vampiers: vampier energie. Vampier energie zou je kunnen vergelijken met de gewone energiebehoefte, alleen dan uitgebreider; naast zonlicht verbruiken bijvoorbeeld ook je vampierkrachten een deel van je energie. Dan kan het soms hard gaan en zul je je snel aan de situatie moeten aanpassen. Een snelle duistere meditatie is vaak een logische stap voor een snelle energieboost, al heb je op de lange termijn toch het meeste aan het nemen van een lange winterslaap in je traditionele doodskist. Leuk detail; het heeft zelfs z’n eigen O jaa-plek en bijbehorende animatie gekregen!
Overdag ben je dus al gauw tot binnenblijven gedoemd, al blijven vampiers toch vooral nachtwezens; overdag slapen en ’s nachts op pad gaan en ongevraagd de huizen van nietsvermoedende, slapende Sims binnengaan op jacht naar plasma, blijft toch de hoofdzaak van het vampiersbestaan. Toch is het niet altijd even praktisch om aan dat ritme vast te houden, zeker niet als je Sim ernaast ook nog werkt. Gelukkig is er ook binnenshuis voor enkele nieuwe activiteiten gezorgd mocht je in die situatie belanden.
Pijporgel en Vampierkennis
Al snel springen daarbij de twee nieuwe vaardigheden op het oog: Pijporgel en Vampierkennis. De eerste is nagenoeg gelijk aan de eerdere muziekvaardigheid, al kan het eigenlijk ook niet ontbreken in een dergelijk pakket. Naast de kenmerkende vampierdeuntjes is de vaardigheid echter ook prima te gebruiken door gewone Sims los van het vampiers.
Hiernaast, en veel belangrijker voor het pakket, is er ook nog een tweede vaardigheid, namelijk vampierkennis. Vampierkennis leert je Sims (zowel vampiers als ook niet-vampiers) over hoe een vampier leeft en wat hij allemaal kan door middel van het lezen van boeken of het opzoeken van informatie op het internet. Voor vampiers zorgt het vooral voor wat extra trucjes om te leren overleven in de wereld van vampieren. Denk daarbij aan het maken van plasma om hun dorst snel te herstellen. Later kom je ook een aantal verschillende speciale drankjes tegen, waarmee je je bijvoorbeeld tijdelijk tegen zonlicht kunt beschermen. Je hebt het zeker niet per se nodig, maar het kan handig zijn.
Normale Sims leren zich anderzijds vooral te wapenen tegen vampiers. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een knoflookkrans tegen de krachten van een vampier. Het is een leuke tweedeling, al had er naar mijn mening voor vampiers nog wel wat meer in mogen zitten. Wat meer vrij te spelen interacties had mij wel leuk geleken bijvoorbeeld, en misschien dat het aspect van het leren een vampier te worden er ook wat duidelijker in naar voren had kunnen worden gebracht. Alle belangrijke dingen kun je namelijk meteen. Het was misschien leuk voor kinderen geweest, al zal dat reëel gezien te veel worden voor een Game Pack alleen.
Vampierkrachten en -zwaktes
Kennis is echter niet het enige waarin vampierSims zich kunnen verbeteren. Waar vampiers namelijk pas echt interessant worden, zijn de speciale vampierkrachten waaruit ze kunnen kiezen. Krachten kunnen worden gekocht voor zogenaamde krachtpunten. Deze krachtpunten kunnen dan weer worden verworven middels het uitvoeren van allerlei vampierinteracties en daarmee tegelijkertijd het verhogen van je vampierrang.
Qua krachten zijn er ook best nog wel wat leuke dingen om uit te kiezen. Meteen op het begin heb je bijvoorbeeld al de keuze uit een vleermuisvorm voor je vampier. Als vleermuis kan hij zich beduidend sneller, maar tegelijkertijd ook ongezien verplaatsen. Ook de wat meer praktische dingen als zonbestendigheid, andere Sims kunnen transformeren in vampiers, en het meteen kunnen bepalen van iemands karaktereigenschappen komen voorbij. Met 25 verschillende krachten waarbij er sommigen ook nog eens uit verschillende niveaus bestaan, valt er zeker genoeg te kiezen. Je kunt jezelf goed specialiseren als vampier zijnde, iets dat ervoor zorgt dat twee vampiers nog zeker niet hetzelfde spelen.
Zwaktes houden vampiers in balans
Het ‘leuke’ van dit pakket is dat het je ook forceert zwaktes te kiezen om je krachten te compenseren. Het zorgt ervoor dat je Sims niet langer maar zorgeloos alles kunnen, maar juist wat bedachtzamer zult moeten kiezen. Zwaktes werkelijk altijd passief, dus heb je er ook vrijwel altijd wel last van. Je bent ook hier echter vrij om te kiezen wat je wil, alleen zult dus wel beter moeten nadenken over wat voor soort effecten dat nou heeft op jou Sim’s levensstijl. Neem bijvoorbeeld het derde niveau van de dunne huid-zwakte; dan kun je haast niet meer over straat overdag aangezien je Sim dan vrijwel meteen zal overlijden aan te veel zonlicht! Anderzijds heb je ook zwaktes als enkel kunnen slapen in doodskisten waar je als vampier prima omheen kunt werken, maar toch wat extra aandacht vraagt. Je kunt het jezelf hierin zo moeilijk maken als je wil.
Conclusie
De Sims 4 Vampieren is misschien wel hét schoolvoorbeeld van waarom we nu Game Packs hebben; te klein om er een hele uitbreiding omheen te bouwen, maar te groot voor een accessoirespakket of als bijproduct in een uitbreiding. Dat zagen we bijvoorbeeld ook al bij aliens uit De Sims 4 Aan het Werk; op het eerste oog een leuke toevoeging, maar tegelijkertijd ook vrijwel overbodig gezien de geringe nieuwe features ervan. De Sims 4 Vampiers pakt dat gelukkig anders aan; het introduceert niet alleen de vampiers, maar ook echt verschillende manieren om je erin te kunnen verdiepen. Kies hoe jij als vampier wilt leven en vul dat aan met bijpassende vampierkrachten en -zwaktes.
In dat opzicht ben ik blij dat eerdere uitbreidingen geen nieuwe levensvormen meebrachten en de ontwikkelaars hebben gewacht tot zo’n Game Pack. Want zelfs al ben je geen fan van bovennatuurlijke wezens – mijzelf dus inbegrepen – dan nog valt moeilijk te ontkennen dat De Sims 4 Vampieren kwalitatief misschien wel het beste Game Pack is tot nu toe. Het zal desondanks tegelijkertijd ook niemand verbazen dat vampiers en het bovennatuurlijke je wel enigszins moeten interesseren wil je er echt langdurige waarde uit kunnen halen. Ik heb bijvoorbeeld genoten van het schrijven van deze review, maar ben er tegelijkertijd ook vrij zeker van dat ik niet veel meer met vampiers ga doen, naast er dan wat gidsen en dergelijke over schrijven. Misschien dat je de Koop- en Bouwmodus er nog wel buiten kunt gebruiken, maar meer dan dat eigenlijk ook niet.
Maar wat maakt dat nou eigenlijk uit? Nee, naar mijn mening niet. Het is en blijft namelijk een Game Pack en die zijn juist bedoeld om een product te creëren dat zich echt specialiseert op een specifieke spelersgroep. Lang niet iedereen vindt nou eenmaal hetzelfde leuk. Het enige noemenswaardige dat me los hiervan nog wel teleurstelt is de wereld. Het voelt te klein aan, ondanks de potentie die het had kunnen hebben. Een smet op een verder vrij keurig rapportcijfer.
Beoordeling: 8,0
De Sims 4 Vampiers is misschien wel het beste Game Pack tot nu toe. Naast het feit dat het thema zich sowieso erg mooi laat inkleuren door een Game Pack, is ook de inhoud goed doordacht en uitgewerkt. Met vampierkrachten en -zwaktes word je aangemoedigd je eigen verhaal te maken en samen met de content van Creëer-een-Sim is er genoeg variatie om daar een passende basis voor aan te leggen. Alleen Forgotten is ietwat limiterend in die zin: met vijf kavels is het een erg kleine wereld geworden, al is dat een te klein puntje om de pret te mogen verpesten.
Rudy
- Item gereviewd: De Sims 4 Vampieren
- Prijs: € 20,00
Subonderelen
Creëer-een-Sim: | |
---|---|
Koop- en Bouwmodus: | |
Forgotten Hollow: | |
Vampiers: | |
Gameplay: |