Met nog precies drie weken te gaan tot de officiële release van De Sims 4 Aan het Werk hebben Imme en Rudy, samen met een aantal andere fansites, op donderdag 12 maart de uitbreiding alvast een paar uur mogen proberen op het kantoor van EA Benelux. Ondanks dat we niet veel tijd hadden om te spelen en echt diep in de carrières te duiken, hebben we toch al een aardige impressie kunnen opdoen van wat de uitbreiding uiteindelijk te bieden zal hebben. We mochten maar tien screenshots mee naar huis nemen, maar desondanks hopen we jullie toch alvast een aardig beeld te kunnen geven over De Sims 4 Aan het Werk in deze preview!
De dag zelf waren we een half uurtje te vroeg, wat betekende dat we nog even in de hal moesten wachten totdat de eerste sessie met niet-Simsfansites afgelopen was. Dit was een mooi moment om elkaar even te leren kennen en natuurlijk te praten over wat er ging komen. Om 13:00 uur was het dan tijd om naar binnen te gaan. Onder het genot van een lekker zoet drankje konden we langzamerhand de rest van de fansites zien binnenkomen en kon het event toch echt gaan beginnen.
In eerste instantie werden we naar een vergaderzaal geleid waar we een demo te zien zouden krijgen. Deze demo werd gegeven door Azure Bowie, een producer van het De Sims 4 team. Na een half uurtje waren we weer helemaal bij met de nieuwtjes van de uitbreidingen en werd ook de releasedatum van 2 april vrijgegeven. Vervolgens was het toch ook echt tijd om de uitbreiding eindelijk zelf eens te gaan proberen. Met veertien man schoven we aan aan één lange tafel en konden we ‘aan het werk’ worden gezet. Maar er was die dag ook meer dan alleen Aan het Werk! De Sims bestaat namelijk 15 jaar en dat moest die dag ook gevierd worden. Met een heerlijke taart werd de dag in stijl afgesloten!
Al met al was het een geslaagde dag geworden. Veel plezier met het lezen van de preview! Als er nog vragen zijn over de uitbreiding na het lezen van de preview, mag je ze natuurlijk altijd posten op ons forum. We zullen ons best doen om jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
Wij willen nog graag EA Benelux bedanken voor de mogelijkheid om de uitbreiding alvast te mogen spelen en voor de gezellige dag zelf!
Politieagent
Een normale dag in het leven van een agent begint altijd op kantoor. Het kantoor is alleen te bereiken via de politiecarrière en bevindt zich dus ook niet op de kaart, maar is daarentegen wel gewoon te bewerken als je er als agent bent. Het bevat verder verschillende verhoorkamers, een cel, een werk- en analyseplek en ook nog een fitnessruimte. Omdat je je Sims in Aan het Werk echt kunt besturen op het werk, ben je vanaf hier ook vrij om te doen wat je wilt, maar daarbij moet je je werkprestaties natuurlijk niet vergeten! Bij alle drie de carrières vind je linksboven, net zoals bij feesten en afspraakjes, een progressiebalk met daaronder een aantal doelen. Daarmee wordt je eigenlijk al vrij aardig door je werkdag heen geleid, maar heb je zelf nog wel genoeg keuze hoe je je dag wilt invullen. Op het politiekantoor is zo het eerste wat je moet doen dus ook naar de computer toegaan om een nieuwe zaak te zoeken, waarna je Sim zal vertrekken naar het plaats delict om aanwijzingen te gaan zoeken.
Eenmaal op het plaats delict aangekomen, tref je daar al een paar andere agenten aan die de plaats delict allemaal al het onderzoeken zijn. Zelf kun je ook meteen starten met het zoeken naar aanwijzingen. Door op de grond te klikken en Aanwijzingen zoeken te selecteren, verschijnt er op de grond onder je Sim een soort van kleine gele radar die aanwijzingen in een straal van drie à vier hokjes doet laten glinsteren. Toch blijft het in de praktijk, en zeker ook de eerste keren, nog aardig lastig zoeken naar aanwijzingen, want zeker in huis mis je vaak nog zo’n glinsteringen en dat biedt gelukkig nog enige uitdaging. Daarentegen zal een normale werkdag normaliter wel genoeg tijd bieden om voldoende aanwijzingen te vinden. Aanwijzingen kun je vervolgens fotograferen en verzamelen zodat ze op kantoor verder kunnen worden geanalyseerd. Als laatste moet er ter plekke bovendien nog worden gezorgd voor een getuigenis van een aanwezige Sim, en kan er eventueel nog informatie met andere agenten worden uitgewisseld.
Daarna zit het onderzoek op de plaats delict erop en kunnen de aanwijzingen worden onderzocht in het chemische analyse-apparaat op het kantoor waarna de gevonden resultaten kunnen worden ingevoerd op de computer. Als alles is gelukt krijg je een melding dat de rechercheur je resultaten goed kan gebruiken en is je Sim je wel zo goed als aan het einde van zijn of haar werkdag gekomen. Om een echt onderzoek af te ronden ben je zo een aantal werkdagen verder voordat er echt een verdachte kan worden aangewezen. Op dat moment kun je ook mugshots, een foto van de verdachte, maken en de dader opsluiten in de cel.
Dokter
In dezelfde buurt als waar het politiebureau staat, is ook het ziekenhuis te vinden. De eerste taak die onze Sim als arts kreeg was eerst wat collega’s te leren kennen en een kopje koffie naar binnen werken. Vervolgens kan je op de computer werken aan documenten van Sims. In het ziekenhuis zijn verder verschillende kamers met ziekenhuisbedden te vinden. Op deze bedden zitten patiënten te wachten op hulp van een arts en het doel van een arts is dan ook natuurlijk om die patiënten te gaan helpen. Als arts kan je op deze Sims klikken en verschillende interacties uitvoeren zoals de patiënt eten geven, de patiënt onderzoeken en de patiënt behandelen voor de vastgestelde diagnose. Aan de hand van verschillende interacties kun je vaststellen welke ziektes de patiënt heeft en hem uiteindelijk ook te genezen. Bij de balie voorin het ziekenhuis kan je ook medicijnen kopen om die later te gebruiken waar nodig.
Het ziekenhuis heeft daarnaast ook een andere interessante machine, namelijk de Bevallingsmachine. Voortaan kun je inderdaad in het ziekenhuis bevallen en ook dit is een taak die je als arts kunt krijgen. Als je Sim zwanger is en moet gaan bevallen, kan je ervoor kiezen om in het ziekenhuis te bevallen. Je Sim zal dan naar het ziekenhuis reizen en richting deze machine gaan. Een arts zal dan helpen bij de bevalling.
Wetenschapper
Bij het beroep van wetenschapper is het natuurlijk de bedoeling om dingen uit te vinden. Eenmaal op je werkplek aangekomen, een soort hangar midden in de woestijn van Oasis Springs, kun je als een ‘gewone’ uitvinder binnen vanalles doen. Op het werk zijn er een hoop verschillende apparaten te vinden voor je Sims om aan te werken. Zo is er een tafel waaraan je metalen en planten kan analyseren, een speciale tafel voor het experimenteren en maken van serums en de ontwikkelmachine waaraan Sims kunnen brainstormen of apparaten kunnen ontwerpen. Ook kan je als wetenschapper je collega’s om metalen en kruiden vragen die later dan weer geanalyseerd kunnen worden. Op werkdagen is er eigenlijk van alles te doen en dat maakt de wetenschapperscarrière ook aardig divers.
Ook na werktijd blijft het leuk om met je uitvindingen te spelen. De drankjes die je hebt gecreëerd kun je zelf opdrinken of juist andere Sims laten drinken maar ook uitvindingen als de Simstraal kunnen je Sims gebruiken om andere Sims mee te bevriezen of juiste te hersenspoelen om ze allerlei gekke dingen te laten doen. Ook kunnen voorwerpen ermee worden getransformeerd tot andere, soortgelijke, voorwerpen. Natuurlijk gaat zoiets ook wel een keertje fout waardoor er een brand ontstaat. Gelukkig valt zo’n brandje trouwens zo te ‘blussen’ met de vriesstraal. Uitvinden is in meer opzichten toch wel een gevaarlijk beroep. In de presentatie vooraf werd bijvoorbeeld ook al verteld dat uitvinders wel vaker moesten oppassen bij bijvoorbeeld het gebruiken van een rode knop. Jammer genoeg zijn er alleen geen nieuwe manieren van overlijden van Sims bijgekomen en hoeven uitvinders dus niet te vrezen voor een of andere nieuwe doodsoorzaak.
Het belangrijkste wat je kunt uitvinden is toch wel het Wormholgat naar je alienwereld Sixam. In de korte tijd dat we het zelf konden spelen is het ons geen van beide gelukt om het portaal al echt te maken, maar gelukkig kregen we een uurtje voor tijd nog een save van EA met een al aanwezige poort. Eenmaal door de poort krijg je weer een laadscherm te zien en vervolgens ook de wereld. Qua grootte is het redelijk vergelijkbaar met de verborgen buurten van de andere werelden. Wat hier voornamelijk te vinden is, zijn speciale verzamelobjecten zoals stenen die bijvoorbeeld nodig hebt om te onderzoeken in het lab en voortgang te maken binnen de carrière.
Bij een alienwereld verwacht je natuurlijk ook aliens. Daar zit alleen een addertje onder het gras. De alienwereld kan namelijk op twee verschillende manieren spawnen: als je pech hebt is de wereld namelijk helemaal leeg en valt er letterlijk niks te beleven, maar als je geluk hebt, dan tref je er juist de meest idiote kavel van De Sims 4 aan waar op dat moment een hoop aliens een eigen ‘mensenfeest’ geven. Gelukkig hebben we dit tijdens het event wel een keertje weten mee te maken en het maakt de wereld toch wel een stuk leuker. Aliens kun je trouwens ook gewoon in de gewone wereld tegenkomen want ook nu kunnen mannelijke Sims weer ontvoerd worden door aliens en zwanger raken van een aliensim. De satellietschotel, een andere mogelijke uitvinding, kan de kans dat de aliens langskomen vergroten of verkleinen. Als je Sim met een alien bevriend weet te raken, kan je hem ook vragen DNA af te staan wat in het lab verder onderzocht kan worden. Een ander grappig feitje is trouwens dat aliens een soort ’transformatiepak’ hebben waardoor ze zomaar de vorm van een normale Sim kunnen aannemen. Je weet dus nooit of die gezellig buurtbewoner wel echt is wie hij lijkt te zijn! Aliens kunnen trouwens ook gewoon in Creëer een Sim worden gemaakt voor als je geen zin hebt om ze helemaal te zoeken.
Winkels
In Aan het Werk is het ook nog mogelijk een eigen winkel te openen. Door via je Sim’s telefoon de optie [i]Winkel kopen[/i] te selecteren, kun je een kavel kiezen om je winkel op te openen. Speciaal voor deze winkels heeft Aan het Werk ook een nieuwe wereld genaamd Magnolia Promenade, hoewel je dat in onze ogen eigenlijk geen wereld kan noemen. De wereld bevat namelijk maar één buurt met in totaal vier kavels en lijkt daarmee ook eerder op een uitbreiding van Willow Creek dan echt een aparte wereld. Toch ziet de buurt er nog altijd prima geschikt uit als decor voor een (zeer kleine) winkelstraat. In de buurt zijn er al drie bestaande winkels aanwezig die je zo kan overnemen, of een lege kavels als je toch helemaal zelf wilt beginnen. Nadat je een winkel hebt geselecteerd, kun je geld overboeken naar de kas van de winkel en echt beginnen met je eigen winkel.
Dan is het eerst nog wel de vraag wat je precies wil gaan verkopen en daarin heb je een zeer ruime keuze. Praktisch gezien kun je letterlijk zo’n beetje alles wel verkopen wat los en vast zit aan je winkel. In leefmodus kun je instellen welke voorwerpen verkoopbaar zijn en welke niet. In ons spel hebben we zo bijvoorbeeld een bloemenzaak geopend en alle bloemen in de etalage verkoopbaar gemaakt, maar je zou net zo goed een eigen meubelzaak of zelfs een soort van kringloopwinkel kunnen beginnen. Feitelijk heb je hierin eindeloos veel mogelijkheden en zou je zelfs alles kunnen combineren in één winkel. Zelfs eten kan op deze manier worden verkocht en in combinatie met de nieuwe bakkersvaardigheid bestaat er daarmee ook de mogelijk om een eigen bakkerij te openen. De bakkersvaardigheid is op zich redelijk vergelijkbaar met de (culinaire) kookvaardigheid, maar dan met allerlei bakkersgerechten zoals broodstengels of donuts. Als laatste kun je bovendien met de paspoppen je eigen kleding sets ontwerpen in Creëer een Sim en die dan verkopen. Dit zie je bijvoorbeeld ook veel terug in de bestaande winkels in Magnolia Promenade. In totaal zitten er acht verschillende paspoppen in het spel welke je ieder nog in vijf verschillende houdingen zoals speels of zakelijk kunt plaatsen.
Nu je je winkel af hebt, is het eerst zaak via de kassa de prijzen van producten te regelen en eventueel reclame te maken of personeel aan te nemen. Je personeel heeft altijd drie verschillende vaardigheden, namelijk wat hun verkoopervaring is, hoe actief ze werken en hoe goed ze zijn in het schoonmaken en onderhouden van de winkel. Aan de hand daarvan kun je gemakkelijk zien welk personeelslid je het liefste op welke positie wilt hebben. Als dat alles geregeld is, kan de winkel dan echt open. Helaas is een winkel wel alleen maar open als je actieve Sim aanwezig is op de kavel. Zelfs al heb je een paar man personeel aangenomen, dan nog moet er altijd een actieve Sim op de kavel zijn. Dit gebeurt ook als je even snel wisselt naar een Sim thuis. Maar als je winkel dan open is, komen er al vrij snel aardig wat Sims aangelopen naar je winkel. Meestal had ik zo wel een stuk of acht klanten tegelijk in de winkel. Klanten zullen altijd eerst even rondlopen in de winkel of, in het geval van een kledingwinkel, soms ook kleding sets uittesten. Dat proces kun je herkennen aan een blauw balkje boven je klanten, vergelijkbaar met de vaardigheidsbalkjes. Tegelijkertijd kun je als winkeleigenaar je klanten ook allerlei advies geven of overhalen bepaalde items te kopen. Zodra ze klaar zijn met winkelen verdwijnt het blauwe balkje en komt er een wolkje met een blauwe winkelwagen boven hun hoofd. Dat is het moment dat je klanten willen afrekenen, maar om je klanten tevreden te houden is het de bedoeling om dit zo snel mogelijk te doen, want als het te lang duurt, zullen je klanten vertrekken. Hier merk je wel al gauw dat je dit met maar één Sim nooit gaat halen en dat het toch echt wel aan te raden is, óf personeel aan te nemen, óf met meerder Sims uit je huishouden tegelijk de winkel te runnen. Als je winkel dan goed begint te lopen, krijg je ook nog de mogelijkheid om voordeelpunten in te wisselen voor bonussen, eigenlijk een soort karaktereigenschappen van je winkel, zoals de mogelijkheid om sneller af te rekenen of meer personeel aan te nemen.
Creëer een Sim en Bouw- en Koopmodus
Creëer een Sim
In Creëer een Sim tref je vooral kleding aan om te gebruiken voor je winkel. Enerzijds zijn er een paar kledingstukken aanwezig die je voornamelijk kunt gebruiken als outfit voor je werknemers. Zo zijn er een paar jasjes en de wat formelere kleding en pakken, maar anderzijds is het toch vooral modekleding om te kunnen verkopen. De kleding ziet er op zich gewoon prima uit, maar mist misschien in enkele gevallen wel wat originaliteit ten opzichte van het basisspel. In totaal zijn er 9 tops, 4 broeken en 3 outfits voor heren en 8 tops, 4 broeken en 4 outfits voor de dames. Verder is er ook aardig wat nieuwe make-up in de vorm van oogschaduw, lippenstift en schmink, maar dat zal waarschijnlijk weinig gebruikt worden als je je Sim er niet letterlijk als een clown wil laten uitzien. Voor de kinderen zijn er ook een 2 nieuwe tops en 4 broeken voor de jongens en 4 tops en 4 broeken voor de meisjes. Ook zijn er twee haarstijlen bij gekomen, waarvan er maar eentje voor jongens kan worden gebruikt. Op zich is ook hier alles wel in de stijl van de mode kleding. Hoewel de haarstijlen misschien iets te hip zijn vergeleken met de rest pakket, is de kwaliteit ook hier over het algemeen wel positief te noemen.
Toch zijn er voor een arts, agent of onderzoeker verrassend genoeg geen enkele nieuwe outfit te vinden naast de werkoutfits. Niet dat je dat echt nodig zult hebben, maar mocht je een keer echt in je beroep willen opgaan, dan was zoiets toch leuk geweest. Iets anders wat wel nog echt mist zijn nieuwe doelen en karaktereigenschappen. Op het ogenblik is er namelijk nog geen beide überhaupt aanwezig en dat is toch jammer. Zeker voor het runnen van een winkel had er best een nieuw doel mogen zijn. Natuurlijk heb je nu wel de bonussen die je bij winkels kunt vrijspelen, maar in Creëer een Sim hadden we er toch ook wel een paar verwacht.
Koop- en Bouwmodus
Tijdens de preview zijn we nog niet heel uitgebreid in de bouw- en koopmodus gedoken, maar globaal vind je daar zo’n vier verschillende stijlen in terug. Als eerste hebben alle drie de beroepen ieder een stuk of twintig à dertig eigen items welke op zich allemaal goed bij hun eigen thema lijken te passen. Ze hebben ook alle drie items die je alleen kunt vinden op die desbetreffende werkplek zoals bijvoorbeeld de operatietafel. Over het algemeen ziet het er allemaal wel goed uit past het qua stijl ook aardig bij de thema’s van de werkpleken. De overige voorwerpen zijn qua stijl vooral retro of modern en worden het meest in de winkels gebruikt, maar passen feitelijk ook gewoon bij de meubels van de beroepen. Daar vindt je ook een hoop vitrines en andere voorwerpen voor je winkel. De meubels zien er al met al zeer netjes en afgewerkt uit en zijn zeker ook buiten dit uitbreidingspakket in gewone huizen prima te gebruiken.
Tegelijkertijd met de release van De Sims 4 Aan het Werk zal er ook een patch voor het basisspel worden vrijgegeven met de kelders. Tijdens het event konden we ook al even met kelders spelen en met kelders kun je op het moment precies praktisch gezien hetzelfde als in De Sims 3. Nu is het alleen wel zo dat je maximaal 2 verdiepingen aan kelders kunt bouwen. Bovendien geeft de patch de mogelijk om ook nog eens een extra verdieping bovenop je huis te maken, waardoor je bovengronds maximaal vier verdiepingen kunt plaatsen.
Conclusie
Rudy
Ondanks dat die paar uur eigenlijk te kort waren om echt een oordeel te kunnen vellen over De Sims 4 Aan het Werk, heeft de uitbreiding me tot nu toe zeker goed vermaakt. De nieuwe beroepen zijn erg leuk om mee te spelen en hebben ook zeker aardig wat diepgang. Misschien dat de beroepen op de lange termijn wel wat eentonig worden, maar al met al lijkt er voorlopig nog wel genoeg te ontdekken en is het bovendien een stuk beter dan de manier waarop de andere beroepen werken. Ook winkels zijn er leuk om mee te spelen en hebben ook aardig wat mogelijkheden. Het jammere hiervan is wel dat je per se op de kavel van je winkel moet blijven, wil je ervoor zorgen dat de winkel open blijft. Desalniettemin verwacht ik de winkels nog best vaak terug te zien bij Simmers omdat het concept op zich best goed en leuk in elkaar zit waardoor het volgens mij uiteindelijk best breed inzetbaar kan zijn. Over het algemeen lijkt het me dus een prima uitbreiding te gaan worden en kijk ik zeker uit naar het uiteindelijke spel!
Imme
Het was een hartstikke leuke dag en ik heb genoten van het spelen van de nieuwe uitbreiding. Het was, zoals Rudy ook al zei, wel wat kort om écht alles goed te kunnen ontdekken in het spel, maar het ziet er veelbelovend uit. De beroepen lijken goed uitgewerkt en de doelen die je worden gesteld tijdens het werken zijn erg leuk en fijn. Op deze manier leer je in het begin snel wat je allemaal kan met het gekozen beroep. Voor hoe lang deze beroepen leuk blijven om te spelen, durf ik niet te zeggen. Misschien dat het op een gegeven moment wat eentonig wordt om te spelen. De optie om zelf een winkel te openen is een hele leuke toevoeging! Vooral het feit dat je de vrijheid hebt om zelf te kiezen wat je wil gaan verkopen is erg fijn. Door deze vrijheid zal het spelen met een winkel ook niet snel gaan vervelen. Al met al lijkt het een leuke uitbreiding te worden en ik ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke versie van het spel!