In het uitbreidingspakket De Sims 4 Aan het Werk heb je de mogelijkheid tot het openen van je eigen winkel. In een winkel kun je eigenlijk zo goed als alles wat los en vast zit, van gevonden verzamelobjecten tot kledingstukken, wel zo’n beetje verkopen. Zodra je winkel een beetje begint te lopen, krijg je langzamerhand steeds meer klanten en kan het nodig zijn om personeel aan te nemen of speciale verkoopvoordelen te kopen om je winkel in goede banen te blijven kunnen leiden. In deze gids vertellen we je meer over het runnen van een succesvolle winkel en waar je op moet letten. Omdat het teveel was om op één pagina te zetten, is deze gids verdeeld over drie pagina’s:
| Winkels | Klanten | Werknemers |
Magnolia Promenade
Magnolia Promenade is de nieuwe wereld van uitbreidingspakket De Sims 4 Aan het Werk en is voornamelijk gericht op het openen van winkels. De wereld is al met al niet heel groot en bevat ook maar één buurt met daarin vier kavels. Drie daarvan zijn bebouwd met bestaande winkels en de vierde kan worden gebruikt voor je eigen winkel (of natuurlijk als ‘gewone’ kavel). Overigens ben je niet eens gelimiteerd tot de kavels van Magnolia Promenade als je een winkel wilt beginnen; in elke wereld waar je in kunt wonen, kun je een winkel openen. Alleen in vakantiewerelden (zoals Granite Falls) zal dit niet gaan.
Het openen van een winkel
Om een winkel te kunnen openen zul je eerst een nieuwe kavel moeten kopen. Dit komt omdat de winkel niet op je thuiskavels mag worden geplaatst en echt los van je huis moet staan. Een kavel kopen kan via de computer of via je Sim’s telefoon door de optie Een winkel kopen
te selecteren. Op de computer is deze optie te vinden onder de groep Huishouden…
en op de telefoon op het tabblad Carrière/huishouden
. Hierna kom je op het scherm waar je kunt selecteren in welke wereld je je winkel wilt en vervolgens welke kavel. Als dit voltooid is, reis je af naar je gekochte kavel en verschijnt er de melding hoeveel geld je wilt overmaken vanuit het kapitaal van je huishouden naar het kapitaal van je winkel. Dit komt omdat het kapitaal van winkel gescheiden is van kapitaal van je winkel. Gemaakte winst komt dus ook nooit direct in het kapitaal van je huishouden terecht, maar zul je eerst over moeten maken vanuit het kapitaal van de winkel.
Producten verkopen
Om je winkel te kunnen openen heb je feitelijk maar twee dingen nodig: ten eerste heb je een kassa nodig met daarbij een plek waar je het op kunt zetten en ten tweede tenminste één voorwerp om te verkopen. In een winkel kun je vrijwel elk voorwerp uit de koopmodus of uit de collecties wel verkopen. De enige uitzonderingen hierop zijn voorwerpen waarmee je geen interacties kunt uitvoeren (zoals gordijnen of tafels), vloerkleden en natuurlijk de kassa zelf. Om een voorwerp als verkoopbaar in te stellen, moet je op het desbetreffende voorwerp klikken en vervolgens de optie Te koop zetten
of, als je het niet meer wilt verkopen, de optie Als niet te koop instellen
. Om snel te kunnen zien welke voorwerpen in je winkel te koop staan, bestaat er bij de kassa de actie Aanbiedingssticker (de)activeren
. Wanneer dit aanstaat, verschijnt er bij elk product dat te koop staat een rood prijskaartje.
Producten aanvullen
Verkochte producten zijn te herkennen aan het bordje met daarop een kassa met een rode streep erdoorheen. Nu heb je de keuze om of het bordje (en dus ook het product) volledig weg te doen (Bord verwijderen
) of het product weer aan te vullen tegen de oorspronkelijke waarde (Product aanvullen
). Het aanvullen van producten duurt ongeveer 30 minuten, maar kan door de winkelvoordelen Sneller aanvullen (klein) (tot 20 minuten) en Sneller aanvullen (groot) (tot 15 minuten) worden verkort. Ook kun je werknemers de taak geven alle spullen aan te laten vullen. De tijd die een werknemer erover doet, is afhankelijk van hoe goed zijn Onderhoud vaardigheid is.
Winkelpaneel
Een van de belangrijkste menu’s die je in de gaten moet houden na het openen van je winkel is het Winkelpaneel. Rechtsonder op je scherm vind je, als je een winkel hebt geopend, een nieuw icoontje naast het icoontje van de behoeftes met daarop een kassa; dat is dus je winkel paneel. Op dat paneel heb je de mogelijkheid om alle belangrijke zaken van je winkel in één scherm te managen. Veel van deze zaken zijn overigens ook via de kassa te bereiken.
- Winkel openen/sluiten
- Bovenaan het paneel is een grote knop te vinden met daarom de tekst ‘Gesloten’ of ‘Open’ waarmee je je winkel respectievelijk kunt openen of sluiten.
- Prijswinst
- Daaronder kun je selecteren hoeveel procent duurder je je producten maakt. Je hebt hierbij de keuze uit Korting – 5%, Aanbieding – 15%, Normaal – 25%, Prijzig 50% en Exorbitant – 100%. Hoe duurder je producten, hoe lager de vraag.
- Netto winst
- In het midden van het paneel staan drie gegevens; de hoeveelheid verkochte producten, de hoeveelheid onkosten (salaris, aanvullen van producten en advertentiekosten) en de netto winst (de omzet min de onkosten) van die dag.
- Bedrijfskapitaal
- Linksonder op het paneel staat de knop voor het managen van het bedrijfskapitaal met daarlangs de totale hoeveelheid kapitaal van je winkel. Vanuit daar kun je geld overmaken vanuit je eigen kapitaal naar die van je winkel of andersom.
- Voordeelpunten
- In het midden onderaan bevindt zich het menu waarin je je voordeelpunten kunt uitgeven aan verkoopvoordelen met daarnaast je totale hoeveelheid voordeelpunten.
- Werknemers managen
- Rechtsonder staan drie knoppen. De linker is voor het managen van je werknemers. Vanuit hier kun je werknemers aannemen of ontslaan.
- Bedrijfsuniform
- De middelste knop is voor het aanpassen van je bedrijfsuniform in Creëer een Sim.
- Winkel verkopen
- De knop helemaal rechtsonder is voor het verkopen van je winkel.
Verkoopvoordelen
Voor elke succesvolle verkoop of interactie met je klanten verdien je voordeelpunten. 5 punten voor het uitvoeren van een winkelinteractie, 10 voordeelpunten voor het aanvullen van producten en 15 punten voor het verkopen van producten. Voordeelpunten zijn uiteindelijk uit te geven aan verkoopvoordelen. Verkoopvoordelen zijn vergelijkbaar met de beloningen voor Sims, maar werken dan op de winkel. In totaal zijn de volgende eigenschappen beschikbaar:
Afbeelding | Naam | Prijs |
---|---|---|
Plakkaat: Mijn eerste Simdollar Ontgrendelt een decoratief muurontwerp dat her eerste succes van de winkel viert. Zie het gedeelte 'Winkelvoorwerpen' in Bouwen. | 50 | |
Provocerend voetstuk Ontgrendelt een nieuw voetstuk waarop je verschillende producten die te koop zijn aan kunt bieden. Zie het gedeelte 'Winkelvoorwerpen' in Bouwen. | 100 | |
Uitzonderlijk uithangbord Ontgrendelt een nieuw bord dat je in je winkel neer kunt zetten om meer klanten te trekken. Zie het gedeelte 'Winkelvoorwerpen' in Bouwen. | 150 | |
Hip shirt Ontgrendelt een extra shirt voor mannen en vrouwen dat ideaal als werknemersuniform is. | 200 | |
Kassa van de toekomst Ontgrendelt de Ping-Ping kassa, die ideaal is voor moderne, chique winkels. Het is de kassa van morgen... vandaag. Zie het gedeelte 'Winkelvoorwerpen' in Bouwen. | 250 | |
Superplus De leverancier van de winkel heeft te veel spullen besteld en dus verlagen ze tijdelijk prijzen om wat ruimte te maken! De prijs voor het aanvullen van artikelen wordt 12 uur lang verlaagd. Dit voordeel kan in de toekomst opnieuw worden gekocht | 300 | |
Extra werknemer #1 Ontgrendelt de mogelijkheid om een extra werknemer aan te nemen via Werknemersbeheer. | 350 | |
Sneller aanvullen (klein) Het aanvullen van verkochten producten kost huishoudleden iets minder tijd. | 400 | |
Sneller afrekenen (klein) Huishoudleden zullen iets sneller afrekenen met klanten die klaar zijn om een product te kopen. | 450 | |
Plakkaat: Fops 50 Ontgrendelt een decoratief muurontwerp dat de ultieme marktbezetting van de winkel viert. Zie het gedeelte 'Winkelvoorwerpen' in Bouwen. | 500 | |
Nieuwsgierige shopper Klanten zullen langer aanbiedingen in de winkel bekijken, voordat ze besluiten om de winkel te verlaten. | 1.000 | |
Mega-manager Sociale managementacties die op winkelpersoneel uit worden gevoerd, hebben een hogere slagingskans. | 1.100 | |
Extra werknemer #2 Ontgrendelt de mogelijkheid om een extra werknemer aan te nemen via Werknemersbeheer. | 1.200 | |
Serieuze shopper Klanten zullen veel meer geneigd zijn iets te kopen als ze de winkel voor het eerst betreden. | 1.300 | |
Sneller aanvullen (groot) Het aanvullen van verkochte producten kost huishoudleden veel minder tijd. | 1.400 | |
Sneller afrekenen (groot) Huishoudleden zullen veel sneller afrekenen met klanten die klaar zijn om een product te kopen. | 1.400 | |
Zekere verkoop Ontgrendelt de interactie 'Zekere verkoop', die garandeert dat de klant het artikel koopt als deze interactie op hem of haar wordt toegepast. | 2.000 | |
Sluwe verkoper Sociale winkelinteracties die toe worden gepast op klanten hebben een hogere slagingskans. | 2.100 | |
Onmiddellijk aanvullen Leden van het huishouden kunnen artikelen onmiddellijk aanvullen. | 2.200 | |
Goedkoper aanvullen Het is goedkoper om producten aan te vullen. | 2.500 |
De verkoopvoordelen zijn overigens ook aan de hand van cheats te verkrijgen. Meer daarover staat op onze cheatspagina van De Sims 4.
Kledingwinkel
Niet alleen voorwerpen kunnen worden verkocht, dit kan bijvoorbeeld ook met zelf ontworpen en samengestelde kledingsetjes. Hiervoor heb je eerst paspoppen (te vinden in Koopmodus > Voorwerpen of functie > Winkelvoorwerpen > Winkelvoorwerpen) nodig. In totaal zijn er zo acht paspoppen (2 voor de jongens, 2 voor de meisjes, 2 voor de mannen en 2 voor de dames) waarbij de ene helft realistische is qua stijl en de andere helft juist abstract. Bovendien kunnen de paspoppen ieder vijf verschillende poses aannemen, namelijk Actief, Fliterig, Neutraal, Speels, Zakelijk of Zelfverzekerd, maar dit heeft verder geen invloed op de kleding of de kans dat het verkocht wordt.
Om vervolgens de kledingsets te maken, moet je optie Outfit creëren in Creëer-een-Sim
(onder Outfit creëren…
) aanklikken. Dit opent het Creëer-een-Sim menu en vanuit hier kun je de kleding, schoenen, accessoires en het hoofddeksel van paspop samenstellen op dezelfde manier als je normale Sims maakt. Hierbij kun je dus ook onderscheid maken tussen alledaagse en formele kleding. Eenmaal gemaakte kledingsets blijven altijd bewaard, en kunnen op elk moment op elke geschikte paspop worden gezet met de optie Paspop aankleden
. Klanten die je kleding kopen, zullen dat vervolgens ook meteen aantrekken, maar eenmaal van de kavel af ‘verdwijnt’ die outfit weer. Zelf gekochte kleding blijft wel altijd bewaart en kun je op elk moment selecteren onder Outfit wijzigen…
.
Bakkerij en Fotostudio
Twee andere speciale vormen van winkels zijn de bakkerij en de fotostudio. Hierbij kun je zelf gebakken gerechten of gemaakte foto’s verkopen in je eigen winkel, maar de basis is in principe hetzelfde als bij de rest van deze gids. Meer informatie kun je vinden op de aparte pagina’s van de vaardigheden Bakken en Fotografie.
Hoe kan je bijvoorbeeld met man en vrouw op hetzelfde moment naar de winkel gaan om die te runnen? Nu kan er telkens maar 1 gaan van mij…
Volgens mij is het niet mogelijk om ze beiden tegelijk de winkel te laten runnen, al kun je de tweede Sim wel altijd op de gebruikelijke manieren uitnodigen om als niet-werknemer de kavel te bezoeken.
Er is maar een eigenaar maar de sims in je huishouden hebben dezelfde interactie mogelijkheden als de eigenaar. Dus soort gratis personeel.
Ik heb dit uitbereidingspaket nog niet, maar ik zou hem heel graag willen, want dan kan ik mee naar het werk gaan en je kan dan dokter worden, je kan ook als je zwanger bent naar het ziekenhuis gaan om daar je baby te laten bevallen. Het is gewoon een droompakket.
Very instructive and superb structure of content material, now that’s user genial (:.
Er komt maar 1 werknemer opdagen ipv 3. Wat doe ik fout?